Azon csodálkozzak, hogy ilyen indulatokat kavart a Szakállas Nő eurovíziós győzelme, vagy azon, hogy így is kisebbeket, mint a ByeAlex nevű fiú döntőbe jutása tavaly? Mondjuk tényleg meglepett, hogy olyan emberek is berzenkednek, akikről nem gondoltam volna. Például a tumblr-en, meg nálunk is, kommentekben.

Nyilván több oldala van ennek is. Egyrészt már az marhaság, hogy leírom, hogy az euro-dalfesztivál marhaság. Még szerencse, hogy kibírom anélkül, hogy összeurópai giccs-seregszemlének nevezzem. Másrészt mégiscsak megmozgatja a tévénézők nagyon nagy részét – tán a bulvártévés híradókkal is képes versenyre kelni a műsor –, ráadásul egyszerre egy csomó országban. Vagyis csak van valami kulturális jelentősége. Úgy értem, elmond valamit a világról, ha másképp nem, szőrmentén.

Advertisement

Hogy az idei verseny és a végeredménye pontosan mit mondott a világról, azt úgy mindenestül nem tudom dekódolni. Két olvasat van, az egyik szerint Conchita Wurst piedesztálra emelésével Európa azt bizonyította be, hogy másságtoleráns hellyé változott, a másik szerint ellenkezőleg, azt, hogy megérett a pusztulásra. (Közben érdemes rögzíteni, hogy az osztrák énekest a magyar szavazók is az első helyre rakták. Itt teszem fel a nyugtalanító kérdést, dupla zárójelben: a korábbi években is emelt díjas volt a szavazás?) Azt nem gondolnám furának kicsit sem, hogy Bencsik András kiakad, ha stilizált férfi/nőt lát – azt sem, hogy a fenti illusztrációt Hajdu Péter tévés személyiség fb-jéről csippenthettem le –, de mondom, azon már álmélkodom valamennyire, hogy sok egyéb irányból is jönnek homlokráncolások.

Érdekes még, hogy arról senki sem beszél, hogy Conchita Wurst egy úgynevezett vicc. Egyet mondok: úgy hívják, hogy Wurst. Értitek. Mintha a magyarok Conchita Halászlét vagy VelősPacalt küldenék versenybe. Csak sikerülne találni valakit, aki ügyesen alakíthatná a karaktert. Szerintem kb. ennyin lehetne kiakadni, hogy ostoba-e a Wurst-poén, vagy szellemes. De azon, hogy szabad-e estélyit viselni szakállhoz, azon minek? Szavazás: