TörtĂ©nelmi giffel bĂșcsĂșzik gellĂ©rt-hegyi sorozatunk az ĂĄrvĂ­zrƑl. Budapest drĂĄmaian sokat vĂĄltozott az elmĂșlt 175 Ă©vben, de egyĂĄltalĂĄn nem a felismerhetetlensĂ©gig. SzcĂ©nikus ĂĄrvĂ­zre, dimbekre Ă©s dombokra, cilinderes olvasgatĂłkra szerencsĂ©re azĂłta is szĂĄmĂ­thatunk.

A legfurcsĂĄbb talĂĄn, hogy 1838-ban egyetlen hĂ­d sem volt Buda Ă©s Pest között. Úgy Ă©lt egymĂĄs mellett a kĂ©t vĂĄros, mint ma a KongĂł partjĂĄn Kinshasa Ă©s Brazzaville, a rĂ©gi kĂ©pen a vĂ­zbƑl Ă©pp csak kilĂłgĂł „Sz. Margit vagy mĂĄs nĂ©vvel Nyul-Sziget” Ă©lƑvilĂĄga is sokkal inkĂĄbb hasonlĂ­thatott a kĂ©t kongĂłi vĂĄros közti Bamu-szigetĂ©hez, mint modern, kocogĂłkkal, pĂĄvĂĄkkal Ă©s napfĂŒrdƑzƑkkel benĂ©pesĂ­tett vĂĄltozatĂĄhoz. TalĂĄn Pest vizuĂĄlis karaktere vĂĄltozott innen nĂ©zve a legkevesebbet, ugyanĂșgy lapos, szĂ©tterĂŒlƑ vĂĄros volt mĂĄr a reformkorban is, az akkor mĂ©g erdƑs dombok alkotta Buda azonban mĂĄra teljesen beĂ©pĂŒlt Ă©s ĂĄtalakult. Meg lett az a marha nagy torony is a HĂĄrmashatĂĄr-hegy oldalĂĄban.

A fĂ©nykĂ©pet 28 mm-es fĂłkusztĂĄvolsĂĄggal kĂ©szĂ­tettem, de a közvetlen összevetĂ©st nehezĂ­ti az ismeretlen, 19. szĂĄzadi mƱvĂ©sz csalĂłka perspektĂ­vĂĄja. El nem tudom kĂ©pzelni, milyen lĂĄtĂłszög ad ilyen kĂ©pet BudapestrƑl Ă©szak felĂ© nĂ©zve, de egyszerre kell, hogy viszonylag nagyok legyenek a hegyek, elĂ©g kicsik az elƑtĂ©rben ĂĄcsorgĂł alakok, rĂĄadĂĄsul mindez mozis, 2,25:1-es kĂ©parĂĄnnyal. Sajnos az sem ismert, hogy mekkora vĂ­zĂĄllĂĄsnĂĄl kĂ©szĂŒlt a grafika (a fĂ©nykĂ©p 889 centimĂ©ternĂ©l).

Advertisement

Ahogy az is feledĂ©sbe merĂŒlt, hogy mit olvasott a rĂ©gi kĂ©p bal szĂ©lĂ©n a cilinderes alak, a fĂ©nykĂ©p hasonlĂłan öltözött szereplƑjĂ©tƑl viszont megkĂ©rdeztem: Jasper Conran angol ruhatervezƑ nĂ©hĂĄny Ă©vvel ezelƑtti munkĂĄit lapozgatta. Egy olyan, hĂĄromĂ©ves szĂĄmĂ­tĂłgĂ©pen, ami nemhogy 175, de 10 Ă©vvel ezelƑtt is mellbevĂĄgĂłan futurisztikus lett volna.

ViszontlĂĄtĂĄsra 2188-ban.