Menő dolog szaros gatyát mosni lavórban, ha van kéznél Ariel? Posztunkból megtudjátok!

Geberit1

NŐ: Figyelj, apus, szerinted mivel súroljam a tartályt, hogy ne legyen sárga?

FÉRFI: Ennek a vécének már teljesen mindegy, így is, úgy is ronda. Hiába sikálod. És lassan a kezed is olyan, hogy még a macska sem szeretné, hogy megsimogasd.

Geberit2

NŐ: Drágaságom, ez a hang normális? Eddig nem vettem észre.

FÉRFI: Na, ne csinálj úgy, mintha nem tudnád, hogy pont ezért jár hozzánk a szerelő három hetente. Istenem, mikor jutunk már el végre odáig, hogy egy vécélehúzásból ne legyen családi perpatvar?!

Geberit3

FÉRFI: Mi volt ez már megint??

NŐ: Semmi, csak felálltam a vécé tetejére, hogy elérjem azt a kis kart a tartályon, tudod...

FÉRFI: Lassan egy éve mondom neked, hogy vegyünk egy falba építhető tartályt, és akkor nem kell többet piszkálgatni, sőt az életünk hátralevő részében sem kell vele foglalkozni.

Ezt a három fantasztikus Geberit-reklámot olvasónk hallotta a Jazzy rádión. Nehéz szavakat találni a fürdőszoba-felszereléseket gyártó cég bicskanyitogatóan szexista hangnemére, szinte látom, hogy az ilyen beszélgetések végére valahogy a vak komondor is beszökik a házba.

Annak ellenére viszont, hogy itt egy teljes marketing-osztálynak egyszerre gurult el a gyógyszere, ha jobban belegondolunk, a szerepek nem is állnak távol az átlagos tisztítószer-, háztartásicikk- és hasonló reklámok stílusától. Ezek a nőket általában háztartási robotként mutatják be, akik csak súrolnak, pucolnak és mosnak, majd a gumikesztyűt a sarokba vágva hüppögő hangon kérnek segítséget a közönségtől, az okos férfiaktól, bárkitől, hogy akkor ezzel a makacs szennyeződéssel most mit lehet kezdeni. És akkor jön a megoldás, a szuper-ultra-maxi-power-duo valami, ami új dimenziókat nyit a házimunka területén, és mindenki boldog.

Erre az életérzésre épül az Ariel nemrégiben nagy karriert befutott, eredetileg a Fülöp-szigeteken sugárzott videója. Ugye, érzitek ti is, milyen menő koszos gatyát mosni lavórban?

Egyébként szerencsére van még cég, amelyik képes némi iróniával tekinteni a saját termékére, a VIM 2007-es súrolószer-reklámja végre úgy látja a házimunkát, ahogy a sokan a vásárlói közül is: szürke, reménytelen börtönnek.

A tisztítószerek, háztartási cikkek reklámjainak másik fő típusa a „hülye pasi, okos háziasszony” sémára épül. Szerencsétlen férfi a seprűnyelet is fordítva tartja, hideg vízzel próbál háromnapos pörköltszaftos lábast mosogatni, vagy épp fúróra szerelt vécékefével esik neki a takarításnak. De hála az égnek jön a Háziasszony, és kis dorgálás után, elnéző mosollyal segíti ki élete párját, aki pedig ezért nem győzi őt csodálni – és a továbbiakban a házimunka felé sem néz inkább, amivel visszajutunk az első esethez: a zasszony takarít. Ezt az irányzatot képviseli a Zewa az új lehúzható AquaTube vécégurigával, ami, gondolom, nektek is óriási, de úgy igazán óriási, a kerék és az internet jelentőségével felérő lépcsőfokot jelent a civilizáció magasabb foka felé.

De hogy tovább folytassam a Zewa kritizálását, az általuk indított MakeMenBetter.com honlap méltó párja lehet a fenti Geberit-reklámoknak, itt ugyanis „Korrepetáljuk a pasikat!” címmel – elvileg humoros – kis oktatóvideókat mutatnak be, hogyan kell a víz kifröcskölése nélkül zuhanyozni, a borotválkozás után a mosdókagylóból a szőrt kitakarítani, vagy, most figyeljetek, a vécédeszkát lehajtani. Erre az oktatói stílusra a házisárkányképző cím talán találóbb lenne.

A végére pedig ennyi kedves kritika után most már illene kifejtenem, hogyan is néz ki az a reklám, ami nem ismételgeti újra meg újra ugyanazokat a lejárt sztereotípiákat, és megfelel a kényes bölcsészízlésemnek is. Nem tudom. Mindenesetre szívesebben látnék a gumikesztyűs, vécékefével hadonászó nők helyett több olyan kreatív ökörködést, mint a Bref “Flush to Paradise” projektje, ami végeredményben ugyanúgy csak vécétisztítót akar eladni, de legalább látszik, hogy két percnél tovább gondolkodtak rajta.