Egy pálya van a világon, ahol meg lehetne dönteni a Bugatti Veyron 431,072 km/h-s rekordját, és az a Volkswagené. Senki mást nem engednek oda.

A Hennessey Venom GT ment m√°r enn√©l gyorsabban egy NASA-kifut√≥p√°ly√°n, de nem volt annyi idŇĎ, hogy oda-vissza megtegy√©k a tesztutat, √ļgy meg nem √©r a rekord. Petr√°ny M√°t√© remek cikket √≠rt a sebess√©grekord-k√≠s√©rletek szomor√ļ jelen√©rŇĎl, melybŇĎl kider√ľl, hogy az eg√©sz√©rt a Volkswagen felelŇĎs. A v√°llalat 1964-ben √©p√≠tette a vil√°g leghosszabb, 9 km-es egyenes√©vel b√≠r√≥ ehra-lessieni tesztp√°ly√°t, utolj√°ra 1998-ban engedtek be ide m√°s √°ltal gy√°rtott aut√≥t ‚Äď a McLaren F1-et, ami itt √°ll√≠totta fel sz√ľrre√°lis rekordj√°t.

Az a gond, hogy ekkora sebess√©gekhez √≥ri√°si egyenes kell, ahol fel lehet gyorsulni, √©s le is lehet lassulni, r√°ad√°sul sima, sz√©les aszfaltb√≥l k√©sz√≠tett√©k. A harmincas √©vekben volt ilyen Magyarorsz√°gon, ma is l√°tszik: a Dabast elker√ľlŇĎ 5-√∂s fŇĎ√ļt gy√≥ni szakasz√°t direkt ny√≠legyenesre √©p√≠tett√©k, hogy rekordk√≠s√©rleteket lehessen futni rajta. 1934. okt√≥ber 28-√°n d√∂nt√∂tte itt meg az orsz√°g√ļti rekordot a mercedeses Rudolf Caracciola.

Advertisement

Az√≥ta, hogy a Volkswagen megvette a Bugatti t√∂rmel√©k√©t, √©s saj√°t k√©p√©re form√°lva √ļjra√©p√≠tette a d√∂gl√∂tt m√°rk√°t, m√°s nem mehet Ehra-Lessienbe, amit m√©g a hidegh√°bor√ļ alatt √©p√≠tettek a keletn√©met hat√°r k√∂zel√©be, a rep√ľl√©stilalmi √∂vezetbe, hogy senki ne tudja lef√©nyk√©pezni az ott tesztelt protot√≠pusokat. Ahogy Petr√°ny √≠rja: A hidegh√°bor√ļnak v√©ge, √©s egy mag√°nj√°tsz√≥t√©r elrontja a j√°t√©kot.