Az ATV cikke már úgy ír az esetről, mintha direkt döntötte volna ki valami náci. A kommentelők már tudják, hogy fémgyűjtő cigányok voltak. Mindenki meghülyült.

Nagyon ritkán valóban előfordulhat szándékos, tudatos hírmanipulálás a magyar médiában, de a legtöbbször úgy keletkeznek a kamuhírek, ahogyan azt a kidöntött Radnóti-szobor ügyében épp most láthatjuk kifejlődni. Egy kis hanyagság, egy kis szenzációhajhászás, egy kis elfogultság, és máris egész másról szólnak a cikkek, mint ami történt.

Amit az ügyben jelenleg kábé tényszerűen tudni lehet, az az, hogy a hétvégén egy autó nekiment az Abda közelében, de már Győr területén az út mellett álló szobornak, ami darabokra tört. Illetve hogy nem messze, Öttevénynél találtak egy magyar rendszámú, sérült Mercedest, amiről azt gyanítják, hogy azzal mehettek neki.

Advertisement

Az esetről a helyi Kisalföld írt először, a nyomtatott lap cikkét vette át az MTI és az országos és internetes sajtó. A manipuláció itt, a nyomtatott Kisalföld anyagában kezdődött, abba ugyanis bekerült egy rész arról, hogy a szobrot nem először gyalázzák meg, a rendszerváltás idején ismeretlenek vörös festékkel öntötték le.

Miközben ugye maga az újság sem írt ezen felül semmi olyasmiről, ami szándékos gyalázásra utalt volna. Ami persze ellentmondana a nemcsak a józan, de a náci észnek is. Miért pont a Mercijével rombolna egy bármemnnyire is vérszomjas zsidófaló szélsőséges? Nyilván senki sem csinálna ilyet. Ráadásul, ha belenézünk a Kisalföld-cikk online verziójának kommentjei közé, egy hozzászólásból kiderül, hogy a szobortörés idején nagy köd volt a környéken, egy hozzászóló meg leírja, hogy a bokor benőtte az emlékművet, egy másik meg azt, hogy ő maga is majdnem nekiment egyszer a szobornak rossz irányba fordulva.

Külön vicces, hogy a kommentelők nem kis része láthatólag azonnal tudta, hogy igazából a szemét fémgyűjtő cigányok voltak a tettesek. Ja, akiknek nyilván megérte széttörni az autót a szobor miatt. Ami - a szerencsétlen idióta rasszista Kisalföld-olvasók kedvéért mondom - nem fémből van/volt, hanem gránitból.

Advertisement

A hír az ATV weboldalán már olyan tálalásban jelent meg, mintha szándékos provokáció, vagyis antiszemita szoborrombolás történt volna. A cím - Autóval törték darabokra Radnóti szobrát Győr határában - már önmagában is olyan hangulatot kelt, mintha szándékos cselekedet lett volna, és az ATV-seknek sikerült a cikk végére egy nemrég történt náci-hungarista könyvégetést is idevenniük, mintha ugyanarról lenne szó.

Így lett az objektív, bár csúnya helyesírási hibát tartalmazó című első kisalfold.hu-s cikkből - Kidőlt és összetört az abdai Radnóti szobor - valami egészen más, anélkül, hogy egyetlen, a szándékosságra utaló tény előkerült volna.

De a dolog megállíthatatlan, ha egyszer egy olyan minőségi lap, mint az Index, is így fogalmaz, hogy utána ők is a Nemzeti Arcvonal könyvégetésével jöjjenek:

A napokban nem ez az első Radnóti Miklós emléke ellen intézett támadás.