Én most tényleg levettem a kalapom: 25 milliárd forintért írtak ki tendert, és az is lehet, hogy mindezt egyetlen év alatt elköltik. Ez egy és egynegyed tonnányi húszezres bankjegy.

Svungosan indított az összes kormányzati szerv reklám- és kommunikációs költéseit kezelő új csúcsszerv, a Nemzeti Kommunikációs Hivatal. Első tenderkiírásuk mindjárt az egész magyar történelem legnagyobbja: a keretösszeg 25 milliárd forint. Ennyiből fel lehetne építeni egy új Nemzeti Színházat. A mostani 1998-as árakon 12,1 milliiárdba került.

Advertisement

Nyolc alapfeladatra keresnek ügynökségeket, akik alvállakozókat is bevonhatnak, olyanokra, mint kutatási feladatok, stratégiai tervezés és tanácsadás, grafikai tervezés, intergált reklámügynökségi szolgáltatások, PR, online kommunikációs és közösségi média, gyártás és médiatervezés-vásárlás.

A megbízás 12 hónapra szól – vagy a 25 milliárdos keret kimerültéig –, de újabb pályázat nélkül még 12 hónapra meghosszabbítható.

Nobilis Márton, a kommunikációs hivatal vezetője pár napja lenyilatkozta, a pályázat végén három ügynökséget szeretnének kiválasztani. A rendszer úgy működne, hogy a három nyertes minden konkrét megbízás esetében megvívna egymással egy belső tenderen az adott munkáért, és a legolcsóbb ajánlat nyerne. Ettől hivatalosan évi 10-15 milliárd forintos megtakarítást várnak. A módszer azonban első blikkre kizárólag arra jó, hogy a három belső körös ügyesen elossza a melókat egymás között, hiszen az összes résztvevőnek elemi érdeke ez. És ha jól állapodnak meg a színfalak mögött, és elég óvatosak, ilyesmivel igen nehéz lebukni.

Advertisement

Noblis szerint a győztes ügynökségek tőlük nem is kapnak pénzt: az ügynökségi bónuszokon kereshetnek. Az ügynökségi bónuszokat nem olyan régen Lázár János vezetésével akarta törvényben megtiltani a kormány.

A 25 milliárdos keretből úgy 1500 kormányzati-állami szerv fog kommunikálni, de a kormányzati kommunikációs akciók is ide tartoznak. A hivatal ellenőriz és hagy jóvá minden ilyen jellegű költést, így elvileg megvétózhatják az állami cégek szponzációs szerződéseit vagy bármelyik kormányzati kampányt is.

(via Kreatív)