R√©g nem l√°tott idegess√©g, zavar √©s retteg√©s jellemezte az √°ltal√°nos iskol√°s sz√ľlŇĎk nem agyatlan v√©rfideszes r√©sz√©t a tan√©v mai indul√°sakor. Hogyne idegeskedn√©nek a sz√ľlŇĎk, amikor maguk a tan√°rok is zavarodottak, hiszen a Szovjetuni√≥ korai korszak√°t jellemzŇĎ √°llamos√≠t√°si m√°mor √©s a szt√°linista rendp√°rtis√°g - amit kifejezetten nem enged√ľnk meg, az mind tilos - √©s a beteges k√∂zpontos√≠t√°s mostanra hozott k√©zzelfoghat√≥ eredm√©nyeket.

Az ember most szembes√ľl igaz√°n olyanokkal, hogy mit jelentett a tank√∂nyvbeszerz√©s rendszer√©nek √°llamos√≠t√°sa (nem mŇĪk√∂dŇĎ sz√°m√≠t√≥g√©pes rendszert, ami m√©g a sz√ľlŇĎk befizet√©seit sem k√©pes regisztr√°lni ), √©s mostant√≥l tudhatja meg, milyen lesz az erk√∂lcstanoktat√°s (ami lehetne teljesen norm√°lis, semleges dolog is, ha nem k√ľldet√©ses robotemberek szervezt√©k volna), hogy mit mŇĪvel a gyakorlatban az iskolarendŇĎr, hogy nem lesz-e iskolacsendŇĎr vagy iskolag√°rda is, illetve hogy milyen lesz a gyakorlatban a d√©lut√°n n√©gyig tart√≥ tan√≠t√°s.

Az iskola√ľgy eddigi int√©z√©se sŇĪr√≠tve √©s kikrist√°lyos√≠tva mutatta meg a korm√°ny m√°s √ľgyekben is jellemzŇĎ hozz√°√°ll√°s√°t √©s taktik√°j√°t. √Črezt√©k, hogy valamit t√©nyleg j√≥ lenne tenni, de nem volt az √©gvil√°gon semmi √∂tlet√ľk, azon k√≠v√ľl, hogy halv√°nyan eml√©keztek a saj√°t als√≥s korukra, a K√°d√°r-rendszer m√©ly√©n, amikor, milyen meglepŇĎ, m√©g t√∂bb√©-kev√©sb√© boldogok voltak. Ez√©rt hatalmas lend√ľlettel, lekezelŇĎ agresszivit√°ssal, a vita √°rny√©k√°t sem megtŇĪrve kereszt√ľlvittek egy, a kicsit lazul√≥ MSZMP-hez illŇĎ, port√°skommunista szellemis√©gŇĪ √∂tletcsomagot, amit p√°r kis k√©pess√©gŇĪ k√°der√ľnk gyorsan ki√∂t√∂lt. √ćgy most m√°r van mindenhat√≥ tanfel√ľgyelŇĎnk, a l√°tszatf√ľggetlens√©g√©t is elvesztett, √∂n√°ll√≥tlan iskol√°nk, szuperk√∂zpontos√≠tott tanrend√ľnk, egy rak√°s gigantikus, centraliz√°lt szervezet√ľnk, √©s mert a Vez√©nylŇĎ T√°bornok pont focizni szeret, minden nap torna√≥r√°nk. Ha Orb√°n Viktor a tompor√°ba illesztett furuly√°n szeretne dalokat j√°tszani, akkor √©nek√≥ra lenne minden nap.

√Črdekes, hogy m√≠g a magyar nagypolitik√°t a Fideszt vezetŇĎ bar√°ti fi√ļcsapat sorkatonak√©nt szerzett √©lm√©nyei hat√°rozz√°k meg - √ļgyis mint "nehogy m√°r j√≥l √©rezz√©k magukaz elvt√°rsak", sok csukl√≥ztat√°s, az ellenz√©kinek minŇĎs√≠tett kult√ļra tereinek beultr√°z√°sa √©s a hab felver√©se, csendŇĎrpertu √©s lekezelŇĎ kasz√°rnyahumor, primit√≠v ellens√©gk√©p, nyal√°s az el√∂lj√°r√≥knak, szopat√°s lefel√©, az igazi √ļr a rakt√°ros, aki mindent ellophat - addig a k√∂zoktat√°st a hetvenes-nyolcvanas √©vek tan√°ri szob√°inak hangulata lengi k√∂rbe.

Nem is csoda, hogy annyi sz√ľlŇĎ f√©lt a mai napt√≥l, meg a k√∂vetkezŇĎ p√°rsz√°zt√≥l. Az inform√°lts√°g azonban seg√≠t lek√ľzdeni a f√©lelmet, ez√©rt ez√ļton biztatok minden olvas√≥ sz√ľlŇĎt, hogy amint lesznek √©lm√©nyei, √≠rja meg a Cinknek a saj√°t bŇĎr√©n tapasztaltakat! A k√∂vetkezŇĎ t√©m√°k k√ľl√∂n√∂sen √©rdekeln√©nek, mik√∂zben persze b√°milyen sztorinak vagy tapasztalatnak nagyon √∂r√ľl√∂k:

- Hogyan ment n√°latok a k√∂zpontos√≠tott tank√∂nykioszt√°s a kor√°bbi √©vekhez k√©pest? Sokak befizet√©s√©t nem regisztr√°lt√°k? Mindenki megkapott mindent idŇĎben?

- Mik a gyerekek elsŇĎ √©lm√©nyei az erk√∂lcstan√≥r√°val? Kil√≥g b√°rmilyen politikai l√≥l√°b vagy norm√°lis a tan√°r? M√°sk√©pp kezelik a hittanos √©s az erk√∂lcstanos gyerkeket? H√°ny sz√°zal√©k v√°lasztotta n√°latok az erk√∂lcstant?

- Jelentkezett m√°r az iskolarendŇĎr? Mit csin√°l odabent?

- V√°ltozott b√°rmi is a d√©lut√°nig k√∂telezŇĎ tan√≠t√°s bevezet√©s√©vel? Aki k√©ri, annak automatikusan megadja az enged√©lyt az igazgat√≥, hogy d√©lben hazamehessen?

- Pr√≥b√°lt b√°rki sz√ľlŇĎ h√°zi meleg √©telt bejuttani, mert el√©gedetlen volt a menzakaj√°val?