Sokat javult az észak-koreai autófelhozatal az utóbbi években. Phenjan egyre kevésbé üres óriási sugárútjain öreg szocialista autók mellett Porsche Cayenne-ek és Hummerek is járnak.

Thaddeus Stapleton egy diktatúrákba különleges luxusutakat szervező cég munkatársaként került Észak-Koreába, így jóval többet láthatott az országból, mint a szabvány turistaútra befizetők. A reptéren rögtön három fekete, lesötétített Porsche Cayenne fogadta – ez a Porsche, nagy, ízléstelen, 20 millió forint környékén induló SUV-ja –, de gyorsan szólt neki valaki, hogy itt ne fotózzon. A városban aztán már lehetett, ott fényképezte a Hummert is.

Advertisement

Azt írja, Phenjanban nagyjából akkora a forgalom, mint egy félreeső amerikai városban, az autók már nem keltenek feltűnést. A piruettező, forgalomirányító rendőrnők is eltűnőben vannak, egyre több helyre szerelnek fel helyettük közlekedési lámpákat.

Autót venni persze nem lehet, azokat a párt adja. Jellemzően nem Hummert: a helyi Suzuki a negyvenéves UAZ-469 szovjet dzsip, ezek adják Thaddeus becslése szerint a forgalom 30%-át. A maradék 20%-a új nyugati luxusautó és dzsip (Audik és Hummerek), 20%-a kínai import, vagy hazai gyártású kisautó, 30%-a öreg orosz, svéd és német szedán. Plusz egy amerikai, ami valószínűleg nem jött szembe az utcán: az öreg Lincoln, amivel Kim Dzsongilt három éve eltemették.

Vidéken, mint mindig, súlyosabb a helyzet. Ezen a képen valami olyasmi történik, hogy nincs elég dízel az országban, ezért a platón van egy széntüzelésű kályha, ami hidrogént és szén-monoxidot termel, azzal megy valahogy a motor:

És itt vannak a szép, régi Volgák, amiket Magyarországon is gyakran lehetett látni 20–25 éve.

A Thaddeus Stapleton álnéven írt eredeti poszt a Jalopnikon jelent meg, ott van még több kép is Phenjanból és a vidéki Észak-Koreából.