Egyik pillanatról a másikra szabadult rá az ország utcafrontjaira az egységes arculati kézikönyvből tervezett több ezer trafik. Megkérdeztünk egy szakembert, hogy mit gondol az utcaképet ilyen hirtelenül és ilyen markánsan megváltoztató boltok grafikai megoldásairól.

Nagyillés Amália képzett tipográfus, jelenleg art directorként dolgozik a Grey reklámügynökségnél, és meglepően jól viselte az országot elöntő barna táblaesőt:

Ezzel a betűtípussal nekem nem sok bajom van. Anchor Jack a neve, egy Anthony James Paglia nevű úr tervezte, gondolom jószándékkal.

A betűtípus szabadon felhasználható. Ingyen letölthető Paglia oldaláról és az ingyenesen felhasználható betűtípusokat gyűjtő Dafontról is, de a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. oldaláról leszedhető vektoros grafikai elemeket tartalmazó csomagnak is része.

Advertisement

Mindhárom fájl ugyanaz, egyféle vastagságban kapjuk meg az Anchor Jack fontot, meglehetősen szegényes karakterkészlettel. A trafikok arculati kézikönyve ugyan azt írja, hogy a trafikok hivatalos jele az „Anchor Jack kapitális és kiskapitális” betűtípusokat használja, a magyar ékezetes betűket a készlet csak szedett-vedetten tartalmazza. Kapitális é például nincs, csak kiskapitális, címlapképünk ezért olyan tré. Persze a trafikokhoz jó lesz, a nemzeti dohányboltban nincs é, a tolni-húzni-zárva-nyitva táblák is megúszták az egyébként népszerű magánhangzó nélkül.

De lássuk, mire jó ez a betűtípus:

Jól használva egy kicsit groteszk (félig-meddig tipográfiai értelemben is) art deco tipográfia kihozható belőle, de ennek azért vannak feltételei. Ebből a dohánybolt arculatában semmi sem teljesül. Nincsenek szép aránykülönbségek, semmi adottságát nem használja ki a fontnak. Halálosan sötét, barna alapon, egy fekete basic árnyékkal, 0% színárnyalattal, telifehéren használva ez a font meghal szerintem. El tudom képzelni oldódós kávén, szivarkán, kávézóétlapon, de kell egy grafikai környezet, ami ezt a tipikusan plakát/dekor fontot indokolttá teszi.

Ezek ellenére is én még ennél is sokkal rosszabbra számítottam, tényleg az ilyen állami ügyeknél mindig a legrosszabbra kell készülni.

Amália a kritika mellett konstruktív javaslattal is szolgált:

Hogy mire gondolok az alatt, hogy megkívánná ez a grafikusabb környezetet, vagy valami játékosságot a méretekkel, amitől valami önálló logó születik, nem csak egy Dohánybolt felirat:

És azt is el tudom képzelni, hogy a grafikusnak voltak jobb tervei, aztán a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. addig játszotta a hülye ügyfelet, beszarva attól, hogy esetleg túl vonzó lesz, míg végül ilyen lett.

Az érett szocializmust idéző, #603526 árnyalatú barnán és Anthony James Paglia ingyenes betűtípusán kívül a hatalmas 18-as körtől lesz még nemzeti a trafik, erről így rendelkezik az arculati kézikönyv:

A törvényben előírt 40 cm átmérőjű kör alakú jelzés a cégtábla bal oldalán jelenik meg. A kör közepén fehér alapon fekete 18-as szám található. A kör kerületén legalább 4 cm vastag piros gyűrű látszik.

Amália ezt már sokkal rosszabbul viselte:

Nekem az óriás 18-as karikától forog a gyomrom, hát az miért kell, hogy ekkora legyen? És miért kerülték a trafik szó használatát? Esetleg külföldi is megértené azonnal, hogy itt tud dohányt venni.

A 1950s Craftsman Garage grafika Jack Olsen munkája.