A 25 éve gyártott Mazda MX–5 negyedik generációja jövőre lesz kész, és ha nem rontják el, a legjobb lesz a legelső óta: kisebb, könnyebb és szebb.

A Miata – ez az MX–5 gördülékenyebb amerikai neve, japánul Eunosnak hívják – a nagyon kevés Tökéletes Autó egyike. Ahogy minden autó, az évek során ez is egy kicsit nagyobb, nehezebb, ormótlanabb lett, de a világ szerencsére megfordulni látszik: minden jó autó egyre kisebb és könnyebb, és szerencsére a Miata sem kivétel.

Advertisement

Múlt héten, a párizsi autószalonon mutatták be először Európában, Henry Catchpole, a kizárólag érdekes autókkal foglalkozó Evo magazin szerkesztője készített egy gyors videót:

Három érdekes dolog:

1. Kisebb lesz

Külső méreteiben az autó akkora lesz – vagy még kisebb –, mint a legelső Miata, amit 1989 és 1997 között gyártottak. Ami elsőre aggasztó, mert minden csodája mellett az autó nagyon kicsi volt, ha az ember véletlenül nem japánnak született: én 188 centi vagyok, és ímmel-ámmal férek csak el benne. Viszont valamit machinálhattak a belsejével, mert a videót készítő Catchpole riporter nálam minimum fél fejjel magasabb, és látszólag teljesen komfortosan ücsörög a negyedik generációs Miatában, ami nagyon-nagyon jó jel.

2. Könnyebb lesz

Több mint 100 kilóval könnyebb lesz, mint a most kapható Miata. Nincs még egy dolog, ami annyit javít egy autón, mint az alacsony tömeg, úgyhogy ez is nagyon-nagyon jó jel. Hivatalos adat még nincs, de a mostani, harmadik generációs autó 1110 kiló, úgyhogy ezek szerint még az egy tonna alá is beférhet. Viszonyításképp: a legelső Miata 940 kiló volt, a 2005-ig gyártott második generációs 1065.

3. Szebb lesz

Jobban néz ki, mint a legelső Miata óta bármelyik (kivéve talán a 2009-es frankfurti autószalonon mutogatott Superlight tanulmányt), ami megint nagyon-nagyon jó jel.

Advertisement

Lassan vége az emberek által vezetett autók korszakának, de szerencsére egy ilyet – vagy egy GT86-ot – lehet majd venni még, aztán vigyázni rá, és addig vezetni, amíg az enyészet mind az ezer kilóját megeszi. Aztán vezetni még egy kicsit tovább.