William Langewiesche pilóta-író több, mint húsz éve foglalkozik repülőgépekkel és azok baleseteivel. Legújabb cikkében az öt éve Brazília partjainál lezuhant Air France-gépről ír, valamint a baleset következményeiről – melyek a márciusban eltűnt maláj utasszállító rejtélyét is megmagyarázhatják.

Az Air France 447-es járata, egy Airbus A330, 2009. június 1-én zuhant az Atlanti-óceánba, 228 emberrel fedélzetén. A baleset az egyik legtalányosabb modern repülőgép-szerencsétlenség volt, és bár a roncsok napokon belül meglettek, a gép fekete dobozát csak 2011-ben tudták felhozni az óceán fenekéről.

Langewiesche cikke a balesetet a modern, rendkívül automatizált utasszállító repülőgépek működésének perspektívájából vizsgálja:

Röviden: az automatizálásnak köszönhetően egyre és egyre kevésbé valószínű, hogy átlagos pilóták valaha súlyos krízisbe fussanak repülés közben – de egyre és egyre valószínűbb, hogy ha ez mégis megtörténne, akkor nem fognak tudni úrrá lenni rajta. Ráadásul nem egyértelmű, hogy ezt a paradoxont fel lehet oldani. Ezért van, hogy sok szemlélőnek az Air France 447-es járatának katasztrófája korunk egyik legtalányosabb és legjelentősebb légiszerencsétlensége.

A Malaysian Airlines MH370-es járata idén március 8-án tűnt el – valahol. A Boeing 777-esnek azóta sincs nyoma, de Langewiesche cikke indirekt módon rávilágít, hogy mi történhetett vele.

Advertisement

A teljes cikk a Vanity Fair oldalán olvasható el.

Fotó: Pawel Kierzkowski