Ha nem tudom, h√°nyad√°n √°llok egy filmmel, azt nem mondan√°m nagy dics√©retnek. M√©gis mindenkit arra b√°tor√≠tok, hogy n√©zze meg a The One I Love-ot, mert √©rdemes, legfeljebb szeretni nem k√∂nnyŇĪ.

Charlie McDowell idei ‚Äď Magyarorsz√°gon nem bemutatott ‚Äď filmje igazi f√ľggetlenfilmes kedvenc, van benne h√°rom sz√≠n√©sz, nem ker√ľlt t√ļl sokba, cser√©be lehetetlen besorolni. EgyfelŇĎl romantikus kom√©dia, m√°sfelŇĎl p√°rkapcsolati dr√°ma, harmadr√©szt van egy sci-fi/thriller be√ľt√©se is, √ļgyhogy helyenk√©nt kifejezetten borzongat√≥ is tud lenni.

R√°ad√°sul nem is lehet √≠rni r√≥la an√©lk√ľl, hogy a po√©nt r√©szben le nem lŇĎn√©m. Adott egy negyven fel√© k√∂zel√≠tŇĎ h√°zasp√°r, Ethan √©s Sophie, akik a kapcsolati kr√≠zis√ľket terapeuta seg√≠ts√©g√©vel pr√≥b√°lj√°k megoldani. A terapeuta elk√ľldi ŇĎket egy festŇĎi k√∂rnyezetben l√©vŇĎ h√°zba, ahonn√©t a hasonl√≥ cipŇĎben j√°r√≥ p√°ciensei mindig boldogan j√∂ttek haza.

(Spoiler a k√∂vetkezŇĎ bekezd√©sben!)

A birtok csodasz√©p, a dolgok j√≥l is alakulnak, de azt√°n mindketten tal√°lkoznak a m√°sik f√©l t√∂k√©letes verzi√≥j√°val, √©s ez mindent felbor√≠t. EthanbŇĎl t√©nyleg minimum 20 sz√°zal√©kkal k√ļlabb, sportosabb √©s jobb fej pasi lesz, m√≠g Sophie egy kicsit ijesztŇĎ, m√°r-m√°r parodisztikusan j√≥ term√©szetŇĪ √©s odaad√≥ feles√©gk√©nt jelenik meg. Az igazi Ethan √©s az igazi Sophie viszont a maguk t√∂k√©letlens√©g√©ben szembes√ľlnek p√°rjuk idealiz√°lt verzi√≥j√°val, √©s erre elt√©rŇĎen reag√°lnak.

Ez √≠gy egy nagyon j√≥ √∂tlet, az alkot√≥k feldobnak egy labd√°t, amit t√∂bbf√©lek√©ppen le lehet csapni, r√°ad√°sul elgondolkodtat√≥ is. Hiszen ki az, aki nem azzal a l√°nnyal/fi√ļval akar egy√ľtt lenni, aki eleinte izgalmasnak, vonz√≥nak, t√∂k√©letesnek tŇĪnt, de ami az √©vek m√ļlt√°val maradt belŇĎle, az a legjobb indulattal sem nevezhetŇĎ ugyanolyannak? Viszont az is joggal n√©zhetŇĎ h√ľly√©nek, aki ebbe a folyamatba nem akar belenyugodni, √©s mindig az elsŇĎ h√≥napok √ļjszerŇĪs√©g√©t keresi. √Čs biztos mindenkinek megvannak a saj√°t tapasztalatai a t√©m√°ban, teh√°t itt az √ļn. h√°l√°s vitat√©ma, amivel b√°rmit lehetne kezdeni.

Advertisement

A film azonban a v√©g√©n bemegy egy olyan utc√°ba, ahov√° nem k√©ne: pr√≥b√°l logikus magyar√°zatot ny√ļjtani az abszurd esem√©nyekre, √©s onnant√≥l m√°r egy h√ľlye, diszt√≥pikus dr√°m√°ba torkollik a cselekm√©ny, r√°ad√°sul egy csom√≥ k√©rd√©sre √≠gy sem kapunk v√°laszt. Mintha a forgat√≥k√∂nyv√≠r√≥k sem tudt√°k volna ezeket, ez√©rt a v√©g√©t j√≥l √∂sszecsapt√°k.

Ami√©rt ennek ellen√©re is √©rdemes megn√©zni a filmet, az p√©ld√°ul a k√©t sz√≠n√©sz j√°t√©ka: az √°ltalam a Mad Men r√ļt kiskacs√°jak√©nt megismert Elisabeth Moss itt egyszerre tud kifejezetten vonz√≥ is lenni, √©s m√©g t√∂bb arc√°t is megmutatja, az indiefilmes vonalon szt√°rnak sz√°m√≠t√≥ Mark Duplass pedig szint√©n j√≥l alak√≠tja a be√©rkezett, elk√©nyelmesedett f√©rfit, meg a saj√°t j√≥pasi verzi√≥j√°t is. Szerencs√©re nem nyŇĪglŇĎdnek sokat, √©s a p√°rbesz√©dek csak n√©ha cs√ļsznak √°t a p√°rkapcsolati t√©rfel√©re, de ilyen filmn√©l ez, azt hiszem, elker√ľlhetetlen.

Sz√≥val a The One I Love eg√©sz j√≥ film √ļgy a h√°romnegyed√©ig, ut√°na meg elbizonytalan√≠t, de att√≥l m√©g lehet rajta gondolkodni sokat. Ha m√°sr√≥l nem, akkor arr√≥l, hogy Ojai lehet az egyik legszebb hely eg√©sz Amerik√°ban, de tal√°n a vil√°gon is.