√Ėtmilli√°rd doll√°r√©rt √©p√≠t a Tesla akkora l√≠tiumionakkumul√°tor-gy√°rat, ami mostani kapacit√°suk 22-szeres√©re el√©g akkumul√°tort tudna k√©sz√≠teni. Ha kiadja az √∂tlet, Amerika lesz a l√≠tiumion-gy√°rt√°s k√∂zpontja, a Tesla pedig √©vi f√©lmilli√≥ aut√≥t adhat el.

A f√©lmilli√≥ aut√≥t √ļgy kell n√©zni, hogy a vil√°g √ļtjain jelenleg 180 ezer elektromos aut√≥ j√°r; a Tesla tavaly 22 ezret adott el a kecses Model S szed√°nb√≥l, amibŇĎl Budapesten is l√°tni itt-ott. Ez rengeteg, de Elon Musk Tesla-fŇĎn√∂k √∂tmilli√°rdos lutrija k√©t dolgot k√≠v√°n:

  • Senki nem tal√°l fel a k√∂vetkezŇĎ √©vekben valami radik√°lisan jobb elemtechnol√≥gi√°t
  • A vil√°g 2020-ra t√©nyleg felsz√≠v √©vi f√©lmilli√≥ Tesl√°t

Az elŇĎbbi sim√°n √∂sszej√∂het. Musk c√©ge pont onnan indult, hogy addig mindenki valami var√°zselemre v√°rt, ŇĎk meg azt mondt√°k, hogy n√©zz√ľk, mit lehet kihozni a piacon kaphat√≥ l√≠tiumion-akkumul√°torokb√≥l. Ahhoz k√©pest, hogy a Tesla p√°r √©ve m√©g csak gazdag kaliforniai techno-hippiknek gy√°rtott nyitott sportkocsit, a Roadstert, el√©g sokat kihoztak belŇĎle. A Model S sokkal ink√°bb norm√°lis aut√≥, amit ut√°na terveznek ‚Äď 35‚Äď40 ezer doll√°rba (9 milli√≥ forintba) ker√ľlŇĎ csal√°di aut√≥t ‚Äď, m√©g norm√°lisabb lesz.

A gigagy√°r ‚Äď √≠gy h√≠vja maga a Tesla, gigafactory, csod√°s n√©v ‚Äď annyira giga, hogy √ľzembe helyez√©s√©vel Amerika lenne hirtelen a vil√°g elsŇĎsz√°m√ļ l√≠tiumionakkumul√°tor-gy√°rt√≥ja, egyben nyomva le Jap√°nt, K√≠n√°t √©s D√©l-Kore√°t. A 2017-es indul√°sra tervezett gy√°r m√©ret√©n√©l fogva 30%-kal cs√∂kkenten√© a Tesla akkumul√°torainak k√∂lts√©g√©t, ami m√°r az√©rt is nagy sz√°m, mert becsl√©sek szerint a Tesla m√°r most az ipar√°gi √°tlag k√©tharmad√°√©rt tudja elŇĎ√°ll√≠tani ŇĎket.

Hogy a vil√°gnak kell-e √©vente f√©lmilli√≥ Tesla, az j√≥val nagyobb k√©rd√©s, a befektetŇĎk mindenesetre nem riadtak meg: a bejelent√©s h√≠r√©re a v√°llalat r√©szv√©nyei 14%-kal emelkedtek.

Forrás: Jalopnik, Quartz; Fotó: pestoverde