Villamosteszt: a világ legjobb szelfizővonala lett a felújított 1-es

Vállaltan félkészen adták át, de a két irdatlan beton gigamegálló, ami építkezés közben olyan nyomasztónak tűnt, élőben parádés. A Dunához érve elfogyhatott a della, így a pesti szakasz csak kis fika megállókat kapott. A remek szelfizőtükröket, gondolom, Vitézy "Szelfi" Dávid BKK-vezérnek köszönhetjük. A sínek közti gyepet biztosan.

Advertisement

Átadták a forgalomnak az 1-es villamos felújított vonalának Bécsi úti végállomástól a Népligetig tartó szakaszát, én pedig végigmentem rajta. A két legnagyobb tanulság, hogy nem mind ronda, ami nagy, szürke és betonból van, illetve, hogy soha ilyen lehetőséget nem kapott az államtól a magyar önfényképező civil szféra.

A munkákkal félig sincsenek készen, így egy rakás alapvető dolog nem látszik még, kezdve a legfontosabbal, hogy milyenek lesznek a növényekkel teleültetett sínek. Egyelőre a vonal óbudai részének egy szakaszán füvesítették be a vágányok közét.

Advertisement

A Vörösvári út, majd az Árpád híd és a Róbert Károly-Hungária körút Budapest egyik legkietlenebb, leglélekölőbb útvonala, ahol még motorral sem szeretek elhúzni, mert elfog a szomorúság. Így a zöld csík kifejezetten jót tesz neki már most. De a sínek közti gyepen felül - és még ezt is csak pár helyen fektették le a végleges állapothoz képest - hatalmas területeken fognak a sínek és az úttest közé örökzöld cserjéket meg bokrokat, illetve füvet is ültetni, ami alapvetően befolyásolhatja az ózdi hangulatú utcaképet.

Advertisement

A vonal elkészült negyedét végigmotorozva lett nyilvánvaló, hogy ezzel a felújítással igazából egy marha hosszú, keskeny és sok helyen megszakított új park jön létre az út közepén, amit megközelíteni ugyan nem lehet, de a látványa mindenképp nyugtatja a szemet. Mindaddig, amíg ki nem szárad, rohad, vagy el nem lopják az öntözőberendezés összes elemét.

Egyelőre leginkább a megállókat volt érdemes nézni, tesztelni és értékelni.

Kétfélét találtam az útvonalon, vizuálisan mindkettő a nyers látszóbetonra, a szürke fémre és a félig fényáteresztő, lyuggatott fémszerkezetű tetőre épül.

Advertisement

A kisebbik, egyszerűbb megállófajta kétoldalas ikerverziója indítja a vonalat az óbudai végállomáson. Egy nyersbeton pengefalra feszített, rácsos szürke esőtetőről van szó lényegében, kék és lilás fém rátétekkel, narancssárga ülésekkel és fenéktámasszal.

Advertisement

A lyuggatott fémmel borított tető a maga ipari módján még viccelődik is az utasokkal, mert a szélső arasznyi sávja úgy néz ki, mintha ugyanolyan tömör lenne, mint a többi rész, de itt valójában már csak lyukacsos fémlemez van, a talán polikarbonát tetőanyag hiányzik, így átesik rajta az eső.

Advertisement

A dizájnszemetes logóját - a haladó formatervezés elveivel összhangban - a közeli drogdiszkók mindennapjai ihlették: a logó egy polipkarú férfi, akik a razziát látva éppen a szemetesbe dob négy darab extázistablettát.

Advertisement

Már itt, az első állomáson feltűnt az új 1-es dizájnjának egyik kulcseleme, a tükör. Csak itt még nem mertem megközelíteni az építőmunkások miatt. Ez ugyanis nem a régebbi fajta, magasan elhelyezett domború tükör, hanem az okostelefonok korának fétistárgya, a Szelfizős Tükör.

Advertisement

Nagyméretű, majdnem pont jó magasságban elhelyezett síktükrökről van szó, amikben az egyes utasai pompás önfotókat csinálhatnak majd. Ráadásul változatos, izgalmas hátterekkel.

Advertisement

Innen üzenném a tervezőknek, hogy gondolhattak volna az alacsonyabb utasokra is, mert a tükör egy csöppet magasan kezdődik az ideálishoz képest. Igaz, hogy emiatt cserébe olyan önarcképeket is csináhatunk, amiken nem látszik a telefonunk.

Advertisement

Az első két óbudai 1-es megállóban ez az egyszerű állomásépítmény található. (A Bécsi úti végállomás után az Óbudai rendelőintézet megálló specialitása, hogy itt nemcsak a vágányok között vagy mellettük vannak ágyások, hanem az irreálisan hosszú peron közepén is van egy. Nem is kicsi. Itt ránézésre vagy kert lesz, vagy iszapbirkózó-pálya, utóbbi remekül egészítené ki a kerület meglévő sport- és szabadidős kínálatát.) A Flórián téren viszont jó ideje izgatta az arra járókat a hatalmas beton siratófal, ami a megállóan épült. Mint később kiderült, mégsem az Új Jeruzsálem épült fel itt, hanem Budapest legkirályabb villamosmegállója.

Advertisement

Kicsit előbb parkoltam le a motorral, és gyalogost imitálva közelítettem meg a megállót. Így máris kiderült egy pompás tulajdonsága. Egyre nagyobb darabot takart ki Budapest egyik legnagyobb, vizuálisan legkuszább és mégis legsivárabb teréből. És a válogatottan ronda, egymással semmilyen viszonyban nem lévő épületek csalamádéja helyett egy darab egyszerű, lendületes, a maga funkcionalitásában kellemes beton-fém szerkezetet láttam. De ekkor még nem tudtam, hogy ez csak a buli kisebbik fele volt.

Advertisement

A betonuszony alá függesztett óriás tető méreteit és hatását igazából ugyanis csak akkor érezzük, ha már ott állunk alatta. Irtó jó érzés valamiért, pedig nincsenek nagy dizájntrükkök. Eleve jó dolog egy ilyen nagy valami alatt állni, ami pont akkora, mint egy óriás tenyere. De mégsem nyomasztó az érzés, mert nincsenek falak, és a tető is lebegni látszik. Most érdemes megnézni, amíg el nem készül teljesen, átlátni rajta hosszában, de a keresztben álló üres fémkeretekból ítélve itt térelválasztók vagy reklámtáblák lesznek.

Advertisement

A megálló burkolata itt is sárga, első blikkre igen gyors szétesést sugalló térkő. Bármilyen klasszak is az 1-es óbudai megállói, a magyar térkőátkot itt sem sikerült elkerülni.

Advertisement

A Flórián után következő, Szentlélek téri megálló is ugyanebbe az óriástetős fajtába tartozik, ami logikusnak is tűnik, mert ez is komoly átszálló csomópont, sok utassal. Pont ezért nem értem, hogy a Városligetig tartó felújított szakasz összes további megállójába, beleértve az Árpád hídi megacsomópontot, miért a fapadosabb típust építették.

Az Árpád híd megálló a Zsarupalotánál különösen rondára sikerült, ráadásul nem is funkcionális. A Flóriánon a hatalmas tető belóg az aluljáróból felvezető lépcső fölé is, vagyis a föld alól érkező utasok újabb ázás nélkül jutnak el a villamosig. Az Árpád hídnál, mivel itt valamiért kispórolták a jobbik megállótípust, és helyette kétszer annyi B kategóriást terveztek be, külön esővédőt kellett szerkeszteni a lépcsőfeljáró fölé. Ami, titokzatos okokból, egy nehézkes, csúnya betonmostrum lett, íme:

Advertisement

Ráadásul igazából az égvilágon semmi értelme sincs a létének, mert amikor fölértünk az aluljáróból, akkor láttuk, hogy a megálló esővédő teteje innen még vagy húsz méterre esik, így ha tényleg zuhog, a milliárdos fejlesztés ellenére megázunk egy kicsit.

Advertisement

Én nem feltétlenül rajongok azért, hogy egy városban rossz lelkiismeretből mindenhová növényeket ültessenek, de az 1-es parkosítása most igen jó ötletnek tűnik, az majd később válik el, hogy depresszív, mocskos sivatag fog-e húzódni a Hungária körút közepén, vagy egy szép hosszú, zöld véna. A megállókkal így félkészen minden rendben volt, a nagyobik fajtával különösen. Látványosan rosszul csak az Árpád híd járt, de hát az úgyis annyira ronda, hogy rontani már nem lehetett rajta. Igaz, javítani lehetett volna.

Share This Story

Get our newsletter