"Sem a Sólyomról, sem a Hungarian World Airwaysről, sem más jövőbeni kezdeményezésről nem érdemes beszélni mindaddig, amíg valamelyikből tényleg légitársaság nem lesz." - kezdi sajtóközleményét a Wizz Air, majd mégis meggondolja magát és öt oldalon keresztül (!) magyarázza, miért is fog csődbe menni a társaság.

(Na jó persze nem szó szerint ezt írja, csak "megvitatja" azokat a "jelenségeket", amelyek "a jelenlegi kezdeményezések kapcsán kerültek napirendre".)

Advertisement

Kicsit olyan érzésem van, mint amikor a Fidesz tök fölöslegesen nekimegy gyakorlatilag nem létező ellenzéki pártoknak, akik önerőből legtöbbször egy sajtóképes eseményt sem bírnak összevakarni, és szinte csak onnan veszünk tudomást a működésükről, hogy valami szörnyűséget lelepleznek róluk.

Eddig ugyanis nem nagyon vette senki komolyan a Sólyom Airlines-t, de most, hogy a 41 géppel, 1500 dolgozóval működő, évi több mint tízmillió utast szállító nagyvállalat látványosan retteg a még el sem indult kicsitől, az ember átértékeli a nézeteit.

Négy pontba szedik érveiket:

1. "Az újonnan induló légitársaságok túlnyomó többsége vagy soha nem száll fel vagy néhány éven belül csődbe megy. A csőd akkor éri el ezeket a vállalkozásokat, amikor nem tudják fizetni a számlákat és valamelyik a létfontosságú szolgáltatást biztosító partnerek közül úgy dönt, meghúzza a ravaszt." Mellékletként össze is szedik a közelmúltban becsődölt társaságok listáját (abban mindenesetre korrektek, hogy feltűntetik a forrást).

Advertisement

2. Természetesen előjönnek a régi gépek kérdésével is. De legalább nem a biztonsággal riogatnak (hiszen a nagy légi társaságoknál sem ritka a 20+ repcsi), hanem az üzemeltetés költségeivel.

3. Szerintük a fapados a tuti modell, mindenki ebbe az irányba tart: "Az Air France és a KLM nem rég vezette be a poggyászdíjat és tette fizetőssé az étkezést, ez utóbbit a lengyel LOT szintén bevezeti, míg a Lufthansa európai járatait átadta diszkont leányvállalatának, a Germanwingsnek. A nemzeti légitársaságok ezekkel a bátortalan lépésekkel próbálnak alkalmazkodni a megváltozott üzleti környezethez." Ezzel a trenddel szembe menni kész öngyilkosság.

4. Na ez a legsejtelmesebb része a közleménynek, ezt szó szerint idemásolom:

"A légiközlekedési hatóság jogi kötelezettsége ellenőrizni, hogy egy új légitársaság rendelkezik-e a működéshez szükséges műszaki és pénzügyi háttérrel. Pontosan a fent leírt kockázatok elkerülése vagy csökkentése végett a légitársaságokat felügyelő hatóság felelőssége megvizsgálni a légitársaság pénzügyi hátterét is. Az érvényben lévő szabályozás értelmében egy induló légitársaságnak három havi költség készpénzes fedezetével kell rendelkeznie. Ennek az előírásnak a célja, hogy védje az utasok érdekeit. Egy légitársaság váratlan bukását a felügyeleti hatóság által tanúsított kellő körültekintés akadályozza meg."

Ezt most hogy értelmezzem? Tud valamit a Wizz Air a Sólyom rejtett turpisságáról? Vagy a hatóságról? Vagy ez most mi? Ha van elképzelésetek, osszátok meg velem!

/fotó: paper planes by Siri B.L. on Flickr/