Kezdődik Budapest legjobb filmfesztiválja, én meg megmondom, hogy mit nézzél meg, nehogy beülj valami olyan filmre, amiben mondjuk egy dél-francia utcakölyök összebarátkozik egy belorusz prostituálttal, aztán a végén mindkettőjüket megerőszakolják a tengerparton, közben valaki csellózik mellettük. Ilyen itt nem lesz!

Az idei Titanicon lesz egy csomó jó film, és ahogy majdnem mindegyiken eddig, lesz egy csomó jó film, amit aztán bemutatnak. Ilyen lesz Jim Jarmusch vámpírsztorija, a Halhatatlan szeretők, aztán a Joe, amiben Nicolas Cage állítólag végre komoly szerepet játszik, és nem úgy viselkedik, mint egy veszett makákó, aminek először mutattak pattogós cukorkát. Ezek a filmek nincsenek a listán. A következő filmek viszont igen:

BLACKFISH

Mi ez?

Dokumentumfilm egy sorozatgyilkos kardszárnyú delfinről. Mármint sorozatgyilkos az emberi értelemben. Sorozatban öli meg a trénereit.

Miért kellene megnéznem?

Mert a Blackfish nem szarozik, tényleg egyenesen megmutatja, hogyan fogták be a Tilikum névre keresztelt állatot, hogyan tartották elviselhetetlen körülmények között, hogyan került akváriumból akváriumba, és hogyan tartják még mindig életben csak azért, mert hím, és dollárezreket ér a spermája. Tilikum rendszeresen és szándékosan végezte ki a trénereit, évtizedeken keresztül, a Blackfish meg megmutat minden halált. Komolyan, a végére legszívesebben hasba rúgnál egy vízivilág-igazgatót, szerencséjük, hogy én egyet sem ismerek.

Dávid, láttad te ezt egyáltalán?

Persze, hogy láttam, meg kell nézni.

Mit írnak róla a Titanic honlapján?

Tilikum, a világ legnagyobb fogságban tartott kardszárnyú delfinje a kaliforniai Seaworld lakója. A dokumentumfilm a hírhedt, 6 tonnás tengeri emlős által megölt három áldozat történetével indul – egyikük a szakma legnevesebb delfintrénereként számon tartott Dawn Brancheau volt, ezért úgy tűnik, jogos a gyilkos bálna elnevezés. A film azonban sokkal többnek láttatja a legnagyobb delfinfaj e tagját, mint izmokból, csontokból és borotvaéles fogsorból álló vadállatot. Elmeséli, hogyan ejtették fogságba Tilikumot 30 évvel ezelőtt, hogyan tartották újszülöttként vaksötétben konténerekben, ahol a többi fogva tartott bálna zaklatta; és hogyan élt 25 éven keresztül egy fürdőkád méretű medencében. Tilikum történetén keresztül a film reflektorfénybe állítja az emberiség azon késztetését, hogy kis ketrecekbe zárjunk állatokat a saját szórakoztatásunkra – és arra is rávilágít, hogy mennyire nem vagyunk képesek szembesülni ennek következményeivel.

Igaz ez?

Nagyrészt igen.

TOM A FARMON

Mi ez?

Egy kanadai csodarendező thrillere.

Miért kellene megnéznem?

Mert Xavier Dolan, a kanadai csodarendező készítette. Őt évek óta nagyon divatos szeretni, én még sajnos egyetlen filmjét sem láttam, de akik igen, azok el voltak azoktól ájulva. A Tom a farmon állítólag kokettál a thriller műfajával, szóval akár azok is élvezhetik, akik nem szeretnek francia kanadai filmeket nézni.

Dávid, láttad te ezt egyáltalán?

Nem láttam, szörnyen röstellem, mondjuk még lehetőségem se volt rá.

Mit írnak róla a Titanic honlapján?

Xavier Dolan, Kanada legprovokatívabb és legmerészebb rendezője ezúttal a mainstream filmkészítés terén próbálta ki magát ezzel a lebilincselő pszichológiai thrillerrel. Dolan játssza a címbéli gyászoló Tomot, aki kimerészkedik a festői quebeci vidékre, hogy részt vegyen volt szeretője temetésén, ám az elhunyt vad, saját szexuálitását elnyomó bátyja szadista játékának bábjává válik. Ügyesen elegyítve a noir, a krimi és a melodráma elemeit, Dolan technikai bravúrok sorát vonultatja fel, miközben filmje képarányát is folyton szűkíti, világossá téve, hogy milyen kilátástalanná vált hősének helyzete. A Tom a farmon sokkal szikárabb és fenyegetőbb alkotás, mint amit Dolantól elvárnánk, és az ember elgondolkodik azon, mire lehet még képes ez a fiatal zseni.

Igaz ez?

Úgy hangzik.

A BŰN ÉRINTÉSE

Mi ez?

Négy erőszakos történet Kínából.

Miért kellene megnéznem?

Volt már veletek olyan, hogy valaminek sokszor hallottátok a címét, ezért úgy éreztétek, hogy biztos egy baromi fontos és érdekes dologról van szó? Én tavaly télen egyre többször olvastam a Touch of Sin című filmről, aztán amikor kijöttek az évvégi listák, akkor többszörösen futottam bele. Még egy kockát sem láttam belőle, azt sem tudom pontosan, hogy miről szól, azon kívül, hogy négy rövid történet a hirtelen kirobbanó erőszakról. Ennél többet nem is akarok tudni, felülnék a hájpnak.

Dávid, láttad te ezt egyáltalán?

Már majdnem, de még nem.

Mit írnak róla a Titanic honlapján?

A film négy, Kínában megtörtént esetet dolgoz fel – egyik felkavaróbb, mint a másik. Az első epizód egy bányászról szól, aki úgy érzi, átverik, ezért megpróbál fellépni korrupt főnökeivel szemben, de nevetségessé válik, ezért végez velük. A második főhőse egy olyan férfi, aki csak puskával a kezében érzi erősnek magát. Embereket rabol ki, majd golyót ereszt beléjük – indítékai nem világosak, akcióit nehéz megérteni. A harmadik eset egy szauna recepciósáról szól, aki ultimátumat ad barátjának: az vagy elválik feleségétől, vagy vége a kapcsolatuknak. Amikor egy részeg vendég megtámadja a nőt, valami elpattan benne, és wuxiába illő leszámolásba kezd. Az utolsó epizódban egy fiatal férfi a jobb élet reményében munkát vállal egy fura bordélyban, és beleszeret az egyik prostituáltba. A bűn érintése őszinte film. Jia kíméletlen kritikusa a jelenkori Kína társadalmi egyenlőtlenségeinek, és mélységes cinizmussal tárja ezt a néző elé.

Igaz ez?

Annak tűnik.

JOBB ANGYALOK

Mi ez?

Lírai, fekete-fehér film Abraham Lincoln gyerekkoráról.

Miért kellene megnéznem?

Mert például Terrence Malick volt a producere, és pontosan olyan, mint ahogy elképzelsz egy lírai, fekete-fehér filmet Abraham Lincoln gyerekkoráról. Az amerikai elnök legendáriumának fontos része, hogy a gyerekkorát egy isten háta mögötti viskóban töltötte a családjával, messze a civilizációtól és bármilyen kényelemtől, ezeket a dolgokat a Jobb angyalok is megvonja tőlünk, szóval kedves történet nincsen, viszont van sok szép kép harmatos mezőkről.

Dávid, láttad te ezt egyáltalán?

Nos. Ez volt a Viharsarok mellett az egyetlen film, amire beültem a berlini filmfesztiválon idén, szörnyen fájt a fejem, megittam a vetítés előtt egy bivalyerős fritz kólát, és azon kaptam magam 30 perccel később, hogy úgy alszom, mint a bunda. Viszont elmúlt a fejfájásom. Szóval ha valakin hatalmas stressz van, akkor vegyen jegyet a Jobb angyalokra, és kifele menet ő lesz a zenmester.

Mit írnak róla a Titanic honlapján?

Indiana, 1817. Az amerikai nemzet alig 40 éves, a második függetlenségi háború nemrég zárult le. Az embereknek a vadonban épült faházaikban kell szembeszállniuk a természet erőivel és a betegségekkel. Ebben a világban él az ifjú Abraham Lincoln. A jövőbeli elnök gyerekkorának három évét és családi viszonyait mutatja be a film, a nehézségeket, amelyek megedzették; a tragédiát, amely meghatározta egész életét; és a két nőt, akik megmutatták az utat a halhatatlansághoz. Az A. J. Edwards által írt és rendezett mű a vizuális és narratív költészet eszközével világítja meg Lincoln világát, amely lenyűgöző fekete-fehér képsorokon kel életre. Karakterei kemény küzdelmek árán tanulják meg, mit jelent az elfogadás és az együttérzés. Edwards elegánsan tálalja a korszakban uralkodó vezérelvet, a mértékletességet, és a hatásokat, melyek a történelem egyik legkiemelkedőbb vezetőjének személyiségét formálták.

Igaz ez?

Teljes mértékben.

ÁTMENETI ÁLLOMÁS

Mi ez?

Amerikai függetlenfilm egy nevelőotthonról.

Miért kellene megnéznem?

Egy nevet mondok, Brie Larson. Ez a szupercuki mosolyú színésznő szerepelt már egy csomó menő dologban (Community, Scott Pilgrim a világ ellen, The Spectacular Now), de most végre van egy olyan főszerepe, amiről mindenki megjegyzi. Legalábbis azok, akik látták, mert mivel egy amerikai függetlenfilmről van szó, nem robbantotta szét a kasszát.

Dávid, láttad te ezt egyáltalán?

Sajnos nem.

Mit írnak róla a Titanic honlapján?

A történteket Grace, egy különösen veszélyeztetett fiatalokkal foglalkozó ideiglenes nevelőotthon huszonéves felügyelőtanárának szemén keresztül ismerjük meg. A szenvedélyes és kőkemény Grace remekül bánik a rábízott gyerekekkel, és csodás kapcsolata van régi szerelmével és kollégájával, Masonnel. Csakhogy Grace saját, terhelt múltja – és meglepő jövője, amely lehetőségként elé tárul – előre nem látott nehézségeket okoz, amelyet még jobban kiélez egy új lány megjelenése az intézetben, a tehetséges, de zűrös Jaydené, akivel nehezen indul a közös élet. Grace-nek egyedül kell megtalálnia a kiutat a krízisből, amely egyszerre taszítja a reménytelenségbe és tölti el váratlan reménnyel. Míg maga a téma összetett, ez a nagy gonddal és szeretettel elkészített film a legmeghökkentőbb helyeken talál az igazságra és a humorra.

Igaz ez?

Én óvatos vagyok az olyan filmekkel, amik kőkemény igazságot meg humort ígérnek, szóval félve mondom, hogy talán.

A PUNK CSAJ

Mi ez?

Dokumentumfilm egy meghatározó feminista punk csajról.

Miért kellene megnéznem?

Mert ez a meghatározó csajt Kathleen Hannának hívják, ő volt a Bikini Kill és a Le Tigre énekesnője és fő kreatív ereje is. Mellesleg ő az egyik Beastie Boy felesége is, de ez igazából mellékes. Hanna egy nagyon fontos jelenség volt az amerikai popzenében, aztán a kétezres években eltűnt, ezzel a filmmel mondja el, hogy miért. Megmondom, mert benne van az előzetesben is: azért tűnt el, mert súlyosan Lyme-kóros lett, és az orvosok ezt csak évek elteltével tudták nála diagnosztizálni.

Dávid, láttad te ezt egyáltalán?

Láttam, jó film, jó zene.

Mit írnak róla a Titanic honlapján?

1990-ben Washington állam Olympia városában Kathleen Hanna punk zenekarával, a Bikini Kill-lel olyan nőkről énekelt, akik önfejűek, magabiztosak, igazi vezetők. Később a Riot grrrl mozgalmat vezette, ami forradalmat próbált indítani feminista politikájával, csináld magad újságjaival, és szembe ment a nők szexista ábrázolásával a médiában. Hanna - akire sokan úgy tekintettek, mint a feminizmus harmadik hullámának hangjára - 2005-ben befejezte fellépéseit. Hat évvel később Lyme-kórt diagnosztizáltak nála. Az elsőfilmes Sini Anderson 20 évnyi archív felvétel és megannyi interjú segítségével készített önéletrajzi dokumentumfilmet róla. Olyan zenészek adnak itt interjút, mint Johanna Fateman (Le Tigre), Kim Gordon (Sonic Youth), Joan Jett, Corin Tucker és Carrie Brownstein (Sleater-Kinney) illetve Adam Horowitz (Beastie Boys). Ez a sok interjú még bensőségesebbé teszi a filmet, és közelebb hozza Hanna életteli alakját.

Igaz ez?

Igen, de nem az interjúktól lesz bensőséges a film, hanem úgy az egész magától.

VAKON

Mi ez?

Csavaros skandináv művészfilm.

Miért kellene megnéznem?

Mert a Titanicon azért szoktak jó skandináv filmeket is vetíteni, ez meg pont olyannak tűnik, amit érdemes is megnézni. Egy vak asszonyról szól, aki azt sem tudja, mi a túró történik körülötte, és ahogy a leírásokat olvasom, a néző sem lesz sokkal okosabb. Nekem az ilyesmik tetszenek.

Dávid, láttad te ezt egyáltalán?

Nem, de már elképzeltem a fejemben.

Mit írnak róla a Titanic honlapján?

Ingrid vak, nemrég vesztette el a látását. Férjével, Mortennel él. Ahogy a férfi elmegy otthonról, Ingrid egy teával az ablakhoz ül, és hallgatja a rádiót vagy a körülötte lévő zajokat. Egyre jobban fél elhagyni a lakást. Gyanakodni kezd, hogy férje néha titokban otthon marad, hogy megfigyelje őt, vagy hogy a szeretőjével chatel, miközben mellette ül az ágyban, és közben úgy csinál, mintha munkahelyi e-mailekre válaszolna. Einar odavan az internetes pornóért és a hosszú hajú lányokért, de túl bátortalan ahhoz, hogy bárkihez is közeledjen. Elin vele szemben lakik, és a gyermekén kívül senkije sincs, aki viszont legtöbbször az apjánál van. Ingrid élete összefonódik Einarral és Elinnel. Osztoznak a félelmeiben, sőt egy ponton még a vakságában is. Ingrid ismeri Einar és Elin szexuális vágyait, Elin pedig tudja, mit szeret Ingrid. Vagy ez a két ember csupán Ingrid képzeletének szülötte? A Vakon egy kísérlet: vajon mennyire fontos a látvány egy vizuális médiumban?

Igaz ez?

Ezt a bekezdést kétszer kellett elolvasnom, hogy megértsem, de ha a külföldi kritikáknak igazat lehet adni, akkor igen.

A BANDA NEVE: HALÁL

Mi ez?

Dokumentumfilm egy detroiti, csupa fekete tagokból álló protopunk együttesről.

Miért kellene megnéznem?

Mert érdekes. A címben is emlegetett Death nevű zenekart próbálja úgy eladni a kiadó és a filmkészítő is, hogy a világ első punkbandája volt, ez mondjuk ebben a formában nem igaz, főleg, mert ott volt mellettünk majdnem egy időben az MC5 és a Stooges, de ettől az extravagáns reklámtól eltekintve A banda neve: Halál egy tök érdekes film egy olyan bandáról, akik csinálták azt, amit csak jónak láttak. És amit jónak láttak, az a hard rockból építkező punk volt, annak ellenére, hogy csóró detroiti fekete fiatalok voltak. Vagy lehet, hogy pont azért csinálták az egészet.

Dávid, láttad te ezt egyáltalán?

Láttam.

Mit írnak róla a Titanic honlapján?

Már a Bad Brains, a Sex Pistols, sőt a Ramones előtt is ott volt a Death. A bandát az 1970-es évek elején alapította három tinédzser fiútestvér Detroitban, és a Death-t szokás a legelső fekete punk bandának nevezni – sőt, akár az első punk együttesnek is hívhatjuk, ha jobban belegondolunk - , és a Hackney fivéreket, Davidet, Bobby-t és Dannist ma már a legtöbben a műfaj igazi úttörőinek tartják. Csakhogy nem volt ez mindig így: minden megváltozott, amikor előkerült egy poros demo szalag még 1974-ből Bobby padlásáról majdnem harminc évvel a Death fénykora után, ugyanis egy kis csapat punk fanatikust leszámítva az együttesről senki sem hallott. Az 1970-es évek punkegyüttese, a Death története a testvéri szeretetről és a végsőkig elkötelezett, isteni útmutatást követő önkifejezésről szól, és egyformán energikus rockumentumfilm, illetve nagyszabású és megható családi krónika.

Igaz ez?

Maradjunk annyiban, hogy ez egy érdekes dokumentumfilm, és kész.

FEKETE LEVES

Mi ez?

Magyar film. Hoppá!

Miért kellene megnéznem?

Novák Erik, a Nyócker írója és a Zuhanórepülés író-rendezője aprópénzből leforgatott egy játékfilmet, azért. Szerepel benne Szabó Simon, Máté Gábor, Nagy Zsolt, Vágvölgyi B. András és még sokan mások.

Dávid, láttad te ezt egyáltalán?

Nem, most lesz a premierje, ne is kövezzen meg érte senki.

Mit írnak róla a Titanic honlapján?

Egy anyagi gondokba keveredett DJ kap az alkalmon, hogy könnyű pénzt csináljon, amihez a diliházban ülő haverját és annak társait hívja segítségül egy pénzrabláshoz. A furcsán verbuválódott csapat sikeresen el is végzi a munkát – de hamar rá kell jönniük, hogy a megszerzett pénzzel több gond van, mint remélték. A film sajátos hangvételéhez hozzájárul, hogy a színészek saját nevüket használják a filmben és a párbeszédek improvizáción alapulnak, melyek merítenek és építenek a szereplők saját személyiségéből és problémáiból, ezzel elérve az átfedést a valóság és a fikció között. Novák Erik legújabb filmje, egy tőle már megszokott stílusi elemekből építkező, alvilági témájú, fekete humorral fűszerezett akció-thriller. A profi stábból álló és neves sztár-gárdát felsorakoztató független magyar produkció egy teljesen példátlan közösségi alkotás, melynek minden tagja ingyen, tulajdonrészért cserében, vett részt a filmben.

Igaz ez?

Majd megmondom, ha láttam.

THE STONE ROSES: KŐBE VÉSVE

Mi ez?

Dokumentumfilm az egyik legjobb angol együttesről.

Miért kellene megnéznem?

Mert Shane Meadows forgatta, ő meg egy érdekes rendező, a kilencvenes évek óta folyamatosan angol prolikról készít filmeket, fiatalkorától isteníti a Stone Rosest, úgyhogy tökéletes választás a feladatra, a Kőbe vésve is akkor a legjobb, amikor a proliság meg a rajongás összeér, és Meadows a rajongókkal foglalkozik. Plusz van benne rengeteg igazán faszán kinéző koncertfelvétel. Sajnos az állítólag katasztrofális 1996-os Sziget-fellépésről nincsen semmi, pedig érdekelne.

Dávid, láttad te ezt egyáltalán?

Láttam, nézném megint.

Mit írnak róla a Titanic honlapján?

A The Stone Roses-t alkotó manchesteri fajankók sikerüket lenyűgöző szemtelenségüknek és a zenetörténelem egyik legjobb debütáló albumának köszönhették 1989-ben. A rossz karma azonban mindent szétbarmolt számukra: a drogok, a belső egoharcok, kaotikus koncertek és a rendkívül feszült kapcsolat a sajtóval és a menedzsmenttel. Amikor a legendás banda újra összeállt három évvel ezelőtt, Shane Meadows rendező ott állt a kamerájával, hogy mindent dokumentálhasson. Ian Brown és társai sosem hezitáltak bajt keverni vagy visszavágni, amit korábbi lemezkiadójuk is megerősíthet az FM Revolvertől, miután az együttessel való egyeztetés nélkül újra kiadta első kislemezüket. Az eredmény egy szétvert iroda és egy fehér festékkel leöntött feleség. Shane Meadows és kamerája mindenütt ott volt: a próbatermekben, a színpadon és a backstage-ben.

Igaz ez?

Nem teljesen, Meadows annyira sok felvételt nem tud készíteni az együttesről, inkább a koncertekről meg a rajongókról.

Advertisement