Nemrég változott az algoritmus, ami a faladra küldi az ismerőseid posztjait. Lassan kiderült, mi volt ennek az értelme. Az fb meg akarja roppantani azt, aki a megosztásokra alapozná a modelljét, de neki nem tejel.

2013 nagy durranása az Upworthy, a Buzzfeed és a többi, tömeges megosztásra épülő szájt elképesztő felfutása volt. Ezek mind arra alapoznak, hogy a csábító címekkel felturbózott videóikat és más posztjaikat százezrek-milliók osszák meg, leginkább persze a Facebookon keresztül.

Az Upworthy, amelyik abban speciális, hogy egyrészt igen kevés, de különösen hatásos címmel ellátott anyagot posztol, másrészt azzal a maszlaggal köríti, hogy ezek a vicces videók nemes célokat szolgálnak, különösen durva karriert futott be, novemberben például már 90 millió júzerük volt. Aztán a Facebook decemberben bejelentette, hogy onnantól új algoritmus rakja össze a felhasználók falán lecsorgó hírfolyamot.

Azzal indokolták ezt, hogy több minőségi kontentet akarnak a falra a sok mémfotó helyett. Már akkor felmerülhetett a kérdés, hogy minek? Mármint hogy miért érdekelné a Facebookot, ha a lelkes felhasználói napi húsz órában kizárólag macskán lovagoló lajhárokat posztolnak és osztanak meg, ha egyszer azt szeretik? Miért ér nekik többet egy megosztott Hoffmann Rózsa nagyesszé egy agyonlájkolt Szijjártó Péter-combvillantásnál?

Advertisement

Hát mert a Facebookot a hirdetési bevételei és nem a júzerek jókedve tartják el. A Business Insider cikkéból kiderül, hogy miután megtörtént a váltás, az Upworthy forgalma a hihetelen csúcs után még hihetetlenebbet zuhant, két hónap alatt 46 százalékot.

Bár Peter Koechley szájtalapító szerint a Facebook nem akarta kinyírni őket, és a nagy zuhanás a kivételes novemberi csúcs miatt néz ki olyan durvának, a BI utánanézett a dolognak. És az a helyzet, hogy az összes, nagyjából az Upworthy modelljét kopírozó szájt forgalma hasonlóan csökkent. Vagyis majdnem az összesé, kivéve a Buzzfeedet.

Advertisement

Nekik viszont a bizniszmodelljük kissé eltér a többiekétől. Nekik igen fontos bevételi forrás, hogy a reklámot és a saját tartalmat keverő posztokat állítanak elő, majd ezekhez Facebook-hirdetésekkel toboroznak olvasókat. Vagyis ők egy olyan médiacég, amelyik fb-megosztások révén nőtt nagyra, de sokat tejel is a Facebooknak. A többiek viszont nem. Ezért lehet kevesebb lolmacska a faladon.