A No√© az ateist√°knak √©s a szentfazekaknak sem fog tetszeni. Nem az√©rt, mert egyik oldalnak sem nyal be, hanem mert akkora t√©ved√©s, amit r√©g√≥ta lehetett l√°tni elismert amerikai rendezŇĎtŇĎl. Kritika.

Darren Aronofsky (Pi, Rekviem egy √°lom√©rt, Fekete hatty√ļ) No√©ja m√°r az elsŇĎ pillanatt√≥l bŇĪzlik. A nyit√≥ anim√°ci√≥ √©s narr√°ci√≥, ami megpr√≥b√°lja bemutatni a kiŇĪzet√©s ut√°ni vil√°g v√©rvonal√°t √©s azt a posztapokaliptikus k√∂rnyezetet, ahol a t√∂rt√©nete j√°tsz√≥dik, legink√°bb az Age of Empires vagy a Civilization bevezetŇĎ jeleneteire eml√©keztetnek. √Čn egy perc ut√°n meg voltam gyŇĎzŇĎdve, hogy valami gubanc lehetett a k√≥pi√°val, itt √ľl√∂k az IMAX 3D vet√≠t√©sen, √©s v√©letlen√ľl a No√© helyett beraktak egy fl√ļgos ismeretterjesztŇĎ filmet a Bibli√°r√≥l, amiben rendes renderre meg fontokra sem telt. A gyan√ļm akkor sem csillapodott, amikor a bemutatott vil√°g √ļgy n√©zett ki, mint egy kiv√°gott jelenet a Mad Max 2-bŇĎl, ahol a szedett-vedett bŇĎrruh√°ba √∂lt√∂z√∂tt t√ļl√©lŇĎk gyŇĪjtik a moh√°t, mik√∂zben az √∂sszeoml√≥ civiliz√°ci√≥b√≥l menek√ľlŇĎ vad√°szok az √©let√ľkre t√∂rnek. Akkor kicsit megnyugodtam, amikor az egyik gyŇĪjt√∂getŇĎ √ļgy n√©zett ki, mint Russell Crowe.

Ebben a vil√°gban a legfontosabb term√©szeti kincs egy √°sv√°ny, amit egy finom √ľt√©ssel tŇĪzz√© lehet var√°zsolni. A legnagyobb ellens√©gek pedig a kŇĎburokban √©lŇĎ bukott angyalok, akik szikl√°knak maszk√≠rozz√°k magukat. Kiv√©ve, amikor emberek keverednek a ter√ľlet√ľkre, mert akkor fel√°llnak, √©s √ļgy n√©znek ki, mint egy szikla √∂t v√©gtaggal. Ezen a kies, nagyj√°b√≥l a Hold felsz√≠n√©re eml√©keztetŇĎ t√°jon √©l No√© (Russell Crowe) a feles√©g√©vel (Jennifer Connelly) √©s h√°rom fi√°val. L√°tom√°sok gy√∂trik a tud√°s f√°j√°r√≥l, a k√≠gy√≥r√≥l √©s a mindent el√°raszt√≥, t√∂meggyilkos √°rv√≠zrŇĎl, √ļgyhogy amikor vad√°szok elhajtj√°k ŇĎket az otthonukt√≥l, a csal√°d elindul megkeresni Matuzs√°lem nagyap√°t (Anthony Hopkins), hogy seg√≠tsen. A magyar szinkronban folyamatosan bogy√≥kr√≥l hadov√°l√≥ nagyapa √ļgy bek√°b√≠t√≥zza No√©t, hogy r√∂gt√∂n √©rtelmet nyer az √∂sszes l√°tom√°sa, √©s egybŇĎl tudja, hogy az ŇĎ feladata lesz megmenteni a F√∂ld vadjait, mik√∂zben a teremtŇĎ √°thelyezi a lomt√°rba az emberis√©get. K√°in lesz√°rmazottja, Tubal-K√°in (Ray Winstone, egy√©rtelmŇĪen Mickey Rourke-nak maszk√≠rozva) megneszeli a tervet, √©s szeretne mag√°nak √©s n√©p√©nek jegyet venni a b√°rk√°ra.

Ez egy sztori. Van benne t√ļl√©l√©s, csal√°d, harc, konfliktus, nagy√≠vŇĪ mondanival√≥, sok fantasy, m√©g t√∂bb erŇĎszak. Amit viszont Aronofsky mŇĪvel, att√≥l √©n csak a fejemet vakarom. Van egy ilyen m√°ni√°m, hogy elviselem, sŇĎt n√©ha im√°dom, amikor addig csak mŇĪv√©szfilmekhez szokott rendezŇĎk megpr√≥b√°lnak valami sokkal grandi√≥zusabbat √©s √©rtelmetlenebbet k√©sz√≠teni. A hal√°lomig v√©deni fogom p√©ld√°ul a Southland Talest, amit Richard Kelly a Donnie Darko ut√°n k√©sz√≠tett, pedig val√≥sz√≠nŇĪleg egy komoly filmes t√°rsas√°g mutogatva, r√∂f√∂gve kir√∂h√∂gne ez√©rt.

A No√© lehetne egy durv√°n ambici√≥zus, odabasz√≥s fantasy, amivel Aronofsky ki√©lhetn√© minden vizu√°lis √©s t√∂rt√©netmes√©l√©si m√°ni√°j√°t. Ehhez k√©pest a v√©geredm√©ny minden egyes pontja rossz, rossz, rossz. A k√©pi vil√°ga monoton barna √©s sz√ľrke, mintha hamuba forgatott s√°rt kellene n√©zn√ľnk v√©gig. Az anim√°ci√≥k a m√°r 20 √©ves Jurassic Park m√∂g√∂tt kullognak minŇĎs√©gben, a 3D teljesen kihaszn√°latlan a rengeteg k√©nyelmetlen k√∂zelk√©p miatt, az emberek k√∂z√∂tti harcokb√≥l semmit nem l√°tni a fak√≥ sz√≠nek √©s az √∂tletek n√©lk√ľli v√°g√°s miatt. A t√∂rt√©net fordulatai ismerŇĎsek lehetnek b√°rhonnan, √©s itt most nem a Bibli√°ra gondolok, hanem b√°rmilyen filmre. √Čs amikor egy √©rdekes pillanat k√∂vetkezhetne a l√°that√°ron, akkor azonnal siker√ľl a f√∂ldbe √°ll√≠tania.

Advertisement

Ott van p√©ld√°ul H√°m t√∂rt√©nete. H√°m, No√© fia tin√©dzser, k√ľzd a hormonjaival, amik egyenesen felrobbann√°nak akkor, amikor megtudja, hogy a csal√°dja lesz az utols√≥ embercsapat a f√∂ld√∂n. Apj√°nak ott a feles√©ge. B√°tyj√°nak, S√©mnek ott van Ila (Emma Watson), a meddŇĎ l√°ny, akit t√≠z √©ve befogadott a csal√°d. H√°m viszont asszonyt akar mag√°nak, ez√©rt elmer√©szkedik a k√∂zeli gonosz s√°torv√°rosba, ahol a civiliz√°ci√≥ m√°r az utols√≥kat r√ļgja. H√°m kicsit szerencs√©tlen fi√ļ, a v√°rosban megbotlik, √©s belezuhan egy hullag√∂d√∂rbe. A leplekbe csavart hull√°k k√∂z√∂tt tal√°lkozik egy l√°nnyal, akit azzal szel√≠d√≠t meg, hogy √©lelmet ad neki. A l√°ny m√©g egy jelenetig szerepel a filmben, de ez a nevets√©ges, elbalt√°zott meet cute (√≠gy h√≠vj√°k azt, amikor k√©t fiatal, egym√°snak teremtett szereplŇĎ valami kacif√°ntos √©s cuki m√≥don tal√°lkozik) lesz a nagy fordulat H√°m √©let√©ben, √©s erre alapozza a film a k√©sŇĎbbi d√∂nt√©seit. Ism√©tlem, ami√©rt egy halom hulla mellett n√∂v√©nyeket adott egy l√°nynak, k√©pes szembesz√°llni majd az apj√°val is.

Komolyan, a No√© annyira bosszant√≥an rossz, hogy m√°r energi√°m sincsen rendesen kritiz√°lni, legsz√≠vesebben kil√≥gatn√©k a Ferenciek ter√©re felh√ļzott √≥ri√°splak√°tj√°ra egy t√°bl√°t, hogy NE. √ögymint: ne n√©zd meg.

Advertisement

Mert egyszerŇĪen nem ad semmit. Akci√≥filmnek kev√©s. Dr√°m√°nak ismerŇĎs. Bibliaadapt√°ci√≥nak t√ļl laza, √ļjra√©rtelmez√©snek t√ļl gy√°va. Katasztr√≥fafilmnek dag√°lyos (sajn√°lom). Sz√≠n√©szi teljes√≠tm√©nyek bemutat√≥jak√©nt t√ļl √°ltal√°nos, l√°tv√°nyfilmnek sz√ľrke.

Nincs egy pillanata sem, ami tetszett volna. Az, hogy ezt egy olyan √©rz√©keny rendezŇĎ k√©sz√≠tette, aki a t√∂k√©letes alak√≠t√°sokkal teli Pankr√°tort vagy a vizu√°lisan lenyŇĪg√∂zŇĎ Rekviem egy √°lom√©rtet, teljesen √©rthetetlen.

Fotó: outnow.ch / Paramount Pictures