Jeff Bezos példátlanul sikeres cége hírhedten pocsék munkahely, de nemcsak a raktárakban, hanem a központban is. Az ideális Amazon-alkalmazott munkamániás és arrogáns.

A vezetŇĎ internetes kereskedŇĎc√©g rakt√°rair√≥l m√°r kor√°bban is jelentek meg cikkek, de most a New York Times maga a seattle-i k√∂zpont egykori √©s jelenlegi munkav√°llal√≥it k√©rdezte. A cikkbŇĎl kirajzol√≥d√≥ k√©p alapj√°n az Amazon egy maximalista jap√°n c√©g √©s valami nyomaszt√≥ sci-fi-kapitalizmus kever√©ke lehet, ahol nem is maradnak meg sok√°ig a dolgoz√≥k.

A cikk alapj√°n az Amazon az a munkahely, ahol minden dolgoz√≥ munk√°j√°t algoritmusok √©s adatok alapj√°n √©rt√©kelik, √©s mindent ennek rendelnek al√°. A vezetŇĎk a beosztottakkal sosem el√©gedettek, mindig jobb √©s jobb teljes√≠tm√©nyre √∂szt√∂nzik ŇĎket, √°lland√≥ a h√©tv√©gi √©s az √©jszakai mel√≥, √©s nem is rejtik v√©ka al√°, hogy a nyaral√°s vagy a csal√°di √©let nehezen f√©r √∂ssze az amazonos karrierrel.

Az igaz√°n kellemetlen adal√©k azonban az, ahogy a c√©g ny√≠ltan b√°tor√≠tja a dolgoz√≥it, √°rulkodjanak a m√°sikra, √©s erre van egy k√ľl√∂n fel√ľlet is (Anytime Feedback Tool), amely lehetŇĎv√© teszi, hogy n√©vtelen √ľzenetekben √©rtes√≠ts√©k a fŇĎn√∂k√∂ket arr√≥l, hogy melyik koll√©g√°juk nem √©rt vissza idŇĎben az eb√©dsz√ľnetrŇĎl. Ugyanitt persze dics√©rni is lehet a koll√©g√°kat, √©s emiatt sokan strat√©gi√°t is alapoznak arra, hogy sz√∂vets√©get k√∂tve egym√°st dics√©rik √©s a t√∂bbieket szapulj√°k. Nem v√©letlen√ľl teszik ezt: a beosztottakat rangsorolj√°k, a sereghajt√≥kat pedig kir√ļgj√°k.

A c√©g azt is er√©nynek tekinti, ha a koll√©g√°k ny√≠ltan b√≠r√°lj√°k a t√∂bbieket √©rtekezleteken, melyeken a munkat√°rsak nyilv√°nos megal√°z√°sa sem ritka, nem v√©letlen√ľl mondja az egyik egykori alkalmazott, hogy szinte mindegyik koll√©g√°j√°t l√°tta m√°r s√≠rni az √≠r√≥asztal√°n√°l.

Advertisement

T√∂bb olyan esetet is le√≠r a cikk, amiben r√°kos vagy elvet√©lt alkalmazottakat figyelmeztetnek a feletteseik, hogy nem szeretn√©k, ha a ‚Äúszem√©lyes probl√©m√°ik‚ÄĚ rossz hat√°ssal lenn√©nek a munk√°jukra. Tulajdonk√©ppen √©rthetŇĎ is ez a vezetŇĎi hozz√°√°ll√°s, hiszen az Amazonn√°l a dolgoz√≥k gyakorlatilag adathalmazok, akiknek csak egy feladatuk van: min√©l jobban teljes√≠teni.

√Čs sokan vannak, akik ez ut√≥bbit teszik (ak√°r csak 1-2 √©vig is, hiszen nagy a fluktu√°ci√≥), az Amazon pedig a sz√°mokat tekintve rendk√≠v√ľl sikeres, √©s nemsok√°ra elk√©sz√ľl a c√©g √ļj k√∂zpontja Seattle-ben, ahol h√°rom √©v m√ļlva m√°r mintegy 50 ezren fognak dolgozni.

R√°ad√°sul √ľgyf√©lk√©nt mi ennek csak √∂r√ľlhet√ľnk, hiszen a c√©gn√©l a v√°s√°rl√≥ az elsŇĎ, csak gondoljunk bele, h√°ny gyomorfek√©lybe √©s mennyi k√∂nnybe ker√ľlhet az, hogy a rendel√©s√ľnk sikerrel teljes√≠ts√©k.

Advertisement

(via Gizmodo)