Ez nem hiányzott a Malaysian Airlinesnak

Fél éven belül két utasszállító elvesztése minden légitársaságot megingatna, de a Malaysian már előtte is rossz pénzügyi helyzetben volt.

Klasszikus flag carrier, azaz nagyrészt állami tulajdonú, szakszervezeti dolgozókat foglalkoztató, régivágású légitársaság a Malaysian Airlines, mint a Malév volt. Pechükre pont Malajziában csinálta meg a kilencvenes évek közepén Tony Fernandes az Air Asiát, a világ egyik legjobb, legolcsóbb és leghatékonyabb fapados légitársaságát. Az Air Asia eredetileg egy állami nagyvállalat tulajdonában volt, ennek megfelelően folyt belőle a pénz, amikor 2001-ben a korábban zeneipari menedzserként dolgozó Fernandes jelképes összegért megvette, és egy évvel később már profitábilis vállalkozásként működtette a Kelet-Ázsiában azóta dominánssá vált légitársaságot.

Eközben a Malaysian március 8-án, máig ismeretlen körülmények között elveszítette a Kuala Lumpurból Pekingbe tartó MH370-es járatát. Az Ukrajna fölött lelőtt géphez hasonlóan az is egy Boeing 777-es volt, 239 emberrel a fedélzetén. Az előtte is veszteséges légitársaság az ezt követő pénzügyi negyedévében 443 millió ringgit, azaz 31,9 milliárd forint veszteséget produkált (2013-ban összesen 82 milliárd forint volt a vesztesége). Főleg azért, mert a kínai utasok elkerülték mind a légitársaságot, mind az országot: az MH370-en 154 kínai állampolgár utazott, a kínai közvélemény pedig nagyon kritikusan fogadta, ahogy a malájok kezelték a gép eltűnését. Talán emiatt is kényszerültek arra, hogy spórolásból a veszélyes kelet-ukrajnai légtér felett repüljenek át Nyugat-Európából Délkelet-Ázsiába.

Nem lesz könnyű mit kezdeni a légitársasággal, már csak azért sem, mert a 69%-át birtokló maláj kormány nem tudja kinek eladni. Az egyesült arab emírségekbeli Etihadot hozták korábban vevőként szóba, ők azonban határozottan elutasítottak minden üzletet. A veszteség mellett egy leendő új tulajdonosnak a kártérítéssel is szembe kell majd néznie: csak az Ukrajnában lelőtt MH17-es járat áldozatainak hozzátartozói mintegy 10 milliárd forintra jogosultak. Ezt a légitársaságnak kell állnia, a biztosítás csak a repülőgépre vonatkozik.

Forrás: Quartz; fotó: Christopher Furlong/Getty Images