Hitted volna, hogy a Hír Tv vezérigazgató-helyettese egyszer a Népszavában fogja megüzenni az őt megsemmisíteni készülő Fidesz-kormánynak, hogy nem fél tőle? Megtörtént.

Nem kérdés, hogy a Hír Tv konkurenciáját akarták létrehozni a Magyar Televízió átalakításával – nyilatkozta a baloldali lapnak Szikszai Péter. A simicskista csatorna menedzsere azt állította, nem tart a friss konkurenstől. Ezt mondjuk nem nagyon hiszem, a nézők elszipkázásánál ráadásul fájóbb lehet az állami cégek hirdetési bevételeinek eltűnése.

Advertisement

Vicces véletlen, hogy gyakorlatilag a veszprémi választási kampány indulásakor jelentették be, hogy a Duna lesz a nemzeti főadó, az M1-ből pedig hírelevíziót csinálnak. Az egyik cél persze nyilvánvalóan Simicskáék Hír Tv-jének a kikészítése.

Ezt ismerte el most Szikszai is – nem mintha bárkiben is lett volna bizonytalanság. De abban azért van valami borzongató, amikor egy hírtévés vezető termelésiriportozza a köztévét:

– Tartanak attól, hogy nézőik bizonyos hányada átpártolhat az M1-hez?

– Ez természetes folyamat. Ha van választék, a nézők dönthetnek, melyik tévé tudósításai érdekli őket jobban, a belemenős, eseményközeli, hiteles beszámolók, vagy a termelési riportok.

Százszázalékosan beigazolódtak tehát azok a december eleji hírek, melyek szerint a közmédia csatasorba áll a Hír Tv megtörésére, emez pedig készül a védekezésre, például azzal, hogy munkatársaival olyan szerződéseket írat alá, hogy ha eligazolnak, másfél évig nem dolgozhatnak a konkurenciánál. (Bár az ilyen kikötés teljesen általános dolog – a hossza már nem az.) Ezzel együtt is jönnek hírek hírtévések elszipkázásáról, vagy legalábbis próbálkozásokról.

Advertisement

A frissen megjelent cikkek alapján a hírcsatornává alakuló M1 pont olyan lehet, mint a Hír Tv. Sajnos nem látok bele annyira a hírtévézés gazdasági hátterébe, hogy egyértelmű legyen: az állami konkurens garantáltan kicsinálja-e a Simicska-félét, de erősen gyanítom, hogy egy ekkora piacon így fog történni. Mivel az MTVA végképp nem a saját pénzét költi, hanem a miénket, neki ebben a harcban ráadásul semmi sem drága. Akkor sem, amikor műsorvezetőt kell átcsábítani a túloldalról. Nem beszélve arról, hogy az állami hirdetések újraosztásával mindenképp le tudják gatyásítani a konkurenciát. Az állami hirdetések újraosztását pedig a Simicska-ellenség Lázár János ellenőrzi, a hírek szerint Habony Vitrin Árpád bevonásával.

De mit profitálhatunk ebből mi, a partvonalon popkornozó nézők? Nem sokat, egy esetet kivéve: ha a Hír Tv átmenne RTL Klub-üzemmódba, és azzal a lendülettel, ahogy mondjuk drogos újságírókra és ellenzéki tüntetéseken felszólalókra vadásztak, rámennének a Gucci-brigádra. Na, az micsoda hírverseny lenne!

A Simicska-ellenes tévéátalakítás másik szórakoztató következménye lehet, ha a címszereplő oligarcha visszavág valami nagyszabású szemétkedéssel. Amiben egészen biztos vagyok, hogy meg fog történni. Mert egy dolog, hogy régóta tudta, mi készül ellene médiavonalon, de más tudni, és más élőben látni a dolgot.

Kiderült az is, hogy igazak lehetnek a hírek, miszerint Simicska üzletileg kifarolhatott a TV2 közeléből. Korábban arról pletykáltak, hogy a leendő köztévés átalakítás részeként – szintén puszta kicseszésből – csinálnak egy nemzeti bulvártévét is, ami nyilván konkurenciát jelentene a TV2-nek. Az RTL Klubról nem is beszélve. A mostani bejelentés viszont nem szól ilyesmiről. (Az M2-n esténként beinduló, fiataloknak szóló Petőfi tévéről nem sokat tudni, de nekem nem úgy tűnik, hogy az akár elvben elég lenne a TV2 meggyengítéséhez.) A HVG pedig korábban arról írt, hogy Simicska helyett már Andy Vajna próbálkozik a TV2-vel. Így bizonyos értelemben a nemzeti főadónak címkézett Duna lesz a bulvártévé, hisz ide kerül az összes, korábban is futó szórakoztató műsor. Egy nemzeti főadóra ugyanakkor sehogyan sem férne föl mondjuk a közszolgálati értelemben vett pöcshelikopter.