Egy pálya van a világon, ahol meg lehetne dönteni a Bugatti Veyron 431,072 km/h-s rekordját, és az a Volkswagené. Senki mást nem engednek oda.

A Hennessey Venom GT ment már ennél gyorsabban egy NASA-kifutópályán, de nem volt annyi idő, hogy oda-vissza megtegyék a tesztutat, úgy meg nem ér a rekord. Petrány Máté remek cikket írt a sebességrekord-kísérletek szomorú jelenéről, melyből kiderül, hogy az egészért a Volkswagen felelős. A vállalat 1964-ben építette a világ leghosszabb, 9 km-es egyenesével bíró ehra-lessieni tesztpályát, utoljára 1998-ban engedtek be ide más által gyártott autót – a McLaren F1-et, ami itt állította fel szürreális rekordját.

Az a gond, hogy ekkora sebességekhez óriási egyenes kell, ahol fel lehet gyorsulni, és le is lehet lassulni, ráadásul sima, széles aszfaltból készítették. A harmincas években volt ilyen Magyarországon, ma is látszik: a Dabast elkerülő 5-ös főút gyóni szakaszát direkt nyílegyenesre építették, hogy rekordkísérleteket lehessen futni rajta. 1934. október 28-án döntötte itt meg az országúti rekordot a mercedeses Rudolf Caracciola.

Advertisement

Azóta, hogy a Volkswagen megvette a Bugatti törmelékét, és saját képére formálva újraépítette a döglött márkát, más nem mehet Ehra-Lessienbe, amit még a hidegháború alatt építettek a keletnémet határ közelébe, a repüléstilalmi övezetbe, hogy senki ne tudja lefényképezni az ott tesztelt prototípusokat. Ahogy Petrány írja: A hidegháborúnak vége, és egy magánjátszótér elrontja a játékot.