Amikor már nincs hely a kennelekben, az elnyomott kutyák átveszik az uralmat Budapesten. Mundruczó Kornél akciófilmjéről lehetne alapos kritikát is írni, de ez csak egy kicsit lesz az.

Életemben kétszer találkoztam Mundruczó Kornéllal. Először – még évekkel ezelőtt – az akkor pont működő Time Out Budapestbe készítettem vele interjút. Előtte egy gyorstalpalót tartottam a filmjeiből, nagyjából egy este alatt végignyomtam a Nincsen nekem vágyam semmit, a Szép napokat és a Deltát. Nekiálltam a Johannának is, de a föld alatti opera első öt percénél kisült az agyam. Mundruczó Kornéllal reggel kilencre vagy tízre beszéltem meg az interjút a Pozsonyi úton, iszonyatosan féltem, mert az előző este alapján egy agresszív futóbolondot képzeltem el, aki két kérdés között lekever egy pofont, elkábít a kávémmal, platóskocsival elvitet a Hortobágyra, és ott megpróbál valahogy vérfertőzésbe keverni.

Advertisement

Ehhez képest Mundruczó kedves ember volt, aki tényleg kedvesen viselkedett és kedvesen beszélgetett velem. Kedvesnek lenni kedves dolog, önkritikusnak lenni még kedvesebb, elmesélte azt is, hogy a Szép napokat ma már – a Frankenstein-terv premierje előtt – máshogy forgatná le, mert látja, hogy minden jelenetben megvernek valakit. És amikor rákérdeztem, hogy ugyan miért ő játssza az új filmjének az egyik főszerepét, akkor egy hosszú magyarázat után bevallotta, hogy saját véleménye szerint ő egy szar színész. Az interjú után örültem, aztán amikor a sajtós visszaküldte a láttamozott változatot, akkor kevésbé, mert pont ezt a két részletet írták át úgy, hogy Mundruczó elmismásolta az egyébként vicces és szerintem teljesen szokatlan kritikáját. Aztán rövidebb huzavona után benne maradhatott a két mondat, én örültem, mint a majom a faszállító autónak, ami meghossza a tűzifáját.

Azt nem mondtam neki, hogy a Frankenstein-terv nagyon rossz volt.

Másodszor a Fehér Isten utómunkájánál találkoztam vele, futólag. Akkor is kedves volt.

Advertisement

Ebből csak azt akarom kihozni, hogy évekkel ezelőtt már látszott rajta, elege van abból, amit rendez. Elege van abból, hogy már lassan van egy Mundruczó-stílus, az erőszakos, modoros, lassú filmek stílusa, és teljesen megértem, hogy úgy gondolta, hogy a Fehér Isten lesz az ő fehér lapja, amivel újrakezd mindent, és elindul egy úton. Mert a nézők közben elindultak egy másikon, és ha egymást találták, akkor egymáshoz sem szóltak.


Miről szól: A legrégebbi szövetségek is felbomolhatnak. A hosszú békét is követheti háború. Az ember legjobb barátja a kutya: de ha rosszul bánik vele, a hű társ a gazdája ellen fordulhat. És mert erősebb, gyorsabb, vadabb nála, nagyon veszélyes ellenféllé válhat. Egy új rendelet szerint a korcsokat be kell jelenteni, minden példányt összeírnak, amelyik nem fajtiszta. Dániel viszont nem akar súlyos ebadót fizetni átmenetileg nála lakó lánya kedvencéért, Hágenért. A kislány hiába tiltakozik, kidobja a kutyát. Míg Lili kétségbeesetten keresi az állatot, az egyre borzasztóbb helyekre sodródik. Egy kóbor falka tagja lesz, harci kutyává képezik ki, viadalokon fogadnak rá, majd sintérek fogják el. Amikor az egyre dühösebb négylábúnak sikerül kiszabadulnia a rács mögül, társai követik, és elözönlik Budapest utcáit. Aki valaha ártott nekik, meglakol. De a régi gazdi nem adja fel. Ő szembe akar nézni egykori barátjával, még akkor is, ha az addigra félelmetes, pusztító fenevad lett.


A Fehér Isten (tényleg, most akkor az isten nagybetű, vagy sem?) tényleg úgy néz ki, mint valami, amivel be lehet rángatni az embereket a moziba. A főszereplők kutyák, és ahogy a promóciós kampány mindenkibe beleverte, több mint kétszáz van belőlük. Az operatőri munka úgy néz ki, mint amin 1990 után dolgoztak. Van benne erőszak, van benne kisgyerek. Budapest utcáin játszódik.

Aztán az ember ott ül a moziban, és minden adrenalin, amit a nagyrészt hatásos akciójelenetektől kap, elpárolog a kopogó, mesterkélt, érzelemmentes dialógusok miatt. Nem az a kifejezetten rossz, hogy hiteltelen mondatokat kaptak a színészek, köszönni, szereplők neveit kiabálni más filmekben is szoktak, de itt mintha a Kraftwerk tagjai olvasnák fel ipari fúrófejek használati utasításait, miközben valaki a képen kívül folyamatosan mutatná nekik, hogy ne ennyire hevesen. A Fehér Isten cselekménye az egyharmadánál kettéválik, egyik oldalon követjük Zsófit, a másikon Hagen kutyát, emiatt a mesterkéltség miatt végig azt vártam, hogy az emberekről térjünk vissza a kutyákhoz, mert hiába vannak ők is betanítva, sokkal kifejezőbbek. Mindkét szálnak megvannak a nagyon erős pontjai, ha engem megkérdezne bárki, hogy mi lenne a film abszolút csúcspontja, akkor az, amikor Hagent megkaparintja magának Thuróczy Szabolcs kutyaviadalos gengsztere, és teljesen megtöri, mielőtt veszélyes gyilkológépet farag magának belőle. Kár, hogy ez csak pár jelenet egy kétórás filmből.

Amikor a vetítés után kérdezték többen is, hogy hogy tetszett a Fehér Isten, mindenkinek azt hajtogattam, hogy tetszett, de épphogy. Tisztelem az ambícióját, értékelem az bátorságát, megemelem az Andy Vajna levetett szakállából font süvegemet azelőtt, hogy működik aktuálpolitikai példabeszédként is, és gratulálok neki, amiért díjat nyert, és előre is azért, hogy fog is.

De megnéztem a filmet, és még mindig nem tudom, mit jelent a címe.

A filmet június 12-én mutatják be Magyarországon.

Disclaimer: a csajom a film gyártóstábjában dolgozott, az én hangom pedig feltűnik az egyik jelenetben.

Advertisement