Rekordszagú: 18 nap után sem derült ki, minek fejlesztettek Simicska korábbi cégével

Milliárdokat költött el a NAV, de még mindig nem értem, hogy mire. Lehet, hogy nem is direkt tolják a pénzt a volt Simicska-vállalkozásba. A sajtóosztály rekordidő után írt ködös levelet.

Szeptember 26.-án meg szerettem volna tudni, hogy mi a NAV indoklása arra, hogy 5-10 milliárd forint közötti összegért egy alternatív rendszert is felállítottak az üzletek kasszáiból beérkező forgalmi adatok feldolgozására. Arra voltam kiváncsi, hogy mi értelme van ilyen drága rendszert kiépíteni olyan durva esetekre, amikor már a NAV rendes hálózata sem funkcionál. Hiszen, gondoltam naivan, ha ekkora a katasztrófa, akkor valószínűleg már a mobiltelefonok sem működnek, hiszen a NAV alaprendszere mobilon kapja az adatokat a kasszáktól. Mármint kapná, ha az a rendszer tényleg működne, de ez most tényleg mellékes.

Advertisement

Szóval meg szerettem volna tudni, praktikusan mire jó az új, egy Simicska Lajos-érdekeltségű céggel fejlesztetett rendszer. Tényleg a kasszadatokkal akarnak szarakodni, amikor potyognak az aszteroidák? Ezért szeptember 26-án kérdéseket írtam a NAV sajtósztályának, amikre most, 18 nappal később érkezett meg a válasz, ami rekordgyanús. Illetve az már nem is gyanús, hogy sajtóosztály olyankor művel ilyet, ha nem akarja, hogy valamiről szó essen, csak akkor, amikor már mindenki elfelejtette.

Ha jól értem a választ, amit lejjebb mindjárt olvashattok, az 5-10 milliárdos fejlesztés nem az énáltalam elképzelt természeti katasztrófák esetén védi meg az adatokat, henam informatikai értelemben vett katasztrófahelyzetben, amikor kiesik egy gépterem, vízbetörés, légkondielromlás vagy bármi miatt. Az alternatív katasztrófatűrő rendszer pedig több gépteremben működik, így nem áll le, ha az egyikben elromlik a hűtés.

Én tényleg naiv vagyok, így most meg azt nem értem, hogy ha ez így néz ki, akkor miért nem az egyesszámú rendszert építették kataztrófatűrőre, több gépteremmel, de már nem merek levelet írni, mert csak novemberben jönne válasz, és információim szerint addigra úgyis kitör a tűzhányó a Margit-szigeten.

Perverzek kedvéért itt a teljes levelezés, vagyis a kérdés meg a válasz :

Én szeptember 26.-án

- Milyen típusú vészhelyzetek esetére tervezték és hozták létre a pénztárgépekről beérkező adatokat kezelő vészközpontot, amiről például ebben a cikkben esik szó.

- A NAV péntárgépek adatait kezelő alaprendszere milyen erejű és jellegű katasztrófák kibírására van hitelesítve?

- Elképzelhető-e olyan katasztrófahelyzet, ami, miközben működésképtelenné teszi a NAV alaprendszerét, a boltokat, ahol a kasszák működnek, nem érinti? Ha elképzelhető ilyen, melyik ez a katasztrófahelyzet?

- Milyen típusú katasztrófa lehet elméletben az, amelyik működésképtelenné teszi a NAV alaprendszerét, de érintetlenül hagyja a mobiltelefonhálózatot, amin keresztül- feltételezm - a vészrendszer működni fog?

Advertisement

A NAV Sajtóosztály ma:

Informatikai katasztrófahelyzetnek minősül az infrastruktúra egy szegmensének (pl. gépterem) hibája, amely a teljes rendszer rendeltetésszerű használatát lehetetlenné teszi. A géptermek kiesését adathálózati probléma, tartós (több napos) áramszünet, mechanikai sérülés (pl. földrengés), vízbetörés (árvíz, csőtörés) vagy akár a légkondicionáló rendszer leállása is okozhatja. A katasztrófatűrő rendszer több, egymástól távol lévő gépteremben működik így egy gépterem teljes kiesése esetén is működőképes marad a szolgáltatás.

A NAV rendszereinek esetleges működési zavara nem befolyásolja a boltok működését. A pénztárgépek azért rendelkeznek jelentős tároló kapacitással, és a helyben tárolt adatok utólagos módosítását lehetetlenné tevő elektronikus aláíró kulccsal, hogy a rendszer központi elemeinek vagy a távközlési szolgáltatásnak a kiesése ne akadályozza a működést. A rendszer ismételt elindulása után a hitelesen tárolt adatok, titkosított adatcsatornán - hosszú kihagyás után is - feltöltődnek a NAV szervereire.

A "vészrendszer" az egymás funkcióit és teljesítményét kiváltó teljes rendszer része. Az ún. "failover cluster" megoldás miatt egy komplett gépterem kiesése esetén is megoldott a működés. A mobiltelefon hálózat kiesése esetén is tárolódnak a hiteles, módosíthatatlan, törölhetetlen nyugtaadatok a pénztárgépekben. A rendszer helyreállítása esetén a letöltések ütemezetten megindulnak. A magyar kiskereskedelem a NAV teljes rendszerének és a teljes mobiltelefon hálózatnak az üzemképtelensége esetén is képes tovább működni.

Share This Story