Igazán nem gátlásos a Hír TV, nem volt elég trükköznie a hangsávokkal, még be is perelte az Indexet, amiért az átvette a Cink vonatkozó posztját. A manipulátorok el is vesztették a pert első fokon. Egyszerűbb lenne nem csalni, mint perelgetni.

Január végén a Fidesz kampánycsapatának lelkes tagja, a Hír TV azzal próbálta besározni Mesterházy Attila MSZP-elnököt, hogy manipultált tudósítást tett közzé a politikus beszédéről, ami közben egy bekiabáló "kötelet" kiabált. Az ügy kulcskérdése az volt, hogy Mesterházy jellemtelen hazug-e, amikor azt állítja, hogy nem hallotta jól a bekiabálást és "börtönnek" értette a "kötelet". A Hír TV a karaktergyilkossági kísérletét arra alapozta, hogy bemutatott egy olyan felvételt, amin a kötelezés olyan hangos, hogy a néző csak egyre gondolhat: ez a Mesterházy vagy hazug féreg vagy totál süket.

Kapásból gyanúsan hangzott a felvétel, a hangsávot elemezve pedig azzonnal kiderült, hogy belenyúltak, de mégcsak durva oknyomozásra sem volt szükség, mert Szabó Anett, a Hír Tv egyik arca a csatorna egyik műsorában maga árulta el az átlátszó csalást ezzel a jobbos beszélgetőpartnereinek feltett álnaiv kérdéssel:

"Az, hogy fölhangosítottuk ezt a részt, az szerintetek belenyúlás a hangsávba?"

Több posztot is írtam a Cinken a témában, az egyik egy cinkes komment ismertetése volt, amiben a szerző, aki nyilvánvalóan szakmabeli, elmagyarázta, hogyan csalhattak. Kísérteties, hogy, mint az most a bírósági papírokból kiderül, halálpontosan eltalálta:

A probléma ott van, hogy a manipulált rész és az ügyesen rávágott Mesterházy reflektálás együtt alkalmas a félrevezetésre a félreinformálásra hovatovább az uszításra és a hitelrontásra kvázi azt a látszatot keltve hogy Mesterházy akasztani akarja a politikai ellenfeleit. Holott a muszteren szinte biztosan nem lenne kivehető. Vélhetően a kötelet kiáltó delikvens közel állhatott a Hír TV kamerájához és elég hangos volt ahhoz hogy az atmo mikrofon összeszedje a hangját a riporter pedig scriptelésnél meghallotta ( egy jó AKG vagy Sennheiser stúdió fülesben jobban kivehetőek a háttérzajok is). Innen már csak egy ugrás a felelős szerkesztő és a vágó és kész is a szenzáció. Ehhez persze le kellett mondani minden sajtószakmai sajtóetikai és hitelességi elvről amihez egy riporternek vagy szerkesztőnek illik tartania magát. És a kihangosítással valóban azt a hatást keltették hogy a szónoknak hallania kellett a köteles beszólást, holott egy ekkora térben ennyi egyszerre bekiabáló ember között vélhetően a tőle 10 lépésre állók szavait sem biztos, hogy normálisan meghallja.

Az történt ugyanis, hogy a Hír TV berágott ezen a Cink-poszton, amit átvett az Index Commentcom médiablogja, ezért a tévécsatorna beperelte az Indexet. Hogy miért nem minket? Fingom sincs, állítólag mert nem tudtak elérni. Mindegy, mert első fokon most jól megszívták propagandistáék. Azzal érveltek, hogy amit csináltak - nevezetesen, hogy tudósításukban a szónoknál elhelyezett mikroport mikrofon hangját váltogatták az attól távolabb álló kamerájuk szféramikrofonja által felvett hanggal - az nem manipuláció. Hát a túrót nem, főleg egy ilyen esetben, amikor a helyszíni felvétel lehetne a perdöntő bizonyíték abban, hogy a szónoknak egyértelműen hallania kellett-e egy bizonyos kiabálást. És a szféramikrofon, ahogy olvasónk tökéletesen leírta, közelebb volt jóvala bekiabálóhoz, ezért sokkal tisztább felvételt tudott csinálni a kötelezésről.

Fontos, hogy a bíróság nem azt mondta, hogy a Hír TV manipulált volna, hanem azt, hogy amit saját bevallásuk szerint is műveltek, azt az újságíró tarthatja maipulációnak, a Hír TV pedig egyfajta közszereplőként kényteln tűrni az ilyen jellegű véleményeket, az eset összes körülményeit figyelembe véve.

Advertisement

Szóval első fokon teljes joggal és tagadhatatlan élvezettel mondhatom, hogy a manipulátorok azt kapták, amit megérdemeltek.