Repülőnapot tartunk a Cinken: a Kecskemétet leigázó oroszok után térjünk vissza a világot leigázó magyarokhoz. Tegnap óta ugyanis azon megy a pörgés, hogy 23 éves géppel repül majd a Sólyom Airlines. Öreg ez vagy sem? A katonai gépeknél ugyan előfordulnak akár 60-70 éves a darabok is, na de mi a helyzet a polgári repüléssel?

A választ Cook Kapitány adta meg, a (repülő)nap kommentjében:

Itt van a légitársaságok gépeinek átlagéletkora: http://airsafe.com/events/airline…

Simán találni 20 év fölöttieket, pl. a Lufthansa B737-eseinek átlagéletkora 22 év, a British Airways B737 és B767-ei átlaga 20 év, és a többieknél is, a 15 év fölötti átlagéletkor teljesen megszokott. És ez ugye átlag, tehát szinte biztosan van mindnél 20 év fölötti gép.

Egy 23 éves polgári gép tehát nem fiatal, de simán repülhető, nincs vele gond, inkább a nagyobb fogyasztás és a karbantartás költsége miatt szokták lecserélni az öregebb gépeket. Az pedig egy sima gazdaságossági számítás, hogy mikortól éri meg a kevesebb fogyasztás a gép bekerülési költségét (amit ráadásul gyakran nem is fizetnek ki, hanem bérlik a gépet egy lízingcégtől vagy a gyártól)

[Fottó: British Airways Boeing 737-436 G-DOCV By wicho on Flickr]