Nemr√©g v√°ltozott az algoritmus, ami a faladra k√ľldi az ismerŇĎseid posztjait. Lassan kider√ľlt, mi volt ennek az √©rtelme. Az fb meg akarja roppantani azt, aki a megoszt√°sokra alapozn√° a modellj√©t, de neki nem tejel.

2013 nagy durran√°sa az Upworthy, a Buzzfeed √©s a t√∂bbi, t√∂meges megoszt√°sra √©p√ľlŇĎ sz√°jt elk√©pesztŇĎ felfut√°sa volt. Ezek mind arra alapoznak, hogy a cs√°b√≠t√≥ c√≠mekkel felturb√≥zott vide√≥ikat √©s m√°s posztjaikat sz√°zezrek-milli√≥k ossz√°k meg, legink√°bb persze a Facebookon kereszt√ľl.

Az Upworthy, amelyik abban speci√°lis, hogy egyr√©szt igen kev√©s, de k√ľl√∂n√∂sen hat√°sos c√≠mmel ell√°tott anyagot posztol, m√°sr√©szt azzal a maszlaggal k√∂r√≠ti, hogy ezek a vicces vide√≥k nemes c√©lokat szolg√°lnak, k√ľl√∂n√∂sen durva karriert futott be, novemberben p√©ld√°ul m√°r 90 milli√≥ j√ļzer√ľk volt. Azt√°n a Facebook decemberben bejelentette, hogy onnant√≥l √ļj algoritmus rakja √∂ssze a felhaszn√°l√≥k fal√°n lecsorg√≥ h√≠rfolyamot.

Azzal indokolt√°k ezt, hogy t√∂bb minŇĎs√©gi kontentet akarnak a falra a sok m√©mfot√≥ helyett. M√°r akkor felmer√ľlhetett a k√©rd√©s, hogy minek? M√°rmint hogy mi√©rt √©rdekeln√© a Facebookot, ha a lelkes felhaszn√°l√≥i napi h√ļsz √≥r√°ban kiz√°r√≥lag macsk√°n lovagol√≥ lajh√°rokat posztolnak √©s osztanak meg, ha egyszer azt szeretik? Mi√©rt √©r nekik t√∂bbet egy megosztott Hoffmann R√≥zsa nagyessz√© egy agyonl√°jkolt Szijj√°rt√≥ P√©ter-combvillant√°sn√°l?

H√°t mert a Facebookot a hirdet√©si bev√©telei √©s nem a j√ļzerek j√≥kedve tartj√°k el. A Business Insider cikk√©b√≥l kider√ľl, hogy miut√°n megt√∂rt√©nt a v√°lt√°s, az Upworthy forgalma a hihetelen cs√ļcs ut√°n m√©g hihetetlenebbet zuhant, k√©t h√≥nap alatt 46 sz√°zal√©kot.

Advertisement

B√°r Peter Koechley sz√°jtalap√≠t√≥ szerint a Facebook nem akarta kiny√≠rni ŇĎket, √©s a nagy zuhan√°s a kiv√©teles novemberi cs√ļcs miatt n√©z ki olyan durv√°nak, a BI ut√°nan√©zett a dolognak. √Čs az a helyzet, hogy az √∂sszes, nagyj√°b√≥l az Upworthy modellj√©t kop√≠roz√≥ sz√°jt forgalma hasonl√≥an cs√∂kkent. Vagyis majdnem az √∂sszes√©, kiv√©ve a Buzzfeedet.

Nekik viszont a bizniszmodellj√ľk kiss√© elt√©r a t√∂bbiek√©tŇĎl. Nekik igen fontos bev√©teli forr√°s, hogy a rekl√°mot √©s a saj√°t tartalmat keverŇĎ posztokat √°ll√≠tanak elŇĎ, majd ezekhez Facebook-hirdet√©sekkel toboroznak olvas√≥kat. Vagyis ŇĎk egy olyan m√©diac√©g, amelyik fb-megoszt√°sok r√©v√©n nŇĎtt nagyra, de sokat tejel is a Facebooknak. A t√∂bbiek viszont nem. Ez√©rt lehet kevesebb lolmacska a faladon.