A lengyel kisvárosban történt balesetről készült fotók bejárták a világsajtót, méghozzá egy részeg mikulásról szóló sztori kíséretében. Amiért a fotóst majdnem meglincselték a városban.

A Buzzfeed ismerteti a tanulságos történetet, amely érzékelteti, hogyan lesz a bolhából elefánt a kattintásvadász internetes hírzuhatagban. Ráadásul a szálak ide vezetnek a közelbe, a délkelet-lengyelországi Ustrzyki Dolne városába.

Tavalyelőtt karácsonykor itt reklámozta bérelhetőhintó-szolgáltatását egy házaspár úgy, hogy mikulásnak és segítőjének öltözve hajtott be ló vontatta szánnal a városközpontba. Itt a ló a jeges úton megcsúszva megijedt, vágtatni kezdett, végül a szán egy háznak ütközve felborult, és a házaspár – Robert és Iwona Woch – kirepült a kocsiból. Iwona el is vesztette az eszméletét.

Egy arra járó helyi férfi, Zdzislaw Mołodyński készített néhány fotót a balesetről, és feltöltötte azokat a TVN nevű lengyel kereskedelmi tévé erre szolgáló oldalára (ilyesmit már előtte is csinált). Másnap megjelentek az egyik legolvasottabb angol újságban, a Daily Mailen, ahol a hír már arról szólt, a mikulás részegen szánkózott a városban, a rendőrség pedig ittas vezetés miatt eljárást kezdeményez ellene.

A cikk ráadásul idézte is Mołodyńskit, aki arról beszél, hogy a mikulás és a segítője sem volt józan, és úgy viselkedtek, mintha valami diszkóból jöttek volna. Megszólal a cikkben egy másik szemtanú is, aki örült, hogy a gyerekek nem látták ilyen állapotban a mikulást, végül a rendőrség helyi szóvivője is, aki megerősíti az ittas vezetés tényét.

Advertisement

A probléma csak az, hogy Mołodyński nem nyilatkozott senkinek, pláne nem ezt, a másik szemtanút senki sem ismeri a városban, vélhetően nem is létezik, a rendőrségi szóvivő pedig valóban nyilatkozott ugyan a TVN-nek, de szóba sem került, hogy bárki is ittas lett volna. A közlekedési baleseteknél megszokott rutin szerint Wochot valóban megszondáztatták, de az eredmény nem mutatott ki alkoholt a szervezetében.

A Daily Mail hírét közben átvette a fél világsajtó, annak alapján több lengyel site is beszámolt róla. A kulcs azonban nem a Mail volt, hanem egy Central European News (CEN) nevű hírügynökség, amelynek már komoly múltja van hamis vagy erősen kiszínezett sztorik gyártásával és továbbküldésével az angolszász sajtó felé.

Végül az történt, hogy Mołodyński a londoni lengyel nagyköveten keresztül panasszal fordult a Daily Mailhez, amely el is távolította a cikket, és ezt tette a nyomában a többi újság is. A CEN munkatársa arra hivatkozott, hogy maga Mołodyński írta az ittas vezetésre vonatkozó részleteket, de később törölte – ám ennek sehol semmi nyoma.

Advertisement

Nyilván senki sem foglalkozott az átvevő újságoknál a hír valóságtartalmával: viccesnek tűnt a részeg mikulás, és kész, berakták a képekkel együtt. Mołodyński közben igazi közellenség lett a városban, mindenki őt gyanúsította azzal, hogy hazugságokkal megspékelve terjesztette a fotóit, ezért hónapokig ki sem mert menni az utcára.

A Woch házaspár nemcsak megsérült a balesetben, de meg kellett küzdeniük a média keltette rossz hírükkel is, ezért pert is fontolgattak, többek között Mołodyńskival szemben, de ettől végül elálltak. Az üzletüknek viszont rosszat tett a huzavona, még ha a helyi közösség ki is állt mellettük, az igazi vesztes pedig Mołodyński lett, akinek senki sem akart hinni, és a rá egy kicsit még neheztelő Wochék is említik, hogy a helyiek majdnem meglincselték.

(via Buzzfeed)