A Kreat√≠v monstre cikk√©bŇĎl t√∂bbek k√∂z√∂tt kider√ľl, hogy ker√ľlt mag√°nzsebekbe t√∂bb t√≠zmilli√°rd ad√≥forint, √©s hogy Gyurcs√°ny√©k vagy Orb√°n√©k voltak-e moh√≥bbak, ha a m√©di√°r√≥l van sz√≥.

A 45 interakt√≠v √°br√°val √©rthetŇĎbb√© tett cikk nem egy√ľl√©ses olvasm√°ny, de akit √©rdekel, hogyan lett Simicska Lajosb√≥l akkora potent√°t, hogy m√©g nyilv√°nosan le is gecizhette a minisztereln√∂k√∂t, az itt v√°laszt tal√°l a k√©rd√©seire.

A szerzŇĎk nyolcvanezer k√∂zbeszerz√©si √©s rekl√°moz√°si adat tanulm√°nyoz√°sa √©s feldolgoz√°sa √ļtj√°n pr√≥b√°lj√°k elemezni a m√°sodik Orb√°n-korm√°ny alatt v√©gbement v√°ltoz√°sokat a rekl√°m- √©s m√©diapiacon. Adatokkal is bizony√≠tj√°k a tudatos p√©nzmozgat√°st, pontosan l√°that√≥, mikor melyik m√©diac√©g j√°rt j√≥l √©s kiket pr√≥b√°ltak ellehetetlen√≠teni.

Persze felmer√ľl a k√©rd√©s, hogy most, amikor m√°r Gundel Tak√°cs G√°bor mŇĪsor√°t is elkasz√°lt√°k a Simicska-√©rdekelts√©g miatt, kit fog ez √©rdekelni, de a szerzŇĎk erre ezt v√°laszolj√°k:

Azt gondoljuk, hogy egyr√©szt a rendszer ki√©p√ľl√©s√©nek √©s mŇĪk√∂d√©s√©nek le√≠r√°sa √∂nmag√°ban seg√≠thet minket felk√©sz√≠teni arra, hogy a hazai m√©dia ilyen szintŇĪ kiszolg√°ltatotts√°ga √©s torz√≠t√°sa m√©g egyszer ne t√∂rt√©nhessen meg. M√°sr√©szt pedig √©vek m√ļlva a le√≠rt neveket √©s szem√©lyeket eml√©keztetni √©s szembes√≠teni lehet azzal, hogy 2010 √©s 2014 k√∂z√∂tt miben vettek r√©szt.

Advertisement

A Kreat√≠v ennek megfelelŇĎen nemcsak a Fidesz-k√∂zeli m√©diabirodalom ki√©p√ľl√©s√©t, az azt mŇĪk√∂dtetŇĎ fŇĎszereplŇĎket, √©s a k√∂zbeszerz√©sek nyerteseit veszi sorra, de a jelenlegi helyzetbŇĎl val√≥ ki√ļtra is javaslatokat tesz.

A tanulmány legfontosabb megállapításai pedig alább olvashatók:

  • A kommunik√°ci√≥s k√∂zbeszerz√©sek teljes √∂sszeg√©nek k√∂zel fel√©t egy indul√≥ mellett, vagyis verseny n√©lk√ľl osztotta ki az √°llami szektor az elŇĎzŇĎ korm√°nyzati ciklusban.
  • Min√©l t√∂bb p√©nzt lehetett elvinni egy k√∂zbeszerz√©sen, ann√°l kevesebb volt az indul√≥.
  • A teljes √∂sszeg k√∂zel k√©tharmad√°t mind√∂ssze h√°rom √ľgyn√∂ks√©g nyerte meg: az I.M.G., a Vivaki √©s a Bell & Partners. K√∂zel h√°romnegyed√©t pedig √∂t √ľgyn√∂ks√©g.
  • A legt√∂bb p√©nzt nyerŇĎ t√≠z √ľgyn√∂ks√©g/m√©dia k√∂z√∂tt hat olyan van, amelyekn√©l korm√°nyzati, vagy a korm√°nyp√°rt gazdas√°gi h√°torsz√°g√°hoz k√∂thetŇĎ kapcsolat mutathat√≥ ki.
  • Azokban a m√©diat√≠pusokban, amelyekben a korm√°nyk√∂zeli √ľzletembereknek tulajdonosi √©rdekelts√©g√ľk van, vagy amelyekben van olyan m√©dium, amely a korm√°nyhoz loj√°lisnak mondhat√≥ (napi- √©s hetilapok, plak√°tc√©gek, r√°di√≥k, telev√≠zi√≥k), ott az √°llami szektor, illetve az √°ltaluk v√°lasztott m√©dia√ľgyn√∂ks√©gek a hirdet√©si p√©nzek t√ļlnyom√≥ t√∂bbs√©g√©t korm√°nyk√∂zeli m√©diumokban k√∂lt√∂tt√©k el.
  • Az, hogy az √°llam a hozz√° hŇĪs√©ges m√©diac√©geket hirdet√©ssel t√°mogatja, a kor√°bbi Gyurcs√°ny-Bajnai korm√°nyokn√°l is kimutathat√≥, azonban ilyen ar√°nytalans√°g √©s √°llami piactorz√≠t√≥ hat√°s kor√°bban nem volt jellemzŇĎ.
  • Sz√°mos olyan m√©diac√©g van, amelyn√©l olvasotts√°gi/n√©zetts√©gi/l√°togatotts√°gi adatok nem igazolj√°k az √°llami rekl√°mk√∂lt√©st, vagyis azok a m√©diac√©gek is bŇĎven kaptak √°llami hirdet√©seket, amelyeket csak nagyon kevesen n√©ztek, olvastak, hallgattak.

Advertisement

De akit a teljes kép érdekel, kattintson csak át a Kreatív Online-ra.