A közpénzből fenntartott híroldal úgy szól be, mint a legrosszabb fajta kommentelő. Megismétlődött a médiahatóság által is elítélt eset, amikor a tévéhíradóban kezdett a nem kormánypárti sajtó gyalázásába a műsorvezető. Én ráadásul sejtem is, miért csinálták ezt.

Megint elgurult egy indexes gyógyszere, megint pert vesztettek – most Kálomista cégének fizethetnek

Ilyen című anyaggal indul jelenleg a hirado.hu. A szerzője Pauska Zsolt. A szövegben pedig – egészen elképesztő módon – konkrétan azzal vádolják meg az Indexet, hogy “nem kisüzemi tempóban folyhat az álhírek gyártása” a lapnál.

A “hír” alapja annyi, hogy a lap elvesztett egy pert Kálomista Gábor producer cégével szemben, így 800 ezer forintot és annak kamait kell kártérítésként kifizetnie.

Advertisement

Az interneten bárkinek bármiről meglehet a véleménye, szerintem még akkor is, ha az sértő, agresszív vagy éppen gyalázkodó. Lehet kárörvendeni, utálni és gyűlölni is, szabad a pálya, pöröghetnek a bunkó kommentek. Az Indexet pedig nem kötelező szeretni. De a közszolgálati tévé híroldalának hírcikkben ilyet egész egyszerűen nem lehet csinálnia. Nem azért, mert úriember ilyet nem művel, hanem mert sérti a vonatkozó jogszabályokat.

Már az is nevetséges és béna, hogy az MTVA a hirado.hu Skoff Elza blogjában rendszeresen ekézi az Indexet és a neki nem tetsző – vagyis nem a kormány valagát nyaló – sajtót ugyanebben a stílusban. De az egyszerűen kulturális hiányosság és kisstílűség, amit végül is a véleményszekcióban követnek el, vagyis ha nekik vállalható, az ember olvasóként legfeljebb csodálkozik, de nem szólhat egy szót sem.

De közszolgálati híranyagban szakmányban való álhírgyártással vádolni egy lapot más tészta.

Advertisement

A Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság azért marasztalta el a Híradót korábban, mert Németh Balázs műsorvezető annak a hírnek a beolvasása közben, miszerint a Moody’s javított Magyarország besorolásán, a Híradó élő adásában egyszer csak elkezdett kommentálni, a következő szöveggel:

Talán az mutatja a legjobban, hogy megint kifejezetten jó hír érkezett a magyar gazdaságról, hogy több internetes oldal elhallgatta vagy megpróbálja elhallgatni a Moody’s döntését. Ezek azok a kritikus hírportálok, amelyek máskor mindenről hosszan beszámolnak, ami szerintük Magyarországnak vagy a magyar embereknek rossz. De most nem volt könnyű hetük, sok mindent kellett elhallgatniuk.

És hol volt ez még a nem kisüzemi álhírgyártástól!

Mit gondolsz, miért műveli ezt az MTVA az Indexszel, kockáztatva az újabb büntetést?

Ha sok belpolitikát olvasol, talán valami politikai okot sejtesz a háttérben. De tévedsz. Még csak nem is a Fidesz-kormány kiszolgálásáról van szó, hanem valószínűleg a legmezeibb frusztrációról. A Cink tudomása szerint az MTVA az elmúlt két évben sorra indította a pereket az Index ellen, olyan ügyekben is, ahol előre sejthető volt, hogy úgyis elbukják. És az MTVA ebben az időszakban minden esetben vesztett is. Ezekre a perekre gondolok:

  • Papp Dániel hírhamasító – sajtóper
  • Papp Dániel hírhamisító – személyiségi jogi per
  • Játék határok nélkül (vagy a köztévé, vagy az oroszok, de valaki hazudik) – sajtóper
  • Fasiszta propagandát terjeszt a köztévé (in memmoriam Csatáry László) – sajtóper
  • Fasiszta propagandát terjeszt a köztévé (in memmoriam Csatáry László) – személyiségi jogi per
  • Szabó Zoltán cikke a hóhelyzetről, ami után leköcsögözték a tévében – sajtóper, első és másodfok

Rossz érzés lehet ennyiszer lógó orral távozni, nagy lehetett eddig az Indexszel szembeni frusztráció, és most még nagyobb az öröm.

Advertisement

De ha az ember közsszolgálati médiaalkalmazott, akkor hiába szeretné, hogy dögöljön meg a szomszéd tehene, egyszerűen tilos neki hírcikkben ünnepelnie, mikor tényleg bekrepál.