Sv√©d krimibe illŇĎ csavar√°s lehet, de t√≠z √©vn√©l frissebb filmet aj√°nlok: David Fincher l√©lektelen, de technikailag perfekt remake-j√©t A tetov√°lt l√°nyb√≥l. Vagy egy tucat emberrel √∂sszevesztem, akik m√°ig leh√ļzz√°k valami √∂regkontinenses √∂ntudatb√≥l, merthogy "az eredeti". Ugyan m√°r.

Megn√©ztem az origin√°l sv√©det is, hogy ac√©lkompetens legyek, a reg√©nyt ugyan nem olvastam, de el√°rulom, hogy ilyenek √≠rnak kritik√°t. Ma este a Coolon, 21:10-tŇĎl n√©zhetitek meg David Fincher 2011-es opusz√°t, ha m√©g nem l√°tt√°tok, azt√°n lehet r√≥la vitatkozni.

Komolyan nem √©rtem azokat a kritikusokat, akik a magyarorsz√°gi bemutat√≥ ut√°n valami eur√≥pai gŇĎgbŇĎl le√≠rt√°k Magyar H√≠rlapt√≥l Magyar Narancsig, hogy a Fincher-f√©le "k√∂zel√©ben sincs" a ‚Äěkatartikus eredetinek", √©s megk√©rdezn√©m, hogy mi√©rt? Az√©rt, mert a 2009-es sv√©dben kr√°terarc√ļ t√©v√©sz√≠n√©szeket √©s Ber√©nyi Claudi√°kat kell n√©zni, akik mintha kr√©t√°t nyeltek volna az IKEA katal√≥gusban, m√≠g a hollywoodiban szt√°rokat? √Čs m√≠g Niels Arden Oplev Fincher st√≠lus√°ban akart forgatni egy sorozatgyilkos filmet, azt nett√≥ hozta s√©r√≥b√≥l David Fincher, jelenetrŇĎl jelenetre, csak √∂tsz√∂r akkora b√ľdzs√©bŇĎl, jobb √ľld√∂z√©sekkel √©s m√©g pluszban belelocsolt egy kis expressz√≠v sz√©pi√°t? V√©g√ľl azt is megk√©rdezn√©m, egy√©bk√©nt hol van a katarzis, de igaz, azt egy nŇĎ √≠rta. M√°rpedig ezt a filmet nŇĎknek nem szabad recenze√°lni.

A Millennium-tril√≥gia nyit√°ny√°ban az egykor negyvenezreket foglalkoztat√≥ sv√©dac√©l-gy√°rt√≥ Vanger-konszern feje, a csal√°di szigetre visszavonult milli√°rdos, a nyolcvan√©ves Henrik Vanger (Christopher Plummer) felfogadja a Millennium magazin parkol√≥p√°ly√°ra ker√ľlt oknyomoz√≥j√°t, Mikael Blomkvistet (Daniel Craig), hogy der√≠tsen vil√°goss√°got egy t√∂bb mint negyven√©ves bŇĪnt√©nyre: ki √∂lte meg egy 1966. szeptember v√©gi, naps√ľt√∂tte d√©lut√°non eltŇĪnt unokah√ļg√°t, a tizenhat √©ves Harriet Vangert? Van akkora rejt√©ly, mint hogy kicsoda Josip Tot.

Advertisement

A film beindul, az √ļjs√°g√≠r√≥ egy punkoskod√≥ hackerl√°nyban, Lisbeth Salanderben (Rooney Mara) lel seg√≠ts√©gre, a sz√°lak, hajsz√°lerek eg√©sz a harmincas √©vekig vezetnek vissza, amikor a Vangerek, Sv√©dorsz√°g Flintharm Glomgoldba oltott Ewingjai a nemzetiszocializmussal kompromitt√°l√≥dtak. Mindez dark ambientben. Itt lesz igaz√°n izgalmas.

Szeretj√ľk, amikor a sz√©pen f√©nyk√©pezett havasi t√°jak s√∂t√©t perverzi√≥kat kontraszt√°lnak. Ezeket az √©szaki elfojt√°sokat, h√≥ba burkol√≥z√°st, bergmani pszichoanal√≠zisdr√°m√°kat. Mikor a fi√ļ egyszerre apa, testv√©r √©s nagyb√°csi, a gleccsersima skandin√°v diz√°jn alatt pedig robban√°sig fesz√ľl a csal√°di titok: ott, ahol mindenki decens, tiszta, √©s vagy veget√°ri√°nus, vagy foszforgazdag feh√©r h√ļst eszik, de m√©g a vil√°g legbiztons√°gosabb aut√≥ja is az √∂v√©k. De a szoknya alatt fasza van a gy√∂ngysort viselŇĎ konzervat√≠v nagyasszonynak, mert h√°rom nemzed√©k √≥ta egym√°s k√∂zt h√°zasodnak. Meg titkon buziorgi√°kon vesz r√©szt a 60 √©ve korm√°nyz√≥ szocdemp√°rt eln√∂ke.

Advertisement

Azt√°n kibukik minden, mert elŇĎker√ľl egy fot√≥, amin a nagyapa, G√ľnter Grass √©s Eder mester egy√ľtt pacsizik a Waffen-SS-ben, v√°llp√°ntban √©s als√≥nadr√°gban. T√∂k√©letes alap. Ilyen egy j√≥ skandin√°v krimi.

Ellenben a "jegyeztem"-mel kommunik√°l√≥ tetov√°lt hackerl√°ny d√ľh√≠tŇĎen ideges√≠tŇĎ karakter, nagyj√°b√≥l, mint az √∂sszes zolg egy√ľttes kever√©ke az Ňįrgamm√°kb√≥l, bele√©rve Csill√°t √©s Joc√≥t. FelŇĎlem lehet saj√°t maga d√©mona, de amikor k√©pernyŇĎn flegm√°zott, nekem torzult el az arcom. Igaz, t√©nyleg erŇĎs, amikor an√°lisan meghekkeli a sv√©d Csuja Imre, √©s Fincher m√©g belenyomott egy olcs√≥ kemik√°li√°s diszk√≥leszbit is, de nem mondhatni, hogy √∂sszeomlana a film rendszere, ha kih√ļzn√°nk belŇĎle.

Egyed√ľl a v√©g√©n (spoiler!) van dramaturgiai jelentŇĎs√©ge, amikor golf√ľtŇĎvel √ľti sz√©t "Hal√°l-√ļr szomsz√©d" (Ady), a sajtmajszol√≥ garb√≥s gyilkos sz√°j√°t. Akibe ehelyett sim√°n belezuhanhatott volna mondjuk Nils Holgersson egy vadlib√°val, hogy meglepŇĎ legyen, mert √≠gy el√©g ban√°lis lett.

Advertisement

√Ām ha kit√©pj√ľk belŇĎle az ideges√≠tŇĎ hackerl√°nyt √©s a feminista ki√°ltv√°nyt, tagadhatatlan, hogy a nyomoz√≥s, biblikus, ritu√°lis gyilkoss√°gos, retrospekt√≠v sz√°l erŇĎs. Fincher v√°gja az atmoszf√©r√°t, noha √ļgy tŇĪnik, a Hetedik michelangel√≥i ig√©nnyel megkompon√°lt sorozatgyilkoss√°gaival ‚Äď melyekhez k√©pest egy v√©rt h√°ny√≥ Lakatos M√°rk is csak d√©lut√°ni Walt Disney ‚Äď m√°r ki√©lte mag√°t. Itt nem mutatott impressz√≠v k√©peket seggbŇĎl kimetszett h√°jdarabokr√≥l, kitekert fejŇĪ prostitu√°ltakr√≥l, ehelyett az eredeti filmhez k√©pest mind√∂ssze annyi a v√°ratlan h√ļz√°s, hogy a piercing √©s a s√©r√ľl√©s balr√≥l jobbra ker√ľlt a tetov√°lt l√°ny √©s az √ļjs√°g√≠r√≥ szemh√©jain.

Sz√≥val nem mondhatni, hogy Fincher mer√©szet csavart volna, csak k√©prŇĎl k√©pre √ļjraforgatta Niels Arden Oplev mozij√°t, jobban, akci√≥d√ļsabban. Ez√©rt nem √©rtettem a sok fanyalg√°st.

Ellenben t√©nyleg felvethetŇĎ, hogy ez a rendezŇĎ lenne az egykor moraliz√°l√≥ David Fincher, a Hetedik, a J√°tszma, a Harcosok klubja √©s a George Michael-klipek rendezŇĎje? El√©g ki√°br√°nd√≠t√≥ volt, hogy a fenti v√°rostril√≥gi√°t, a kilencvenes √©vek legerŇĎsebb sorozat√°t, szinte szenth√°roms√°g√°t alkot√≥ Fincher, az ezredfordul√≥ cs√ļcsrendezŇĎje annyi b√°tors√°got sem vett a 2010-es √©vekben, hogy a sv√©d t√∂rt√©netet legal√°bb az Egyes√ľlt √Āllamokba adapt√°lja, keleti parti protest√°ns k√∂zegbe. (Igaz, a 2014-es Holtodiglannal mintha kezdene mag√°ra tal√°lni tizen√∂t √©v Oscar-vad√°szatos t√©velyg√©s ut√°n.)

Advertisement

A tetov√°lt l√°nyban a legnagyobb bev√°llal√°s, hogy Trent Reznor remixelni mer√©szelte a Led Zeppelin Immigrant Songj√°t. Az intro jamesbondos kisfilmj√©ben a kor√°bban minden d√≠jat bes√∂prŇĎ vide√≥kliprendezŇĎ oktat.

Gy√∂ny√∂rŇĪ kivitelez√©sŇĪ, pazar krimi. L√©lektelen, de technikailag perfekt. Ak√°r a film gyilkosa.