A 9-es busz Orczy téri megállójában, a Baross utcai villamos kocsiszín szomszédságában, az egyik vezetéktartó oszlopon a budapesti tömegközlekedés történelmének egy érdekes darabkája látható még ma is. A dobozt nemrég fedeztem fel, miközben buszra vártam. Korábban is láttam már, de soha nem tűnt különösebben érdekes tárgynak, hiszen csak egy rozsdás, pattogzó festékű, fémlemezből készült szekrényről van szó.

Legutóbb viszont valamiért – nem jött a busz – alaposabban szemügyre vettem, és három dolgot is felfedeztem rajta, amitől régiségek iránt érdeklődőként némi izgatottság lett úrrá rajtam.

Advertisement

Először is az alján vettem észre egy feliratot:

Igen, az van odaírva, hogy GANZ. A legendás magyar elektromos- és gépgyár, amit 1845-ben alapított Ganz Ábrahám Budapesten.

A doboz felső részén egy sokkal jobban kivehető rövidítés áll:

B.SZ.K.R.T. - azaz "Beszkárt", a BKV nagy elődje, az 1922-től 1949-ig létezett Budapest Székesfőváros Közlekedési Részvénytársaság.

Advertisement

Ó, és nézzük csak mi van a B.SZ.K.R.T. felirat fölötti domborított vaslemez táblán!

Rég láttam ilyen szimpatikus halálfejet!

Advertisement

Sponsored

Szóval itt ez a doboz, egyértelmű, hogy legalább 65 éves, és része a budapesti közlekedés történelmének, egy valamiképp utcán maradt darabka a javarészt letűnt, jobb esetben múzeumokba került közelmúltból. És zárva van. Mi lehet benne?

Benda Györgyöt, a Budapesti Közlekedési Központ tömegközlekedési szakértőjét kértem meg, hogy hadd nézzek bele alkalomadtán. Azt hiszem ilyen sokan nem jelentek meg egy rozsdás doboz kinyitása alkalmából egyetlen budapesti vezetékoszlopnál sem az utóbbi időben. Vagy hatan néztük, ahogy a BKV áramellátási részlegétől egy szakember a speciális kulcsával kinyitotta a fém ajtót.

Számomra többé-kevésbé rejtélyes, régi alkatrészek, bakelit foglalatok, rozsdás csavarok, rég kiberhelt vezetékek helye tárult szemem elé. Mint azt Benda Györgytől megtudtam, a doboz annak idején a Baross utca villamos-, majd később trolibuszvonalának áramellátásában vett részt, a negatív visszavezetést szolgáló vezetékek terhelését lehetett manuálisan átszakaszolni vele, a tetején még látszanak is a csonkok, amiken keresztül a felsővezeték-hálózathoz csatlakozott, ahonnan a trolibuszok a működéshez szükséges áramot vételezik.

A doboz természetesen rég üzemen kívül van, máshogy oldják meg manapság a trolibuszok áramellátását.

Benda György egyetértett velem, hogy meglehetősen ritka már az ilyen régi doboz az utcákon. Pár éve ő maga a Lánchíd budai hídfőjénél fedezett fel egy hasonlót, sajnos az már nincs a helyén, viszont a Rákoskeresztúri új köztemetőnél a BKV szépen fel is újított egy másikat.

Elképzelhető, hogy ennek is ez lesz a sorsa.