50 éves a BASIC. Az évforduló alkalmából Steve Wozniak Apple-alapító atya a Gizmodónak leírta emlékeit arról, hogyan alkotta meg saját BASIC-fordítóprogramját az Apple I és Apple II számítógépekhez.

Wozniak 1967-68 körül találkozott először a BASIC-kel. Egyszerű és könnyen tanulható nyelvnek találta, de a gépet, amit programozott vele, a GE csak néhány napra adta kölcsön az egyetemüknek, ezért nem tudta rendesen begyakorolni a használatát. Tagja volt a Homebrew számítógépes klubnak, ahol néhány szakkönyv járt körbe a tagok között. Ezeket bibliáknak nevezték, Ted Nelson könyve volt rá a legnagyobb hatással. A hiperlinkek sci-fi-szerű világát írta le. Akkor már tudták, hogy ez a világ egyszer majd valósággá válik. Odavolt a számítógépes játékokért is, tudta, hogy amint lesz a saját számítógépe, azzal fogja kezdeni, hogy ír egy pár ilyet.

A saját gépéről már a kezdetek kezdetén konkrét elképzelései voltak. Szimulációkat és játékokat mindenképpen kellett volna tudnia futtatni. A számítógépes hobbivilágban akkor mindenki tudta, hogy Bill Gates a BASIC-et az Intel mikroprocesszorára írta. Wozniak megérezte, hogy az otthoni gépek forradalmához ez a megfelelő nyelv.

Mivel a háromnapos egyetemi kurzuson kívül nem volt más tapasztalata a nyelvről, Wozniak a HP-nál elővett egy BASIC használati utasítást, és elkezdte kijegyzetelni a parancsokat. Az egyik barátja az MIT-n tanult, az ő egyetemi jegyzeteiből és a saját HP-s firkáiból rakta össze saját BASIC-fordítóprogramját. Úgy gondolta, a hobbivilágban hírnevet szerezhet magának azzal, ha a 6502-es processzorra ő ír először ilyet.

A fordítóprogramot végül saját módszerekkel és trükkökkel írta meg. Bár nem szerzett akkora hírnevet vele, mint Bill Gates, mikor először bemutatta a Homebrew Klubban, elég nagy sikert aratott vele. Rájött, hogy egy mikroprocesszor, ami egymillió számot ír át egy másodperc alatt, akár egymillió képpont átírására is képes lehet. Wozniak ekkor eszmélt rá, hogy játékok programozása BASIC-ben is lehetségessé válhat.

Advertisement

Az első játék, ami elkészült, az eredetileg ataris Breakout, a fallabdás játék volt. Miután Wozniak elkészült vele, fölhívta Steve Jobsot, hogy nézze meg, mit alkotott. Megmutatta, milyen egyszerű véltoztatni a paramétereket. Másfél óra alatt a játéknak több változatát próbálták ki, mint amit hardveres alapon 10 év alatt lehetett volna.

Szóval így lettek a játékprogramok. A teljes írást Woz tollából elolvashatjátok a Gizmodón.