This is a platform for User Generated Content. G/O Media assumes no liability for content posted by Kinja users to this platform.

Pedofíliavád veszélye miatt lett offolva egy Balthus fotókiállítás Essenben

Illustration for article titled Pedofíliavád veszélye miatt lett offolva egy Balthus fotókiállítás Essenben

Társadalmi nyomásra lefújta az áprilisra tervezett Balthus-kiállítását az esseni Folkwang Múzeum. A Balthus: the Last Pictures című tárlat a 2001-ben elhunyt művész 1990 és 2000 között készített Polaroid-fotóit gyűjtötte volna össze. Az akkoriban nyolcvanas éveiben lévő művész egy Anna nevű leányzóról készítette őket, folyamatosan annak nyolcadik életévétől kezdődően.

Advertisement

A kiállítás elleni mozgolódást a Die Zeit egyik cikke artikulálta legerősebben, pedofil bujaságnak nevezve Balthus fotóit. A múzeum ezután meghallgatta szakértőket az ellenzők és a támogatók oldaláról is, majd úgy döntött, hogy mégsem rendezik meg a kiállítást, mert „nem kívánt jogi következményekhez vezethet." Emellett hangsúlyozták, hogy döntésük pusztán jogi alapon történt, a képek művészi értékét nem vitatják.

Az 1908-ban született lengyel-francia festőművész, teljes nevén Balthasar Klossowski de Rola életét végigkísérték a hasonló vádak, miután a Nabokov Lolitájának a Pinguin sorozatos kiadásának a borítóján az ő egyik festménye, a Lány és macska szerepelt. Mára azonban nem igazán lehet már olyat festeni, ami igazi felháborodást tudna kiváltani. Ami a vásznon van, az a vásznon is marad. A Polaroid-képekre volt szükség, hogy újra álljon a bál Balthus körül.

Advertisement

Anna Wahli, a lány, aki nyolc és 16 éves kora között minden szerda délután modellt állt a művész úrnak, valamint a lánya és az özvegye tavaly bólintottak rá, hogy publikussá lehet tenni a hozzávetőlegesen 2000 képből álló sorozatot. Az első kiállítást ezekből 155 darab, becslések szerint egyenként 4.500.000 forintot érő Polaroid-fotót felhasználva a New York-i Gagosian Galéria szervezte meg. Ez a kiállítás nagyjából párhuzamosan futott január 18-ig a köpésre lévő Metropolitan Múzeumban lévő Balthus festménytárlattal (melynek beszédes címe: Cats and Girls—Paintings and Provocations), úgy, hogy egy hónappal meg is kellett hosszabbítani a nagy érdeklődés miatt a tervezett időtartamát.

Illustration for article titled Pedofíliavád veszélye miatt lett offolva egy Balthus fotókiállítás Essenben
Advertisement

Érdemes tudni, hogy Balthus pályája hiába ívelt át megannyi technikai forradalmon, ő mindig is távol tartotta magát az új technikáktól. Nosztalgikus, a múlt felé forduló művészként szokás róla beszélni, aki a klasszikusok bűvöletében élt, és az ezeknek adott groteszk csavarjaival került be a modern kánonba. A híres macskás képét, amin kivillan a lány bugyija, művészetelméletileg azzal szokás védeni, hogy az egy régi nézőpont, ami által - a Boudelaire-i művészeszményt követve - újra gyermekké tud válni az alkotó. Végső soron így a gyereki szexualitás tematizálódik.

Balthus idős korára azonban egyre nehezebben tudott rajzolni, és ezért próbálta ki az akkor még nem vintage-, hanem kortársi technikának számító Polaroidot. Szerda délutánonként Annát befektette a régi ruhák, függönyök és kárpitok közé klasszikus festmények (pl. Mona Lisa) allúziójaként és elkezdte ugyanazt csinálni egy modern technikával, amit korábban ecsettel tett. Hétről-hétre ugyanazok a díszletek között készítgette ezt a repetitív, direkt rontott, szemcsés képekből álló sorozatot, miközben csak a beszűrődő napfény erőssége változott. Anna pedig cseperedett szép lassan.

Advertisement

A fotókból a német Steidl kiadó ad ki egy átfogó albumot 1000 példányban, 448 oldalon, 480 Euróért.

Forrás: The Art Newspaper / Hyperallergic / Gogosian Gallery

Fotó: Balthus, "Untitled" (c. 1990–2000), színes polaroid (© Harumi Klossowska de Rola)

Advertisement

Festmény: Balthus, "The Girl and the Cat" (1937), olaj vásznon (Magángyűjteményben)

Share This Story

Get our newsletter