​Kirúgták a főszerkesztőt, mindenki otthagyja a lapot

Galina Tyimcsenkót, a legnagyobb független orosz hírportál, a Lenta.ru főszerkeszőjét szerdán menesztették egy interjú miatt. Ma sorra került a vezérigazgató is, utána több mint harminc újságíró mondott fel, a teljes állomány kétharmada, és a többiek sem készülnek maradni.

Tyimcsenkónak azért kellett mennie, mert a lap lehozott egy interjút Andrej Taraszenkóval, az ukrán Jobboldali Szektor (Pravij Szektor) egyik vezetőjével, amiben ráadásul elhelyeztek egy linket, amely egy Dmitro Jaros-szövegre mutatott. Jarost, aki néhány napja bejelentette, hogy indul a május 25-ei ukrajnai elnökválasztáson, az orosz hatóságok terrorizmusra és szélsőséges cselekményekre való felbujtással vádolják, körözést is kiadtak ellene.

Az orosz Állami Kommunikációs és Távközlési Felügyelet (ennek nagyon jó rövidített neve van: Roszkomnadzor) szélsőséges anyagok terjesztése miatt figyelmeztette a Lentát, ami azért érdekes, illetve fontos, mert a második hasonló eset együtt járhat egy hírportál működési engedélyének a megvonásával.

Alekszandr Mamut, a Lentát tulajdonló Afisa-Rambler-SUP vezetője Tyimcsenko távozása - vagy távozásra kényszerítése - után azonnali hatállyal Alekszej Goreszlavszkijt, a Vzgljad.ru Kreml-barát hírportál korábbi vezetőjét nevezte ki új főszerkesztőnek.

A történetnek nem lett vége ennyivel. Ma kirúgták Julija Mindert, a Lenta vezérigazgatóját is, dettó indoklás nélkül. Tyimcsenko és Minder a portálnak alapítása, 1999 óta munkatársa volt, előbbi tíz éven át főszerkesztette.

​Kirúgták a főszerkesztőt, mindenki otthagyja a lapot

A szerkesztőség azonban fellázadt, a munkatársak zöme csütörtökön nem cikkeket, hanem felmondóleveleket írt. Eddig 39-nél tart a számláló, közülük 32-en újságírók és szerkesztők. Teljes rovatok álltak fel, köztük a bel- és külpolitika, illetve az internet és média kiürült az utolsó emberig. Ezzel együtt a teljes orosz sajtó felbolydult - mármint az a része, amelyik megteheti -, mindenki a sajtószabadság legfontosabb bástyájának elestét gyászolja és nyílt politikai nyomásgyakorlásról beszél.

"A független főszerkesztő eltávolítása és a Kremlből irányítható ember kinevezése a sajtótörvény megsértése, amely megengedhetetlennek tartja a cenzúrát" - írták közleményükben a távozófélben lévő munkatársak.

A Lentát 1999-ben alapította Anton Noszik, az aktuális statisztikák szerint havonta 11,8 millióan olvassák, egy tavaly áprilisi felmérés szerint ezzel az 5. leglátogatottabb hírszájt volt Európában. Mondom, volt. Megszólalt Noszik is, az alapító tulajdonos-főszerkesztő, aki szégyennek és totális kibaszásnak nevezte a történteket a Facebookon.

Ennek a posztnak az élesítésekor a Lenta vezető anyaga arról szól, hogy a hatalom korlátozza bizonyos ellenzéki hírszájtok elérhetőségét Oroszországban.

(a fotókat a Lentáról vettem, a szerkesztőségben készültek a mai napon)