AlagĂșt mint vasĂști alagĂșt Ă©s Everest mint a vilĂĄg legmagasabb hegycsĂșcsa. A kĂ­naiak Ă©pĂ­tenĂ©k a tibeti vasĂșt folytatĂĄsakĂ©nt, hogy NepĂĄlon keresztĂŒl IndiĂĄt is elĂ©rhessĂ©k. A DĂ©li PĂĄlyaudvarig azĂ©rt nem merĂ©szkednek.

A vonal a Csinghajt Tibettel összekötƑ, 2006-ban ĂĄtadott Hszining–LhĂĄsza-vasĂștvonal folytatĂĄsa lenne dĂ©l felĂ©, keresztĂŒl a HimalĂĄjĂĄn. A csinghaji-tibeti vonal a vilĂĄg egyik legnagyobb Ă©pĂ­tƑmĂ©rnöki teljesĂ­tmĂ©nye, mĂĄr csak azĂ©rt is, mert a vasĂști pĂĄlyĂĄbĂłl 550 kilomĂ©ter olyan permafrosztra Ă©pĂŒlt, ami nem elĂ©g perma, nyĂĄron egy kicsit megolvad, a szerelvĂ©nyek nyomĂĄsĂĄtĂłl kĂŒlönösen, a sĂ­neket Ă­gy hƱteni kell. Ma adott hĂ­rt a China Daily a vonal nepĂĄli folytatĂĄsĂĄrĂłl, ami – a KĂ­nai MĂ©rnöki AkadĂ©miĂĄra hivatkozva – 2020-ra elĂ©rheti a nepĂĄli hatĂĄrt, majd Katmandut, Ă©s idƑvel az indiai vasĂșthĂĄlĂłzatot is.

„A vonalnak valĂłszĂ­nƱleg ĂĄt kell mennie a CsomolungmĂĄn [ez az Everest tibeti neve], a munkĂĄsoknak jĂł hosszĂș alagutakat kell majd ĂĄsniuk” – mondta Vang Mengsu mĂ©rnök az ĂșjsĂĄgnak. HozzĂĄtette, hogy a HimalĂĄja szĂ©lsƑsĂ©ges terepviszonyai miatt a vonatok a tibeti szerelvĂ©nyekhez hasonlĂłan maximum 120 km/h-val mehetnek majd.

A szĂ©lsƑsĂ©ges terepviszonyokbĂłl Ă©s az alagutakbĂłl fakadĂł mĂ©rnöki kihĂ­vĂĄsokat a magyar olvasĂłnak talĂĄn nem kell bemutatni: januĂĄr 31-Ă©n zĂĄrtĂĄk le a DĂ©li PĂĄlyaudvart, miutĂĄn az oda vezetƑ vasĂștvonal az EverestnĂ©l 8613 mĂ©terrel alacsonyabb GellĂ©rt-hegyet ĂĄtszelƑ alagĂștjĂĄnak tĂĄmfalĂĄrĂłl kövek kezdtek potyogni, majd az egĂ©sz megcsĂșszott. KĂ©t hĂłnapba telt a rekonstrukciĂł, mire ĂĄprilis 3-ĂĄn Ășjra megnyĂ­lhatott a pĂĄlyaudvar.

ForrĂĄs: The Guardian; fotĂł: NASA