Ha valaki egy hete azt mondja, hogy Budapest egyik legkirályabb látványossága egy terepasztal, valószínűleg kinevetem. Mert a modellezésnél-makettezésnél unalmasabb, pöcsörészősebb, kockább hobbi talán nincs is a világon. Persze simán kiderült, hogy óriásit tévedtem.

A Miniversum egy terepasztal, az Andrássy úti Krausz-palota földszintjét foglalja el. Az asztal magyar, osztrák és német tájakat ábrázol Budapesttől Uelzenig, változatos helyszínekkel, működő modellvasúthálózattal, gombnyomásra mozgó részletekkel. Ezt néztem meg.

Ami rögtön világos lett: a terepasztal óriási. Papíron háromszáz négyzetméteres, és ezen a területen egy időben 80-90 szerelvény mozog, amik átlagosan 6-6 kocsiból állnak. Az asztal nagyon hosszú, egy csomó modell nincs szem előtt, inkább a vonatok tűnnek a terepasztal egyik díszletének, nem fordítva. Ez így jó, mert valljuk be, pici síneken közlekedő pici vonatokat nézni csak egy ideig jelent szórakozást, már ha nem vasútbuzi vagy kisgyerek az ember.

A hálózatot egy komplex számítógépes program irányítja. Minden vonatnak saját menetrendje van, a tehervonatok pedig nyilván nem úgy közlekednek mint a személyvonatok – mondta el a Miniversum ötletgazdája és vezetője, Kocsis Attila, aki körbevezetett. Pár járatot a látogató is irányíthat, ezek a többitől függetlenül, saját pályán mozognak.

Advertisement

Attila egyik kedvence a gőzös. Ebbe olajat kell csepegtetni, azt alakítja a vonat füstté (Fotó: Miniversum Budapest)

A terepasztal a Városligetnél kezdődik a Vajdahunyad várával, a Hősök terével és a többivel. Elsőre is egyértelmű, hogy aprólékosan kidolgozott az egész, rengeteg munka lehett megépíteni. A Nyugati pályaudvarnál aztán rákoncentráltunk a legkisebb részletekre, és lassan észrevettem az apróságokat, amelyek igazán érdekessé teszik a Miniversumot.

Advertisement

Lerobbant trolibuszt tolnak az utasok, mellettük az angol királynő sétálgat (Fotó: Miniversum Budapest)

Először csak egy Charlie Chaplin-szerű figura tűnt föl az egyik háztetőn, aztán láttam, hogy az épület ablakait ipari alpinisták mossák kívülről. Attila rögtön elmondta, hogy az egyik kéménynél éppen egy betörő, egy másiknál egy kéményseprő ügyeskedik, a mini Andrássy úton pedig kisebb tüntetés zajlik, rohamrendőrökkel.

Advertisement

Elkezdtek még furcsább dolgok is feltűnni: például az egyik erkélyen egy tehén bambult. Kiderült, hogy a terepasztal valójában mindenütt tele van apró gegekkel, gombnyomásra megmozduló vicces részletekkel. Innentől nem volt megállás, ezekre kezdtem őrült mód vadászni, a vonatok elzakatolhattak magukban.

Az egyik veteményeskertben el van rejtve két darab 2-2 miliméteres pillangó, ezeket kell megkereseni. Nem találtam meg magamtól egyiket sem. A fűben ott egy kígyó, a közeli csirkék gombnyomásra kapirgálnak! (Fotó: Miniversum Budapest)

Advertisement

Az igazság odaát van, a Dunántúlon (Fotó: Miniversum Budapest)

Advertisement

Az egyik parkolóban Luke Skywalker várakozik (Fotó: Miniversum Budapest)

Az alpesi hegyoldalban Milka-tehén legelészik

A kulisszák mögötti vezetés során pedig – ahol a terepasztal alá is be lehet nézni – az elölről nem látható, felnőtt poénokkal is találkozhattam. Prostituáltak egy parkolóban, légyott a bokorban, sztriptízbár, nudisták és a többi.

Advertisement

Mutogatós bácsi

Advertisement

Ennek a nőnek ellopták a melltartóját (Fotó: Miniversum Budapest)

Lehetetlenség lenne az összes vicces részletet felsorolni vagy megtalálni. Attila elmondta, amikor tervezték a Miniversumot – féléves munka volt –, külön geglistát írtak, több mint kétszáz tétel volt rajta. Nem mind valósult meg, de a poénok jó része az asztalra került.

A terepasztal azóta is folyamatosan változik. Mióta elkészült, hatan-heten tartják karban és üzemeltetik, néha csak egy-egy figura kerül új helyre, néha teljes részeket építenek át. Attilát is rendszeresen szokták meglepetések érni, most például a bálahordó asszony – mert ilyen is van – került át az egyik gazdaságból egy másikba.

Advertisement

Leszakadt az alpesi libegő, Attila gyorsan megszerelte

Az apróságokon órákig lehet szórakozni, de ezek azok a dolgok, amelyek életszerűbbé is teszik az egészet. Hajléktalanok isznak a parkban, a rohadt traffipaxos rendőr a kanyarban mér, a kollégái kerékbilincselet szerelnek fel a belvárosba. Nincsenek homogén tömegek.

Advertisement

Attila szerint a részletek és az igényesség különböztetik meg a profi modellezőt az amatőrtől. Nyitott szemmel járnak, és nemcsak a változatosan viselkedő figurákra, a különböző felületek igényes eldolgozására, a romosabb részek valószerű megépítésére, egy-egy domboldal hiteles formájának a kialakítására is odafigyelnek. A tatai Öreg-tónál például pont ugyanott lóg egy fa a vízbe, ahol a valóságban is, és a Kálvária-dombi három bokor elhelyezkedése sem véletlen.

A terepasztalon viszonylag sok kerekesszékes ember található, a Miniversum maga is akadálymentesített (Fotó: Miniversum Budapest)

Advertisement

Az egyik építőnek a munka alatt halt meg az apukája, azt kérte, a temetőt ő építhesse meg (Fotó: Miniversum Budapest)

Ez persze nem jelenti azt, hogy ne csalnának néhol. A Nyugati pályaudvar mása rövidebb, mint kéne, és hiába 1:87-es méretarányt alkalmaztak a legtöbb helyen, van, ahol ezzel is trükköztek kicsit. A pannonhalmi apátság például kisebb, így a perspektívára is rá tudtak játszani. De nincs ezzel gond, nem az a cél, hogy valósághű legyen a makett, hanem az, hogy annak tűnjön –mondta Attila –, így lehet, hogy az Andrássy út után a következő párhuzamos utca egyből a Podmaniczky, a világ egyik legszebb Mekije meg nincs sehol.

Advertisement

Azért megállapítottuk, hogy a belváros valószínűleg soha nem volt olyan tiszta, mint a Miniversumban. A takarítás úgy zajlik, hogy ecsettel felkavarják a port, aztán a levegőt porszívózzák. (Fotó: Miniversum Budapest)

Advertisement

Irányítóközpont

Így néz ki hátulról a terepasztal

Néha volt egy-két elakadás a pályán, ilyenkor Attila szólt az irányítóközpontban ülőknek, ha nem vették észre a problémát. Elmondta, a legnagyobb gikszer gyereknapon történt, kábé két héttel a 2014. májusi nyitás után. Áramszünet volt, ráadásul a forgalomirányító szoftver is régen mentette le az állásokat. Kézzel kellett visszapakolni az összes szerelvényt a helyére, három órába telt. Azóta telepítettek szünetmentes tápot, úgyhogy ez a probléma még egyszer nem fordulhat elő.

Advertisement

(Fotó: Miniversum Budapest)

A nagy terepasztal bizonyos részein, illetve kisebb, külön tárolókban egy másik kiállítás is van, ez az Élet a kommunizmusban nevet viseli. A szocialista éra tíz ikonikus helyszínét láthatjuk rajta, például a Csepel Műveket, Csillebércet, egy bányát, a vasfüggöny egy részletét. Itt sem maradhatnak el a gegek, sőt a legelegánsabbat pont itt láttam: az egyik igazgatósági épület kapujában fényes fekete autó állt.

Advertisement

(Fotó: Miniversum Budapest)

Advertisement

(Fotó: Miniversum Budapest)

Ahogy a terepasztal egészén, a szocialista maketteknél is törekedtek a valóság- és korhűségre. Ezekkel remekül lehet nosztalgiázni, de többször tartottak tanórát is a Miniversumban. A terepasztalhoz tartozó ismeretterjesztő táblák nem helyettesíthetnek egy tankönyvet, de a maketteken a szocialista világ leghétköznapibb, tehát legérdekesebb részei vannak megjelenítve. Engem biztos jobban lekötött volna, mint amikor a három T-ről és társaikról magyaráztak a gimiben. De nem ez az egyetlen szolgáltatás ,amit itt nyújtanak, a Miniversumban van nyomozós csapatjáték is, illetve játszóház gyerekeknek. Erre talán szükség is lehet, maga a nagy terepasztal nem biztos, hogy annyi ideig le tudja kötni egy gyerek figyelmét, mint amennyit érdemes rászánni.

Advertisement

A Miniversum az Andrássy út 12. alatt található, a Krausz-palotában. A terepasztal meglepő módon tök jól illeszkedik az eklektikus épület díszei közé

Végül itt van pár érdekes adat:

  • havi 10 000 látogatója van a Miniversumnak
  • eddig 80 000 ember nézte meg
  • ennek kb. a 20-25 százaléka külföldi, főleg az Egyesült Államokból, az Egyesült Királyságból és Oroszországból jönnek látogatók, a szám több, mint amire számítottak
  • 5000 figura van a terepasztalon
  • 1000 közúti jármű
  • 100 vonat, ennek az egytizede általában nincs forgalomban
  • 600+ épület
  • 1,3 kilométernyi sínpálya
  • a legvékonyabb elemek 0,15 mm-es lapvastagságúak
  • a Nyugati pályaudvar, ami egyébként az egyik legnagyobb épület az egész asztalon, 20 000 darabból áll
  • 10 hónapig építették a Miniversumot
  • kb. 50 ember dolgozott rajta
  • harmaduk helyben az asztalt építette
  • harmaduk a körülbelül 60 darab egyedi épületmaketten – mint amilyen a Nyugati pályaudvar is – dolgozott, ezek változatos technikával készültek, a lényeg az volt, hogy a végeredmény hogy néz ki
  • harmaduk az előre kész épületmaketteket szerelte össze
  • a hazai és a külföldi vonatpálya nem ér össze, Magyarországon a leghosszabb vonatút háromnegyed óra, a külföldi fél órával hosszabb
  • 280 cm az a terepasztal legmagasabb pontja, ez a felső képen is látható hegytető kilátója

Advertisement

[a címlapképet is a Miniversum Budapest készítette]