This is a platform for User Generated Content. G/O Media assumes no liability for content posted by Kinja users to this platform.

Tartsatok jobbra! Igen, jobbra!

Illustration for article titled Tartsatok jobbra! Igen, jobbra!

Országos téma lett az utóbbi napokban a régi vesszőparipám, és most a Magyar Közút is szót kért az ügyben. Sőt cselekedni is fog, ha minden igaz.

Advertisement

A hétvégén valósággal rimánkodtak a különböző szereplők, hogy a vasárnap délután és este a Balaton felől a magyar fővárosba visszainduló autósok legyen szívesek a külső sávot is használni a Székesfehérvár és Budapest közti háromsávos szakaszon, mert az is azért van, hogy haladjanak rajta. És ha használják, akkor minden bizonnyal sokkal kisebb lesz az a nyomorult dugó.

Arról már nem is beszélve, hogy a kreszben is benne van a jobbra tartási kötelezettség.

Advertisement

Ezt évek óta nem értem, hogy miért nem képesek a hülye magyarok azt az elég egyszerű dolgot tudomásul venni, elsajátítani, alkalmazni, hogy nem cammogunk a középső sávban, mert azzal rengeteg autóstársunkat bosszantjuk fel, és összességében is lassítjuk a forgalmat.

Ezt írtam ősszel A 3 legdühítőbb görénység vezetés (azaz közlekedés) közben című művem 1. Amikor az egyetlen háromsávos magyar sztrádaszakaszon 110-zel cammognak a majmok a középső sávban! alcímű részében, és ábrát is készítettem a jelenségről:

Ez a szituáció a fenti ábrán látható. A három sáv azért van Székesfehérvár és Budapest között, hogy aki szeret haladni, az haladjon, aki meg nem siet, vagy nem mer gyorsabban menni, az a külső sávban szerencsétlenkedjen magának. (Meg azért is még, hogy ne legyen annyira brutális a dugó a főváros felé sose, ám ez most mellékes.) Ehelyett mi történik? Az, hogy beállnak a középsőbe, tökörésznek 110-zel, engem meg megüt a guta mögöttük, noha nem száguldozok sose, normális tempót megyek. Értem én, hogy kényelmesebb sávváltás nélkül megúszni azt a 60 kilométert, na de a büdös francba már! Nekem miért muszáj cikkcakkoznom, ha nem lenne muszáj?! És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy a kresz szerint is jobbra tartási kötelezettség van. Tehát a cammogás szabálytalan!

Advertisement
Illustration for article titled Tartsatok jobbra! Igen, jobbra!

Na és most végre úgy néz ki, hogy valamennyire ráfekszenek erre a témára az illetékesek. Ezt a közleményt kaptuk ugyanis az imént a Magyar Közút Kommunikációtól:

A kettőnél több sávos autópályákon is érvényes a jobbra tartás kötelezettsége

A párhuzamos közlekedésre alkalmas, kettőnél több sávos úttesteken, tehát az ilyen adottságokkal rendelkező autópálya szakaszokon is érvényes a jobbra tartás kötelezettsége. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. erre tájékoztató táblákkal is felhívja a figyelmet. A kresz szerint olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom rendelkezésére két vagy több forgalmi sáv áll (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest), ott a folyamatos közlekedésre szinte mindig a külső, jobb szélső forgalmi sávot kell igénybe venni.

A Magyar Közút tapasztalatai szerint ahol azonos irányban legalább három forgalmi sávot használhatnak a közlekedők, ott inkább a középső és belső sávot választják, nem sorolnak ki a külső sávba. Ezzel csökkentik az autópálya forgalomáteresztő képességét, valamint balesetveszélyt is okozhatnak. Éppen ezért fektet nagy hangsúlyt a társaság arra, hogy a járművezetők figyelmét a jobbra tartási kötelezettségre irányítsa. Erre a célra a változtatható jelzésképű táblák mellett tájékoztató táblákat is alkalmaz, amelyek kihelyezését a hét folyamán kezdik el a szakemberek az M7-es autópálya főváros felé vezető oldalán Székesfehérvár és Budapest között. A Magyar Közút kéri a járművezetőket, hogy ha éppen nem előznek, akkor vegyék igénybe a külső sávot!

Advertisement

Mondjuk nem hiszem, hogy a tábláktól egyszerre minden megváltozik, de valahol el kell kezdeni. Én egyébként büntetnék, mint a katonatiszt. Rendnek kell lenni a közlekedésben!

Ami reményt ad, az az, hogy például a metróban, a mozgólépcsőn sem voltak hajlandók jobbra tartani a népek évtizedekig, aztán egyszer csak mégis történt velük valami, és immár oly szépen állnak a legtöbben, mint a cövek. Úgyhogy én bízom az M7-es probléma megoldódásában is.

Share This Story

Get our newsletter