Fatboy Slim Sopronba jön, és idén lesz húsz éve, hogy elindult az a bulisorozat, melyről a big beatnek nevezett stílus is a nevét kapta. Tematikus mix.

A big beat a kilencvenes évek második felének egyik legnépszerűbb popzenei irányzata volt, ráadásul sok mindenkivel ez szerettette meg az elektronikus tánczenét. Nem véletlenül, mert a big beat a rock, a house és a hiphop ellenállhatatlan hibridjeként bevonzotta az addig a technótól ódzkodó tömegeket is.

Az atyaúristene Norman Cook, akinek a Big Beat Boutique nevű partisorozata volt a névadó, ő maga pedig elképesztő érzékkel amihez nyúlt, abból slágert csinált abban az időben. A több művésznevet is váltogató Cook aztán Fatboy Slim néven lett világsztár, és hiába jött underground közegből, ő is mondta, hogy bármit is csinált, a végére mindig sláger lett.

Egy Fatboy Slim-remix akkoriban garancia volt a sikerre, míg a saját nevén megjelentetett számai (különösen az 1998-as You've Come a Long Way, Baby lemez slágerei) pedig pláne nagyot futottak. De egybeesett a big beat uralmával a Chemical Brothers felfutása is, sőt, a már pár éve a színen lévő Prodigy is a big beat idején ért a csúcsra.

"A big beat könnyedén elidegeníthetné a rock és a tánczene közötti választóvonal mindkét oldalán lévőket: a techno puristái gyűlölik a big beatet, mint az elektronikus tánczene visszafejlődő rockosítását, a hagyományos rockzene-kedvelők buta bulizenének tartják, de a big beat mégis mindent meghódít. Egyszerre vonultatja fel a rockandroll-attitűdöt, amely olyannyira hiányzik a pókerarcú tánczenei kultúrából, és veti be a klubkultúra hangzásbeli vívmányait, amellyel egy csapásra elavulttá teszi a hagyományos gitárzenekarokat" – próbálta megfejteni az irányzat sikerét 1998-ban az amerikai Spin magazin.

Advertisement

A big beat 97-ben robbant be a mainstreambe, és 98-99-ben volt az abszolút csúcson, idehaza is akkor ismerték meg a szélesebb tömegek, akik nem jártak Tilos-partikba. Én is akkor szerettem meg, bár albumszinten már akkor is zavartak a hét-nyolcperces számok, de mondjuk a Rockafeller Skanket így is rengetegszer meg bírtam hallgatni.

Aztán olyan 2000 körül már észrevehetően kifulladt az irányzat: egyes képviselői (mint a Chemical Brothers) váltottak, mások eltűntek vagy elhallgattak, egy idő után pedig már kifejezetten idegesített, hogy a budapesti szórakozóhelyeken még mindig a Stop the Rock, a Firestarter meg a Right Here, Right Now volt a sláger, miközben más, újabb irányzatokat vagy zenéket sehol se lehetett hallani. A big beat egyszerűen lejárt lemez lett.

Nem is jutott eszembe hallgatni hosszú évekig, de aztán az idő sok mindent megszépített, és a múlt héten még játszottam is egy big beat-nosztalgiabulin, pedig akkor még szó se volt róla, hogy jön Fatboy Slim a Voltra. Mondjuk az ő dj-haknija a legkevésbé sem érdekel, viszont jó apropó egy big beat-mixre, amiből most kihagytam a túljátszott slágereket.

Advertisement

Big Beat Butik by Cink on Mixcloud

1. The Lo Fidelity Allstars: Warming Up the Brain Farm (1998)

A Lo-Fi Allstarsé volt például az irányzat legjobb albumindító száma, nem is lehetne mással kezdeni. Az egyetlen big beat-szám, ami túl rövid?

Advertisement

2. Junkie XL: Billy Club (1997)

A holland DJ öt évvel később lett igazán híres az Elvis-remixével, pedig ez mennyivel durvább már?

3. Fatboy Slim: Going Out of My Head (1996)

Klasszik Fatboy-recept: vedd minden idők egyik legjobb gitárriffjét (oké, ő nem az eredeti verziót használta), adj hozzá egy kis Led Zeppelint, alá pedig brutál alapokat, és kész a big beat-sláger. Ugye, milyen egyszerű?

Advertisement

4. Bomb The Bass: Bug Powder Dust (1994)

Oké, ez kicsit kakukktojás, de valahol itt kezdődött az egész, és a Chemical Brothers-remixe nélkül sem lóg ki nagyon a big beat-mezőnyről.

5. Death In Vegas: Dirt (1996)

A Death In Vegas évekkel később találta meg igazán önmagát, de a big beathez is hozzátették a magukét, leginkább ezzel a számmal.

Advertisement

6. Moby: Bodyrock (1999)

Igen, még Mobynak is volt ideillő száma, ami még a vicces klip nélkül se rossz.

7. Mint Royale: From Rusholme with Love (1999)

Ezt a szitáros slágert például csomót hallottam, de egészen a közelmúltig nem tudtam, ki játssza.

Advertisement

8. Wildchild: Renegade Master (Fatboy Slim Old Skool edit) (1998)

Roger McKenzie alias Wildchild nagyon fiatalon, 24 évesen halt meg, de hagyott egy slágert az utókorra, melyet aztán három évvel később Fatboy Slim tett még ellenállhatatlanabbá.

9. Propellerheads: Velvet Pants (1998)

Alex Gifford és Will White duója több nagy slágert is összehozott az egy szem albumára, mégis ezt választottam róla, illusztrálandó, hogy az amúgy egyáltalán nem albumműfaj big beatnek is voltak jó album trackjei.

Advertisement

10. The Lo Fidelity Allstars feat. Pigeonhead: Battle Flag (1997)

Ez meg simán az egyik legvagányabb szám az egész időszakból: a brit bunkóságot az irányzattal összekapcsoló Lo Fi Allstars egy Pigeonhead-számot tett barbár módon a magáévá.

11. Bentley Rhythm Ace: Bentleys Gonna Sort You Out (1996)

Mit csinálhat most Mike Stokes és Richard March? Lehet, hogy századszorra is megnézik a leghíresebb számuk zseniális klipjét?

Advertisement

12. The Chemical Brothers feat. Noel Gallagher: Let Forever Be (1999)

Emiatt utálták talán a legjobban az irányzatot a már emlegetett techno-fasiszták: Noel Gallagher? Jaj, megnyitják az utat a tánczenét addig kerülő proli tömegek előtt! Az első közös számuk a Setting Sun volt, ez meg már majdnem egy rockdal, de még pont befér ide is.

13. Lionrock: Rude Boy Rock (1998)

Tegye fel a kezét, aki ezt nem a Fifa '99-ben hallotta először? Én nem sok ilyen játékkal játszottam, de ezzel pont igen, és örökre összefonódott a Rude Boy Rockkal.

Advertisement

14. The Jungle Brothers: V.I.P. (1999)

Tíz évvel korábban a Jungle Brothers volt az első hiphop együttes, amely house dj-vel dolgozott, most meg a Propellerheads-es Alex Gifford lett a producer. Én ezt nagyon régen nem hallottam, de legutóbb úgy tapasztaltam, hogy tök nagy sláger, hát jó.

15. Pierre Henry & Michel Colombier: Psyche Rock (Fatboy Slim Malpaso Mix) (1997)

Advertisement

Pierre Henry a francia elektronikus zene úttörője volt a hatvanas években, és egy nagyszerű számot írt, amit harminc évvel később vett kezelésbe Norman Cook, hogy egy teljesen új generáció is megismerhesse.