​Az autós- és térkőmaffia tönkrevágta a Ferenciek terét

Milyen volt a Ferenciek tere azóta, hogy megszülettem? Óriási ziccer, remek épületekkel, amit elcsesztek a kommunisták. És milyen most? Pont ugyanilyen! Térkritika sok fotóval.

Mi kell egy jó városi térhez? Egy érdekes alakú luk, lehetőleg szép és régi épületek között, ahol elhelyezünk egy kutat és körülötte ülőhelyeket. Baromi egyszerű recept, az olaszok találták ki, és azóta is százmilliószámra áramlanak hozzájuk a turisták emiatt. A recept ráadásul könnyen másolható. Mármint azoknak, akik rendelkeznek szép régi épületekkel és izgalmas alakú nagy lukakkal köztük.

Budapest szerencsénkre ebbe a kategóriába tartozik, a legtöbbször mégis sikerül elbaltázni a dolog könnyebik felét. A legfrissebb, és nekem személyesen legfájdalmasabb példa erre a felújított Ferenciek tere, ahol az előbb jártam.

A Petőfi Sándor utca felől közelítettem meg a teret, azért, hogy megnézzem, milyen állapotban van a "Belváros főutcája" PR-néven felújított utca betorkolló szakasza egy jó évvel az átépítése után, hiszen ennek a kövezete és utcabútorai ismétlődnek a Ferencieken is.

Hát elég ramatyban.

​Az autós- és térkőmaffia tönkrevágta a Ferenciek terét

A lopás, mármint az elvileg beépített anyagok nyilvánvaló kilopása itt nem annyira nyomasztó, mint mondjuk a Király utcában volt, ami hetekkel az avatása után már irtózatosan nézett ki. A térkő minősége is jobb eggyel, viszont minden durván kopik, pattog és rozsdásodik, ami fémből készült, így a Demszky-karók meg a lámpaoszlopok is. Annyira, hogy a lámpaoszlopoknál egészen meghökkentő sufnituninggal próbáltak segíteni: az utolsó pár példányt, nagyjából abban a magsságban, ahol régen az autós aluljáró ürege volt a Katonánál, lefestették, de mit tesz isten, a korábbi árnyalatot nem sikerült eltalálni.

​Az autós- és térkőmaffia tönkrevágta a Ferenciek terét

Átmentem az igen fiatal, de már most totál kopott zebrán, és ott álltam Budapest egyik legszebb, legpatinásabb, frissen kialakított autóparkolójának közepén.

Az Új Ferenciek terén az első, második és harmadik benyomásom is az volt, hogy nahát, ez milyen irtó kietlen. És milyen kényelmetlen érzést kelt itt lenni, pedig, ha felnézek, minden nagyon szép. Aztán lassacskán, ahogy az agyam egymásra kopírozta az aktuális látványt és a régi megszokottat, elkezdett kiviláglani, hogy mi is okozza ezt.

1.) Nincsenek növények

Mivel az autós aluljáró pereme körben ágyásként funkcionált, a régi Ferenciek tere összhatásában egészen zöld volt. Most viszont nem maradt gyakorlatilag semmi zöld a téren, kivéve azt a pár régi nagy fát az Egyetemi Könyvtár táján.

A tér két részből áll. A templom és a CBA épülete közti, térszerűbb, szélesebb, forgalmasabbik felén konkrétan nincs egy darab növény sem, csak rengeteg térkő. A Kecskeméti utca felé elnyúló farkon, a könyvtár oldalán lett két, dupla sírhant méretű zöldfelületecske 4 darab facsemetével.

​Az autós- és térkőmaffia tönkrevágta a Ferenciek terét

2. Autók állnak ott, ahol korábban sohasem

Idefelé jövet arra voltam a leginkább kiváncsi, hogy mit kezdtek ezzel a Kecskeméti utca felőli csücsökkel, ahol patinás kocsmák is találhatók, és amelyik régen nem volt más, mint egy növényekkel körbeültetett autópályaalagút-bejárat, kétoldalt keskeny, telehugyozott járdával. Ez az a szakasz, ahol igazán megújulhatott volna a hely, hiszen itt a szó normális értelmében nagyon régóta nem volt tér.

De most sem lett.

​Az autós- és térkőmaffia tönkrevágta a Ferenciek terét

Meghagyták ugyanis az autóutat, sőt, egészen abszurd módon a parkolást is engedélyezték a szélén. Ennek az a következménye, hogy ahol az elmúlt évtizedekben egy növényfalat láttál, miközben mögüle egy autófolyam hangjai morogtak, most egy sor kocsit látsz. Fantasztikusan átgondolt fejlesztés!

A helyszínt bejárva világos, hogy pont ott van most a lejáró helyén frissen kialakított autóút, ahol a tér élhető, kellemes, megpihenésre csábító, térszerű része lehetne, fákkal, növényekkel, padokkal, csobogókkal.

3.) Nincsenek ülőhelyek, ott végképp nem, ahol kellenének

A tértervezésnek szerencsére többezer éves hagyománya van, de azt még egy ennél sokkal fiatalabb átlagos sétáló is tudja, hogy egy jó kút, körben elhelyezett ülőhelyekkel lényegében megcsinál egy teret. A Ferenciek terén nemhogy van kút, de Budapest egyik legrégibb és legszebb példánya áll a kellemesen kihasasodó, templom előtti részen. Ehhez képest, hihetelen módon, nem raktak köré padokat.

Ha jól megnézi az ember, részben azért, mert a buta módon megcsinált autóút miatt nem tudnák körben elhelyezni őket. Ettől persze még bőven lehetett volna játszani az így is meglévő lehetőségekkel.

​Az autós- és térkőmaffia tönkrevágta a Ferenciek terét

Azt szintén nem agysebészet kitalálni, hogy az emberek a terek azon pontjain szeretnek elüldögélni, ahonnan belátni az oda érkező és onnan továbbhaladó tömeget. Ez is a szobor környéke mellett szólna, de ide csak egy nagy térkősivatag jutott, padok ezen a térfélen egyedül a templom bejáratának két oldalán állnak, 2-2 darab. Támla nélküliek, hogy jelezzék a lakosságnak, hogy kérem mihamarabb továbbhaladni, ez nem hosszas üldögélésre készült.

​Az autós- és térkőmaffia tönkrevágta a Ferenciek terét

A régi téren ezt a üldögéléskérdést részben azzal intézték el, hogy az autós aluljáró körbefutó betonperemére le lehetett roskadni bárhol. Hugyos volt, porladó és gusztustalan, de legalább alátámasztotta a fáradt sétáló fenekét.

​Az autós- és térkőmaffia tönkrevágta a Ferenciek terét

A Kecskeméti utca felőli fronton most vannak azért ülőblokkok, de ezeket látszatra véletlenszerűen, olyan pontokon helyezték el, ahol az ember normálisan nem ücsörögne.

​Az autós- és térkőmaffia tönkrevágta a Ferenciek terét

A legjobbak a parkoló autók oldalába helyezett fémszékek. Ez azért praktikus megoldás, mert csípős időben a járó motorral várakozók kifupogójánál melegedhetünk.

​Az autós- és térkőmaffia tönkrevágta a Ferenciek terét

Szóval a tér egyik fele kietlen kősivatag, a másik meg egy parkoló. Az egész azért nem ronda, mert a körben álló épületek nagy része a szép és a különleges között mozog. De ekkora kihagyott ziccert, ordítóan elbaltázott lehetőséget ritkán látni.

Egy ilyen világvárosban sok évtizedenként nyúlnak hozzá egy ilyen központi fekvésű, patinás térhez. Mivel a hivatalos marketingszöveg az volt, hogy az autókkal szemben most a gyalogosoknak és a tömegközlekedőknek szeretnének kedvezni, engem elemien meglepett, hogy a tér olyan, mintha egy soha nem sétálgató, Tarlós István típusú szenvedélyes autós tervezte volna. Ha már hozzányúltak, ha már költöttek rá, és ha már azért tömték be Magyarország messze legjobban kinéző autós alagútját, hogy a teret mentesítsék a forgalomtól, egyszerűen megmagyarázhatatlan, hogy miért nem csináltak belőle gyalogosteret.