Ha a magyar vezetés viszonozni kívánja a tavaly nyári baráti látogatást a közép-ázsiai diktatúrában, jobban teszi, ha nem saját kocsival megy: Gurbanguly Berdimuhamedov diktátor gondolt egyet, és nincs több fekete autó.

A tiltás Türkmenisztánhoz méltóan teljesen bizánci módon jelentkezett, azaz a türkmén vámon egyszer csak elkezdtek nem átmenni a fekete autók. A Chronicles of Turkmenistan türkmén ellenzéki szervezet három esetet is említ január közepe óta. A Dubajból importált két Toyota Corolla és egy Lexus RX330 több mint két hete a vámon áll. A vámosok eközben vonogatják a vállukat, és fehér autók vásárlására biztatnak, miszerint az szerencsés szín.

Advertisement

Az egyik importőr elmondta, hogy az országban évek óta szaporodnak az autóimportot érintő, légből kapott tilalmak: először a 3500 köbcentisnél nagyobb motorokat tiltották be, aztán a sötétített ablaküvegeket, majd a luxusautókat, a 12 hónapnál öregebb autókat és így tovább. A főváros, Asgabat útjain közben elkezdték ellenőrizgetni a fekete autókat. A fényezők dörzsölhetik a kezüket, egy autó átfestése nem két fillér.

Valószínűleg a szeszélyes Berdimuhamedov újdonsült fehérmániája van a tilalom mögött: a diktátor szeptemberben cseréltette le az elnöki flottát fehér Mercedes–Benz E300 szedánokra, és az ország dollármilliárdokat költ arra, hogy Asgabat épületeit fehér márványlapokkal vonják be. Az elnöki flotta cseréje után 160 állami vezető és a közmédia vezetői is fehér autókba ültek.

Berdimuhamedov sok mindennel vádolható, de következetességgel biztosan nem: három évvel ezelőtt váratlanul megjelent egy helyi autóversenyen egy nem fehér, 3500 köbcentisnél jóval nagyobb motorral bíró, másfélmillió dolláros vételára miatt talán luxusautónak is nevezhető Bugatti Veyronnal, benevezett, és mit ad isten, nyert is.

Tök jó, hogy ilyen dilis barátaink is vannak, nemcsak a sótlan németek.

A címlapkép illusztráció, én készítettem, Carlo Trossi olasz gróf 1930-as Mercedes–Benz SSK-ját ábrázolja