Id√©n volt 30 √©ves a Termin√°tor, vagyis a folyton bakiz√≥, g√©phang√ļ VHS-narr√°tor hangj√°n A hal√°loszt√≥, a film, amely kicsik√©nt minden fronton √©s szinten meg√©rintett: h√≥napig, sŇĎt, √©vekig voltak ut√°na megsemmis√≠tŇĎs-√ľld√∂zŇĎs r√©m√°lmaim.

De ez a film adta nekem elsŇĎ meghat√°roz√≥ gyermekkori hŇĎs√∂met, ikonomat, p√©ldak√©pemet, a j√∂vŇĎbŇĎl visszat√©rŇĎ, hajleszkin√©zetŇĪ v√©delmezŇĎt, Kyle Reese-t, tov√°bb√° ebbŇĎl tanultam meg az olyan szavakat, mint a "drog", a "perverz" √©s a "terrorista". Mindezt az√©rt is publik√°lom, mert az √©vfordul√≥ kapcs√°n ma este James Cameron-technoirestet celebr√°lunk a r√°di√≥mŇĪsorunkban, a R√©gen minden jobb voltban, ha addig nem lŇĎnek ki rak√©t√°kat Oroszorsz√°gra.

LenyŇĪg√∂z a technikai perfekcionizmusa, impon√°l a profizmusa a minden mŇĪfajban nagyot alkot√≥ ‚Äď vagy legal√°bbis a legt√∂bbet kihoz√≥ ‚Äď James Cameronnak, b√°rmennyire is erk√∂lcstelen a profitmaximaliz√°l√°sa. Cameron ugyan csak az 1991-es Termin√°tor II-vel jelentette be ig√©ny√©t a vil√°guralomra, hiszen abb√≥l a filmtechnik√°t forradalmas√≠t√≥, 10/10-es, paradigmatikus alkot√°sb√≥l lett nemzed√©ki kultuszfilm a higanyrobottal, a filmt√∂rt√©nelem t√°n legcoolabb fŇĎgonosz√°val √©s a p√≥tap√°v√° programozott, feltartott h√ľvelykujjal a koh√≥ba s√ľllyedŇĎ Schwarzival (ezzel a jelenettel emelkedett a korm√°nyz√≥s√°gig), m√©gis azt mondom, hogy a m√°sodik r√©sz m√∂g√∂tt m√©ltatlanul √°rny√©kba szorul√≥ elsŇĎ kem√©nyebb √©s izgalmasabb. T√ļl azon a hitvit√°n, hogy kibernetikus organizmus vagy mimetikus polilaoid, vagy azon, hogy anal√≥g vagy digit√°lis. M√°r ha a l√°tv√°ny helyett a dramaturgi√°t isten√≠tj√ľk, legyek sz√°llta robotfejk√©nt. √ögyhogy mindenk√©pp meg√©rdemli az √ľnnepl√©st.

A Termin√°tor a folytat√°s√°n√°l kev√©sb√© komplex, de m√°r j√≥val fesz√ľltebb: semmi √ľresj√°rat nincs benne, gyerekeket c√©lz√≥ viccesked√©seket sem tal√°lhatunk. Ki ne ismern√© az alapsztorit: a j√∂vŇĎbŇĎl visszak√ľldik a Schwarzenegger alak√≠totta (a j√°tszotta t√ļlz√°s lenne) T-100-as kiborgot, hogy √∂lje meg a m√ļltban a Robotellenes √Ėsszefog√°s majdani vezetŇĎj√©nek, John Connornak az anyj√°t. Hamis√≠thatatlanul betlehemi alapsztori (Her√≥des, M√°ria, kis J√©zus), amelybŇĎl igazi horrort fejlesztett Cameron: a klasszikus halloweenes-s√≠maszkos-jason√∂s hajszadramaturgi√°t √©s a hentelŇĎs l√°ncfŇĪr√©szel√©seket √∂tv√∂zte a n√©pszerŇĪ idŇĎutaz√≥s, robotik√°s tematik√°val √©s toposzokkal. Ez egy√ľtt maga az √©lŇĎ sz√∂vet a belsŇĎ f√©mv√°zon. Az eg√©szet pedig egy technoir vil√°gba helyezte.

Hadd emeljem ki Brad Fiedel √ľld√∂z√©sekn√©l k√ľl√∂n√∂sen idegt√©pŇĎ szintetiz√°torzen√©j√©t, a szakaszos f√©mes cs√∂r√∂mp√∂l√©ssel √©s a ridegac√©ll√° torz√≠tott hangokkal, ami borzongat, mert ut√°lok f√©mhez √©rni, valahogy a mŇĪanyag sokkal term√©szetesebb nekem.

Ezzel Cameron alig harminc√©vesen megalkotta a m√°r-m√°r t√∂k√©letes sci-fi-horrort. Minim√°l k√∂lts√©gvet√©sbŇĎl, tegy√ľk hozz√°, mert akkor m√©g semmilyen hitele nem volt a rendezŇĎ-producernek: lesz√°m√≠tva egy filmiparosk√©nt legy√°rtott, referenciamunk√°nak bajosan nevezhetŇĎ rep√ľlŇĎ piranh√°s blŇĎdlit, k√ľl√∂n√∂sebb teljes√≠tm√©ny nem √°llt az adatlapj√°n. A Termin√°torral az √©lvonalba robbantott Cameron, √©s megcsin√°lta mag√°t, mint a szem√©t mŇĪtŇĎ termin√°tor.


A filmhez az alap√∂tletet egy r√©m√°lom adta, amelyben egy l√°ngokb√≥l kiemelkedŇĎ f√©mes kitinv√°zat l√°tott Cameron.

Advertisement

Szuggeszt√≠v k√©p, √©s sz√°mos szcen√°ri√≥ f√∂lmer√ľlt, m√≠g v√©g√ľl Arnold Schwarzenegger kapta meg a hal√°loszt√≥, a k√©sŇĎbb mag√°t kev√©sb√© kifut√≥ Michael Biehn pedig az oltalmaz√≥ ŇĎrmester, Kyle Reese szerep√©t.

Advertisement

Igaz√°n az√©rt szeretem a Termin√°tort, ami√©rt felmagasztalja az emberi tal√°l√©konys√°got, lelem√©nyess√©get a robot √©s az ember √∂sszecsap√°s√°ban. A h√°tt√©rben nem lehet nem r√°ismerni a rendezŇĎi √∂nk√©pre, ahogy invenci√≥j√°val a rendelkez√©sre √°ll√≥ szer√©ny anyagi eszk√∂z√∂kbŇĎl, technik√°b√≥l az ambici√≥zus James Cameron kihozta a legt√∂bbet: hol gumib√°bbal, hol makettekkel, mai szemmel durva stop-motion tr√ľkk√∂kkel, de a maga kor√°ban p√©ld√°tlan hat√°sfokkal. Ak√°r Kyle Reese, aki motelkonyh√°ban, molyirt√≥b√≥l, szalmi√°kszeszbŇĎl √©s lefoly√≥csŇĎbŇĎl gy√°rt h√°zidinamitot, amikor szinte teljesen tudat√°ban van √∂nmaga es√©lytelens√©g√©nek: nem tudom, ezekkel a fegyverekkel nem tudom meg√°ll√≠tani, mondja, de megpr√≥b√°lja. El√©g √∂sszevetni kettŇĎj√ľk meg√©rkez√©s√©t, soha nagyobb kontrasztot filmv√°sznon.

Eml√©kezhet√ľnk r√°: a termin√°tor g√∂mbben guggolva materializ√°l√≥dik vill√°mok sisterg√©s√©ben, a g√∂mb pedig a t√∂k√©letes test. Ahogy maga a termin√°tor is az, akirŇĎl ekkor m√©g nem tudhatjuk, hogy kiborg, de vil√°gbajnok izomk√∂tegeivel m√°r elsŇĎre az emberfeletti szuperember benyom√°s√°t kelti, aki Isten hely√©re l√©p. Ňź maga a rettenetes fens√©ges: apokaliptikus elj√∂vetele ut√°n f√∂l√ľlrŇĎl tekint le az √©jszakai v√°rosra, uralja azt, √©s ha ezt az emblematikus k√©pet √ļgy √∂tven √©vvel visszavet√≠tj√ľk, a meztelen Schwarzenegger a n√ľrnbergi p√°rtnapokon is p√≥zolhatna a trib√ľn√∂n, √©s ezzel, meggyŇĎzŇĎd√©sem, James Cameron a nemzetiszocialist√°k homoerotik√°t√≥l sem mentes neoklasszicista, √°rja testkultusz√°t id√©zi meg.

Advertisement

A n√°ci √°thall√°st erŇĎs√≠ti, hogy a j√∂vŇĎbeli g√©pek hal√°lt√°borokban semmis√≠tik meg az embereket, akik alkarj√°ra l√©zerrel √©getnek azonos√≠t√≥sz√°mot, IBM lyukk√°rtya, und so weiter. √Čs az is, mikor a termin√°tor finoman sz√≥lva diktat√≥rikus, totalit√°rius figurak√©nt elŇĎsz√∂r punkokat gyilkol, a rend k√∂zmond√°sos ellens√©geit: a jelen l√°zad√≥it semmis√≠ti meg. Ez az igazi rendp√°rti SA-temp√≥.

Mindent √∂sszevetve James Cameronnak nem lehet t√ļl j√≥ v√©lem√©nye a rend ŇĎreirŇĎl, hiszen ut√≥bb a mengelei hidegs√©ggel szurk√°l√≥ higanyrobot is rendŇĎralakot √∂lt maradand√≥ √∂nk√©pk√©nt. Szeretem, ha egy rendezŇĎnek van ideol√≥gi√°ja.

Advertisement

Ezzel szemben az "oltalmaz√≥", Kyle Reese antit√©zisk√©nt zuhan le az √©gbŇĎl: √∂sszez√ļzva mag√°t, reszketve egy sik√°torban, sebek √©s hegek bor√≠totta csupasz Krisztusk√©nt. ElŇĎsz√∂r egy hasonl√≥ p√°ri√°val, egy pillepalackos hajl√©ktalannal tal√°lkozik, √©s elveszi tŇĎle a "nadr√°gom, az egyetlen nadr√°gom". Hogy majd a rendŇĎr√∂k elŇĎl √°ruh√°zba menek√ľlve h√ļzza fel kultikuss√° avanzs√°lt t√©pŇĎz√°ras Nike cipŇĎj√©t. R√°f√≥kusz√°lnak a vil√°g√≠t√≥ pip√°ra, ami m√°r-m√°r robotemberi brutalit√°s√ļ term√©kelhelyez√©s, jelezve: Cameronnak a filmk√©sz√≠t√©s nemcsak alkot√≥i megnyilatkoz√°s, hanem √ľzlet is, √©s amit csin√°l, el akarja adni.

Miut√°n kuk√°k b√ľd√∂s√©ben az oltalmaz√≥ madzaggal ballonkab√°tja al√° erŇĎs√≠ti egyetlen √©s a republik√°nus √∂nv√©delmi szak√ľzletbŇĎl v√©telezett termin√°tori arzen√°llal √∂sszevetve igaz√°n nyomorult fegyver√©t, egy lefŇĪr√©szelt pusk√°t, √©s a nyolcvanas √©vek standard fegyverporn√≥s vil√°g√°ban tot√°lisan antihŇĎs benyom√°s√°t keltve elindul, galambok sz√°llnak f√∂l, repkednek. Ha nem is John Woo-i d√∂mpingben, de f√©lre√©rthetetlen√ľl utalnak a Szentl√©lekre.

Advertisement

A k√©t idŇĎutaz√≥val szemben pedig ott van j√°t√©kt√©rk√©nt az oly sokszor emlegetett nyolcvanas √©vek. Nem tudom, a cameroni atmoszf√©rateremt√©s hib√°ja-e vagy er√©nye, hogy a j√∂vŇĎbŇĎl j√∂ttek nem mozognak el√©g idegen√ľl ebben az ismeretlen, dekadens korban. Hiszen menten feltal√°lj√°k magukat: tudj√°k merre, mit, hova ‚Äď a diszk√≥ban is.

Pedig ne feledj√ľk, Kyle Reese koponyag√ļl√°k √©s hullahegyek k√∂zt nŇĎtt fel egy munkat√°borban, majd k√©sŇĎbb √©let√©t egy f√∂ldalatti gett√≥ban t√∂lt√∂tte. Ez egyfelŇĎl hiteltelen√≠t, mert hi√°ba fikci√≥, m√©giscsak z√°rt rendszerben k√©ne mŇĪk√∂dnie, amennyire lehet (hi√°ba van tele a film az idŇĎutaz√°s miatt agyzsibbaszt√≥ paradoxonokkal), m√°sfelŇĎl a feltal√°l√°s √©s schlagfertigs√©g elej√©t veszi az idŇĎutaz√≥s filmek jellegzetes √©s f√°raszt√≥ helyzetkomikumainak, nem √ľtk√∂znek villanyoszlopba, nem t√©vednek el, nem j√∂nnek zavarba, programszerŇĪen megrohanj√°k az elsŇĎ telefonf√ľlk√©t. Egy√©bk√©nt mennyire h√°l√°s, hogy ez m√©g egy f√ľlk√©s vil√°g telefonk√∂nyvekkel. K√©pzelj√ľk el, milyen ki√°br√°nd√≠t√≥ lenne, ha ma j√°tsz√≥dna: a termin√°tornak egy internetcaf√©ba k√©ne bemennie, hogy le√ľlj√∂n a Google el√©, √©s r√°keressen Sarah Connorra.

Advertisement

Sarah a k√ľzdelem t√°rgya √©s a harc t√©tje, olyan √≥sz√∂vets√©gi √°thall√°ssal, mint S√°ra, Izrael n√©p√©nek ŇĎsanyja, akit "kijel√∂ltek megsemmis√≠t√©sre". Ekkor m√©g tot√°lisan v√©dtelen, nem az ut√≥zm√°nyok sokkot kapott, kigy√ļrt, militarista, androg√ľn, feminista ikonja (ezt a karaktert Cameron k√©t √©vvel k√©sŇĎbb teremti meg A bolyg√≥ neve: Hal√°lban Ellen Ripley √°tpozicion√°l√°s√°val), hanem egy szeretni val√≥ nŇĎ, r√≥zsasz√≠n k√∂t√©nyk√©ben, √°lmosan √©rtetlen tekintettel.

Egy√©bk√©nt, ha defin√≠ci√≥szerŇĪen meg k√©ne neveznem az esszenci√°lis nyolcvanas √©veket, akkor az a dauer‚Äďv√°llt√∂m√©s‚Äďklipsz Bermuda-h√°romsz√∂gben elhelyezhetŇĎ Ginger lenne, Sarah Connor bar√°tnŇĎje-lak√≥t√°rsa, akit a termin√°tor t√©ved√©sbŇĎl, de ann√°l k√∂vetkezetesebben v√©gez ki otthon√°ban, dug√°s ut√°n.

Maga a jelenet k√∂telezŇĎ ‚Äď sajnos nem tal√°ltam meg youtube-on ‚Äď, a legsz√≥rakoztat√≥bb az eg√©sz filmben: mikor Ginger √∂nsorsront√≥ bar√°tja cs√≠kos fecsk√©ben √©s piros zokniban, asztali l√°mp√°val ront r√° a bet√∂rŇĎ Schwarzeneggere, "te, ne akard, hogy sz√©tv√°gjalak" harci ki√°lt√°ssal, √©s menten egy t√ľk√∂rben t√∂retik sz√©t. Majd az erŇĎviszonyokat tot√°lisan f√©lre√©rtve m√©g k√©tszer f√∂lkel, hogy r√∂vid √ļton kitekert nyakkal dobja ki a termin√°tor az ajt√≥t √°tszak√≠tva az elŇĎszob√°ba. A hal√°loszt√≥ ezut√°n k√∂ny√∂rtelen√ľl kiv√©gzi a lila szat√©nk√∂nt√∂s√©ben f√∂ld√∂n k√ļsz√≥ dauerbab√°t. √Čs milyen sz√©p, √°ramvonalas, hogy ekkor √©pp a megsz√≥lal√≥ √ľzenetr√∂gz√≠tŇĎ, a g√©p (!) √°rulja el a robotnak, hogy nem a c√©lszem√©lyt iktatta ki. Mint megannyi tetrist√©gl√°t, prec√≠zen rakta √∂ssze a sztorikock√°kat James Cameron.

Advertisement

√Čs ha az elŇĎbbi jelenet a legkomikusabb, m√°r amennyire lehet ebben a v√©res, nyomott koordin√°ta-rendszerben, akkor a legerŇĎsebb szekvencia egy√©rtelmŇĪen a m√©sz√°rl√°s a rendŇĎr√°llom√°son: a filmt√∂rt√©neti lesz√°mol√°s, amikor a termin√°tor meg√°ll√≠thatatlan. Megy elŇĎre, ak√°r egy beamfetaminozott Wehrmacht-katona, √©s nem kegyelmez senkinek. Ez k√©p √©s zene istenes√ľlt √∂sszhangja, Gesamtkunstwerk mŇĪremek. √Čs mennyire mellbev√°g√≥ kontraszt, ahogy a kultikus "visszaj√∂v√∂k" ut√°n Cameron r√°k√∂zel√≠t az √≠r√°sra mint civiliz√°ci√≥nk √©s kult√ļr√°nk alapj√°ra, hogy a k√∂vetkezŇĎ pillanatban mindent els√∂p√∂rj√∂n a robot vad√°llati, elemi ereje. √ćgy lehet intelligensen akci√≥filmet rendezni. Ha nem is Ingmar Bergman-i az √©rz√©kenys√©g, de James Cameron ezt nagyon √©rzi a maga szenzoraival: t√∂k√©letes.

Ez James Cameron és a terminátor a maga brutalitásában, ereje teljében.

Amelyik megy elŇĎre, hi√°ba par√°zslik, f√ľst√∂l√∂g, de bebokszolja a sz√©lv√©dŇĎt, kit√©pi m√°sok belsŇĎ szerveit, √©s szenvtelen√ľl v√°jja ki a t√ľk√∂r elŇĎtt szemgoly√≥j√°t, r√∂vid √ļton megmŇĪti mag√°t, √©s indul tov√°bb. Eg√©sz addig, am√≠g m√°r csak goly√≥√°ll√≥ hiperac√©l-karossz√©riak√©nt emelkedik ki a l√°ngtengerbŇĎl a f√©rfij√°ba kapaszkod√≥ Sarah Connor h√°ta m√∂g√∂tt (ez az √∂sszeborul√°s erŇĎs Szent Csal√°d-ikonogr√°fiai ut√°n√©rz√©s), de rettenetesebb, mint valaha.

Advertisement

Hiszen ekkorra v√©gleg mentes√ľlt minden emberi referenciapontj√°t√≥l: levedlette a hum√°n bŇĎrt, √≠riszt, hajat, ami "emberiess√©gben" ismerŇĎsk√©nt b√≠zva m√©g le lehetne el√© t√©rdelni, k√∂ny√∂r√∂gni. Maradand√≥, ahogy az operatŇĎr belef√≥kusz√°l a d√∂bbent, "neee"-zŇĎ arcokba. M√°sfelŇĎl meg el nem tudom k√©pzelni, hogy van olyan kisfi√ļ, aki eszm√©let√©n√©l volt '89-90-ben, l√°tta a filmet, √©s a lestoppolt vide√≥ elŇĎtt m√©gsem pr√≥b√°lta meg csehszlov√°k t√ľsibŇĎl kirakni a lecsupasz√≠tott termin√°tort.

Amikor h√ļsz-huszon√∂t √©v ut√°n √ļjra megn√©ztem, egy-egy jelenetn√©l m√©g mindig mintha f√∂lny√ļltak volna a seggembe, ak√°rha megragadt√°k volna a vastagbelem, hogy kit√©pj√©k termin√°torosan. Mert b√°rmennyire is hihetetlen, napjaink avataros James Cameronja egykor √ļj dimenzi√≥ba helyezte a f√©lelem fogalm√°t a Termin√°torral.

Advertisement

Ek√∂zben kult√ļr√°nk egyik legismertebb √©s legt√∂bbsz√∂r id√©zett szerelmes mondat√°t adta nek√ľnk az "√Črted j√∂ttem √°t az idŇĎn, Sarah!-"val. Ha eddig valaki m√©gse l√°tta, termin√°tori arroganci√°val k√∂telezem r√°, n√©zze meg.

Mert ugyan James Cameron a Titanic ut√°n √ľv√∂lt√∂tte h√°rom Oscarral a kez√©ben, hogy "a vil√°g kir√°lya vagyok", de a Termin√°torral √©gett be a filmt√∂rt√©nelembe, ak√°r az a l√©zerp√∂ttynyi infrasug√°r a tudatunkba. Az a kialv√≥ piros szem a hidraulikus pr√©sben.

Visszat√©r a d√ľb√∂rgŇĎ fŇĎt√©ma, vihar k√∂zeleg.