Egészen felbolydította az internetet, hogy a Prezi, a világszinten is sikeres magyar internetes cég olyan klasszul kinéző székházba költözött, amilyenben mindegyik internetező dolgozni szeretne. A közhangulatot remekül süríti pár sorba Mecsekalja posztja:

Láttátok már, hogy milyen lesz a Prezinek az új főhadiszállása? Elsőre kicsit drágának tűnik, de mivel a városligetben épül néhány tucat pro-licenszért cserébe odaadja nekik a Tarlós a területet és a Közgép építi. Állítólag saját részecskegyorsítójuk is lesz, hogy a zoomolás szubatomi szintű implementáláshoz szerezzenek új ismereteket.

A közhangulat alapja és alakítója természetesen az irigység. Gondolom nem én vagyok az egyetlen, aki munkás éveinek nagy részét olyan irodákban tölötte, ahol egy szálkásszőrű tacskó sem tudta volna rendesen kihúzni magát, az ablakok meg újságípapírral voltak leragasztva, hogy ne dögöljünk meg nyáron. Aztán egyszer csak az egykori óbudai dohánygyár 5 méteres belmagassáú termeibe költözött az Index, és rájöttünk arra, hogy ha légköbméter van, akkor minden van. Akkor még az sem zavaró, ha egymás szájában ülnek az emberek.

Advertisement

Az irigykedők egyik csoportja egyszerűen olyanokat mond, hogy "nem lehet kifűteni" (ez a kedvencem) és hogy a belmagasság miatt nyilván kellemetlenül huzatos (amit szimplán nem értek). A másik csoport azt feszegeti, hogy a Prezi nem pazarolja-e el ostobán a pénzét székházra, ahelyett, hogy termelő beruházásokra fordítaná. Ez már sokkal értelmesebb felvetés, bár a heves vitákat sajátosan szinezi, hogy azt persze senki sem tudja, mennyi pénze van a Prezinek. A jobban értesültek annyit vélnek tudni, hogy pár éve 15 millió dollár kockázati tőkét raktak bele, azóta pedig cash flow pozitív a cég, bár ez nem ugyanaz, mintha nyereséges lenne.

Advertisement

Az biztos, hogy a magyar cégek között divat azonnal rohadt drága szuperirodára költeni a külföldiektől bevételezett zsetont, aztán ettől nyögni. Ez történt például a Colorfront utómunkastúdióval. Az is igaz, hogy a saját tuladonú, modern székház felépítése nem egy társaság bukását hozta el, amire a HVG az egyik remek példa. Az azonban már nem mindegy, hogy a Prezi béreli az épületet. A nagy hörgést szerintem 80 százalékban a belmagasság és az ablakok dizájnja váltotta ki, pedig ez adottság. Egy bérelt helyet kipofozni természetesen összehasonlíthatalanul kisebb költség a saját tulajdon megszerzésénél.

A Prezinél álltólag jól fizetnek és jól tartják a munkatársakat, ami nem olcsó dolog, sőt akár többe is kerülhet, mint a látványszékház. Ezzel érvelt Srevizave is a Tumblren:

Szerintem nem egy nagyságrendről van szó, két szempontból sem. Egyrészt a cégbe már két éve 10-15M USD kockázati tőkét toltak, azóta elég durván nőnek, itt nem kell fillértbaszni páfrányokon vagy OVB-lapból összerakott beltéren és egy kis műfüvön, évek óta nem ebben a kategóriában játszanak. A Kürt annó épített egy kibaszott irodaházat magának Budaőrsön, ahhoz képest ne gondoljuk már túlzásnak kivakolni egy régi kapcsolóközpontot a belvárosban. Másrészt meg vannak 100+-an a cégben, retina mekbúkprókkal, ingyenebéddel, kisfaszommal, saccra egyhavi bér+járulékos költség fölött nem sokkal lehetett az egész székházcsere.

Ha egy fiatal cég sok pénzt kap, és azt álomszerű munkakörülményekre költi, akkor azzal szokott érvelni, hogy a kreativitás kibontakozásához kellenek a remek körülmények, így a szuper iroda, a vállalati óriáscsúszda,a barcelonai brigádkirándulás és az ingyenes tarkómasszázs nem a befektetők pénzének elégetése, hanem befektetés. Önmagában az, hogy a kreativitás kibontatkoztatásához jó körülmények kellenek, egyáltalán nem igaz. Azok a remek kreatív ötletek például, amikre a kockázati tőkések a rengeteg pénzt adják, 100 százalékban szar vagy nem létező irodákban születnek. Az Index olyan nyomasztó komcsi helyiségekben teremtett műfajt, amikben Apró Antal is elsírta volna magát.

Advertisement

A dolgok másik fele viszont az, hogy ártani semmiképp sem árt, ha az embert tejben-vajban fürösztik, és egy nyomasztóan alacsony helyiség helyett egy virágokkal teli hangárban üldögél. És egy-két európai, sőt amerikai értelemben vett kellemes év mindenkinek kijár. Plusz, mivel a Prezi a világpiacra játszik, nem valószínű, hogy egy nyomasztó irodaház bérleti díja és az új helyük bérleti díja + belső átdizájnolásának ára közötti különbség miatt buknak el a piaci versenyben, ha elbuknak. Ráadásul, pont a világpiac megcélzása miatt minden ötödik emberük külföldi, akik nyilván szívesebben jönnek olyan helyre, ami a nekik megszokott komforérzetet nyújtja.

Advertisement

A Prezi-threadeket viccesen színezi, hogy a véleménynyilvánítók egyike sem látta az épület 3/4-ét kitevő 3 másik szintet, én sem, csak a jövő héten fogom, így ugyanúgy elképzelhető, hogy az egykori telefonközpont kibérlése mégiscsak az esztelen pénszórás elrettentő példája, mint az, hogy teljesen racionális húzás. De mások haláláról fantáziálni kéjesen évmilliók óta príma időtöltésnek számít.