Hitted volna, hogy a sokat √≥cs√°rolt teremfocista k√ľl√ľgyminiszter igaz√°b√≥l √©rz√©keny, pontos √©s ironikus mŇĪv√©sz? Olyan, a XX. sz√°zadi klasszikus modern √°ramlatokat meg√ļj√≠t√≥ alkot√≥, aki a magyars√°g legfontosabb √©p√≠t√©szeti st√≠lus√°r√≥l, a neoparasztbarokkr√≥l is tud √ļjat mondani?

Elk√©sz√ľlte √≥ta elŇĎsz√∂r k√∂z√∂lt k√©peket a Bors a k√ľl√ľgyminiszter h√≠res, 167 milli√≥ forint√©rt vett dunakeszi tuszkul√°num√°r√≥l, mely m√°r embri√≥√°llapot√°ban botr√°nyokat kavart, √©s az √öj Urakod√≥ Oszt√°ly uriz√°l√°s√°nak szimb√≥luma lett, nemcsak korm√°nykritikus, hanem fideszes k√∂r√∂kben is.

N√©zz√ľk, mit √°rulnak el a friss fot√≥k!

Advertisement

A k√©pek alapj√°n Szijj√°rt√≥ P√©ter klasszikus modern politikusk√©nt defini√°lja √∂nmag√°t, hiszen a XX. sz√°zadi klasszikus modernekhez, Marcel Duchamphoz √©s a sz√ľrrealist√°khoz visszany√ļlva egy ready made alkot√°sban fog lakni. Amennyiben k√≠v√ľlrŇĎl pontosan abban az √°llapotban hagyta az √©p√ľletet, amilyenben v√°s√°rolta:

Azaz majdnem olyanban, de errŇĎl a maga idej√©ben.

A mŇĪv√©szett√∂rt√©netileg k√©pzetlen ember ak√°r legyinthetne is ezen a ponton, mondv√°n, ‚Äúmi der√ľl ki abb√≥l, hogy hozz√° sem ny√ļlt?‚ÄĚ

Advertisement

Ink√°bb figyelned kellett volna mŇĪvt√∂ri√≥r√°n ‚Äď ugyanis el√©g sok minden!

Azt a sajt√≥h√≠rekbŇĎl tudni, hogy b√°r a h√°z √°ll√≠t√≥lag kifejezetten j√≥ √©s lakhat√≥ √°llapotban volt, Szijj√°rt√≥√©k bel√ľl nagy k√∂lts√©ggel teljesen √°talak√≠tott√°k. Vagyis tudatos d√∂nt√©s eredm√©nye volt, hogy a homlokzaton, ellent√©tben a belsŇĎ traktussal, semmilyen fontos elemet nem m√≥dos√≠tottak. A tetŇĎszerkezet, a ny√≠l√°sz√°r√≥k, a bej√°rati fŇĎl√©pcsŇĎ, a fal d√≠szk√∂vei v√°ltozatlanok maradtak.

Szijj√°rt√≥ teh√°t ‚Äď mondhatni ‚Äď bevitte a m√ļzeumba a tal√°lt t√°rgyat. A megv√°s√°rolt ingatlant a saj√°t, reprezentat√≠v lakhelyek√©nt √©rtelmezte √°t. A reprezent√°ci√≥s elem itt annyira erŇĎs, hogy maga az √©rintett is nyilatkozott arr√≥l: egy k√ľl√ľgyminiszter mag√°nh√°za, ahov√° adott esetben intimebb t√°rgyal√°sra is h√≠vhat egy fontos k√ľlf√∂ldi partnert, t√ļlmutat a ‚Äúcsal√°di lakhely‚ÄĚ kateg√≥ri√°j√°n. Ez a villa egyszerre reprezent√°lja Szijj√°rt√≥ P√©ter mag√°nembert √©s Szijj√°rt√≥ P√©ter politikust, illetve Magyarorsz√°got √©s az azt ir√°ny√≠t√≥ p√°rtot.

Advertisement

Vagyis olyan ready made-del √°llunk szemben, amely eset√©ben a tal√°lt t√°rgy eszt√©tikai elemz√©se is relev√°ns, ami az ŇĎsatya Duchamp ilyen jellegŇĪ alkot√°sair√≥l p√©ld√°ul nem mondhat√≥ el.

Erre tett, tipikusan ironikus sz√ľrrealista gesztusk√©nt is √©rtelmezhetj√ľk, hogy a Szijj√°rt√≥-lak fŇĎbej√°rat√°nak kapub√©llete mennyire hat√°sosan utal Duchamp egyik legh√≠resebb ready made-j√©re, a Sz√∂kŇĎk√ļt c√≠mmel ki√°ll√≠tott piszo√°rra:

Advertisement

Szijj√°rt√≥ tal√°lt h√°za a klasszikus r√≥zsadombi neoparasztbarokk st√≠lus √©rett k√©pviselŇĎje. Ennek jellemzŇĎje, hogy a magyar vid√©k barokk √©s copf st√≠lus√ļ templomainak √©s k√ļri√°inak egyes val√≥di vagy v√©lt l√°tv√°nyelemei id√©zetszerŇĪen jelennek meg a maguk historiz√°l√≥ m√≥dj√°n semleges h√°tteret k√≠n√°l√≥ h√°zak fel√ľlet√©n.

Fontos hangs√ļlyozni, hogy a st√≠lusnak semmilyen √©rtelemben nincs k√∂ze a mŇĪv√©szett√∂rt√©neti k√∂zmegyez√©s szerint barokk√©nt defini√°lt st√≠lushoz. K√ľl√∂nf√©le, kor√°bbi √©vsz√°zadokban n√©pszerŇĪ kieg√©sz√≠tŇĎ elemek patchworkszerŇĪ egym√°s mell√© helyez√©s√©rŇĎl van sz√≥, amelyek legt√∂bbj√©nek ‚Äď mint p√©ld√°ul a jellegzetes feh√©r ablak- √©s kapub√©lleteknek ‚Äď nem is barokk, hanem g√≥tikus vagy renesz√°nsz a gy√∂kere. Csakhogy n√°lunk ilyen referencia√©p√ľletbŇĎl kev√©s maradt f√∂nn, barokkos jellegŇĪbŇĎl viszont sokkal t√∂bb.

Advertisement

√Ārulkod√≥, hogy az igazi barokk egyik legvonz√≥bb jellgzetess√©ge, a dinamikus, n√©ha egyenesen kavarg√≥ t√∂megform√°l√°s egy√°ltal√°n nem jelenik meg a r√≥zsadombi neoparaszt v√°ltozatban. Maguk az √©p√ľlett√∂mb√∂k √©s -t√∂megek olyan esetlenek √©s darabosak, mint lak√≥ik r√©gi kedves csemeg√©je, a hitlerszalonna. Ez az unalmas t√∂megform√°l√°s jellemzi Szijj√°rt√≥ vill√°j√°t is.

A k√©pek l√°tt√°n azonnal szembe√∂tlik a neoparasztbarokk irt√≥z√°sa az egyenes vonalakt√≥l. Nem v√©letlen, hiszen a st√≠lus a ‚Äúmodern √©p√≠t√©szet‚ÄĚ-k√©nt azonos√≠tott h√°zgy√°ri st√≠lus antit√©zisek√©nt jelent meg, elŇĎsz√∂r nem vid√©ken, hanem a budapesti R√≥zsadombon, a nyolcvanas √©vek rendszerv√°lt√°st megelŇĎzŇĎ, hellenisztikus z√°r√≥ peri√≥dus√°ban.

‚ÄúKanyarogjon az a kurva eresz, Pist√°m, nem egy rohadt kock√°√©rt fizettem ki egy Opel Manta √°r√°t‚ÄĚ ‚Äď mondt√°k az egykori megrendelŇĎk.

Advertisement

Mi kanyarogna egy fr√∂ccs√∂ntŇĎ g√©pn√©l vagy egy V√°ci utcai butikn√°l is √©rz√©kibben, mint egy z√∂lds√©gesszemmel barokkosnak √©rzett vonal? Hogy mi√©rt a barokk/copf lett a referenciast√≠lus? H√°t mert, mint m√°r eml√≠tettem, abb√≥l m√©g ezek a megrendelŇĎk is el√©g sok p√©ld√°t l√°ttak a kockalad√°b√≥l kib√°mulva. Ilyen st√≠lus√ļ a r√©gebbi templomaink nagy r√©sze, csak√ļgy, mint a ‚Äúsz√©p r√©gi‚ÄĚ-k√©nt azonos√≠tott omladoz√≥ udvarh√°zak, k√ļri√°k √©s kast√©lyok.

Nem tudatos, √°tgondolt historiz√°l√°ssal van ugyanakkor dolgunk, hanem posztmodern innen-onnan k√∂lcs√∂nz√©ssel. A st√≠lus f√©tis jellegŇĪ, val√≥ban barokkosnak is minŇĎs√≠thetŇĎ d√≠sz√≠tŇĎ eleme, a b√°bos korl√°t Szijj√°rt√≥ h√°z√°n is hangs√ļlyos ponton, a fŇĎbej√°rat felett jelenik meg. Nem messze tŇĎle viszont haj√≥ablakokat l√°thatunk. Ezek ‚Äď enn√©l nem sz√∂gletesebb ablakforma nem is l√©tezik alapon ‚Äď szint√©n beker√ľltek a parasztbarokk mot√≠vumkincs√©be. Ahol egy alapszab√°ly van, ha ny√≠l√°sz√°r√≥krŇĎl esik sz√≥: legyen sz√©les, feh√©r keret√ľk, hogy a b√©llet miatt val√≥s√°ggal kivil√°g√≠tsanak a jellemzŇĎen s√°rga falfel√ľletbŇĎl. Szint√©n alapelem az ablakok feh√©r keret√©t fent d√≠sz√≠tŇĎ, funkci√≥tlan, z√°r√≥kŇĎszerŇĪ elem.

Advertisement

√Ālljunk csak meg! Szijj√°rt√≥ egyetlen ponton ugyanis √ľzenet √©rt√©kŇĪ m√≥don szak√≠tott a megv√°s√°rolt h√°z kor√°bbi homlokzati st√≠lus√°val. Amennyiben a kanoniz√°lt s√°rg√°r√≥l b√©zses √°rnyalat√ļra festette √°t azt. Az √©rett k√°d√°rista m√ļlt v√°llal√°s√°t √©s annak finom, alig √©szrevehetŇĎ meghalad√°s√°t kevesen tudt√°k volna ilyen szubtilis eszk√∂zzel √©rz√©keltetni!

Szint√©n a XXI. sz√°zadra, napjaink kavarg√≥, puzzle-szerŇĪ realit√°s√°ra utal a megtartott kŇĎl√°bazat.

A fetieket figyelembe v√©ve Szijj√°rt√≥ P√©ter pontos, √©rz√©keny, √∂nmag√°nak h√ļsbav√°g√≥ k√©rd√©seket feltevŇĎ, a saj√°t k√∂z√∂ss√©g√©t j√≥l reprezent√°l√≥ mŇĪv√©sz, kem√©ny k√©rd√©sekkel √©s meglehetŇĎsen pontos v√°laszokkal, amihez ez√ļton is gratul√°lunk!

Advertisement

Fotók: Kecskeméti Zoltán/Bors [a címlapkép alapját Kovács Márton/MTI fotója képezte]