Minimum 5850 dollárt, azaz több mint másfél millió forintot kell kicsengetnie annak, aki szeretné egyben – afféle sci-fi triptichonként – magáénak tudni Helényi Tibor, a 2014-ben elhunyt festőművész három leghíresebb plakátjának eredeti terveit.

Ezek a kezdő Star Wars trilógia magyar plakátjaihoz készültek 1979-ben, 1981-ben és 1984-ben. A Budapest Poster Gallery május 31-én tartja a Helényi-hagyaték első árverését, és a plakátművészeti életmű talán legizgalmasabb darabjait kínálja ekkor megvételre.

Én személy szerint rajongok Helényi Tibor plakátjaiért, nagyra tartom gyakran groteszk, meglepő és rendkívül különleges stílusát, amit messziről felismerhetővé tesz az alkotónak a manierizmus által ihletett, a populáris kultúra elemeit egyedien magába olvasztó látásmódja. Így amikor megláttam a Tumblren, hogy árverésre kerülnek Helényi legendás Star Wars-plakátjai és azok eredeti tervei, felkaptam a fejem.

Egyrészt, mert fogalmam sem volt róla, hogy léteznek a híres plakátok eredeti tervei, másrészt, mert őrülten kíváncsi lettem, milyen körülmények között állt össze az 52 tételes aukció anyaga. És persze szerettem volna saját szememmel is látni a képeket, még mielőtt – valószínűleg – külföldre kerülnek, egy irigylésre méltóan gazdag vevő magángyűjteményébe.

Advertisement

Várkonyi Ádám gyűjtő, a Budapest Poster Gallery alapító tulajdonosa szívesen fogadott a Falk Miksa utcai galériában, ahol csakugyan ott pihent egy hatalmas asztalon a Csillagok háborúja, a Birodalom visszavág és a Jedi visszatér festmények hármasa, kiegészülve az ugyancsak legendás Helényi-poszter, A nyolcadik utas: a Halál tervével és az aukció többi izgalmas tételével. Néztem a nyolcvanas évek előttem heverő lenyomatát, és arra gondoltam: vászon és papír, de nem csak vászon és papír.

Míg a galériavezető elintézett néhány dolgot, alaposan szemügyre vehettem a 40x30 centiméteres olajfestményeket, amik alapján a legendás Star Wars-plakátok készültek. Azok a plakátok, amik ritkaságuk miatt mára sok gyűjtő álmává váltak. Ami rögtön szembetűnt: a festmények “élőben” is fantasztikusan részletgazdagok, köszönhetően az aprólékos ecsetvonásoknak, és az összhatást tekintve rendkívül impresszívek, szuggesztívek, különösen A Birodalom visszavág, a lendületesen felénk lépő AT-AT-vel a középpontban. Ami meglepett, hogy a plakátokhoz képest más a képek színvilága, sokkal vibrálóbb, élénkebb, sőt jóval világosabb a festmények tónusa.

Megtudtam, a festmények és a plakátok a meglehetősen gazdag hagyaték részét képezik, és a művész örökösei válogatták ki az egyes tételeket aukcióra, illetve bízták meg a galériát, hogy közvetítőként szervezze meg és bonyolítsa le az árverést. A család nem volt könnyű helyzetben: Helényi Tibor gazdag és változatos életművet hagyott maga után, így az alkalmazotti grafikai munkásság jelentős részétől búcsút vettek, szem előtt tartva, hogy a gyűjtőknél jó kezekben lesznek. A galéria a tervek szerint később folytatja majd a Helényi-hagyaték erre szánt részének aukcióra bocsátását, de a mostan, premier jellegű aukció leginkább a művész sci-fi alkotásaira koncentrál, a fókusz pedig a Csillagok háborúján van.

Felmerülhet a kérdés, hogy mi a Helényi-féle alkotások jelentősége, miért fontosak ezek a furcsa filmplakátok? “A magyar plakátművészet a cseh, a lengyel és a szovjet mellett nemzetközileg is elismert és kiemelkedően színvonalasnak tartott alkalmazott grafikai ág. Azonban nem sok olyan magyar plakátról tudunk, ami világviszonylatban ennyire legendás lenne egy bizonyos szubkulturában, mint Helényi sci-fi poszterei, különös tekintettel az eredeti Star Wars trilógiára” – magyarázta Várkonyi Ádám, utalva arra, hogy az utóbbi években példátlan ismertségre tettek szert Helényi különös filmplakátjai, elmaradhatatlan szereplőivé válva mindenféle webes válogatásnak. Ebből adódóan felfokozott gyűjtői érdeklődés övezi az esetenként előkerülő példányokat.

Sponsored

“Vannak fontos alkotók a magyar plakátművészetben, akik festőként is kiemelkedőt alkottak, elég, ha csak Ferenczyre, Berényre, Bortnyikra, Laknerre gondolunk. Helényi is ilyen alkotó, aki a magyar plakátművészet második nagy fellendülésében kezdett dolgozni, a hetvenes években, a kilencvenes évekkel bezárólag. Ezekben az évtizedekben ért újabb csúcsra a magyar plakát, ami körül mára erős gyűjtői kör alakult ki” – tette hozzá Várkonyi.

Érdekes egyébként, hogy a lengyel vagy a cseh plakátművészet sokkal elfogadottabb volt a maga idejében, nemzetközi (el)ismertsége, promóciója is jobb volt, mint a színvonalában cseppet sem rosszabb magyar alkotásoké. Ezt Várkonyi azzal magyarázta, hogy a plakátművészet hazai elfogadottsága nagyon alacsony volt, maguk az alkotók is komplexusos módon viszonyultak pénzszerző tevékenységükhöz, művészi munkásságuk mellett nem tartották jelentősnek, fontosnak a megrendelésre készült műveiket, noha a moziüzemi és kereskedelmi plakátok tervezése során jóval nagyobb művészi szabadságot élvezhettek, mint a kultúrpolitika által szigorúbban ellenőrzött “magas” képzőművészetben.

Ehhez képest például a lengyel grafikusok, festők idősebb korukban azzal is biztosították nemzetközi ismertségüket, hogy rangos közgyűjteményeknek ajándékozták kiemelkedő munkáikat, a magyar művészek viszont erre kevésbé fordítottak gondot. Az eredeti plakáttervek sem maradatak fenn többnyire, amiben mondjuk ludasak voltak a nyomdák is, ahol gyakran veszett nyoma a műveknek. Helényi utolsó moziplakátja, a Robotzsaru esetében például az eredeti festmény és a próbanyomat holléte sem ismert. (Érdemes megfigyelni Helényi saját kezűleg írt, nyomdának szánt üzenetét a Csillagok háborúja plakátterv hátoldalán: “Kérem, az eredetire vigyázzanak, mert vissza akarom kapni!”)

Mindebből az következik, hogy mára alig maradt meg jó állapotban plakát, a gyűjtők pedig későn kapcsoltak. Ráadásul a kis magyar piacra eleve kevesebb plakátot nyomtattak, a jellemző példányszám 800 és 2000 közé esett. “Napjainkban a nemzetközi plakátkereskedelemben száz lengyel vagy negyven cseh plakátra jut egy magyar” – érzékeltette az arányokat Várkonyi Ádám.

Advertisement

Emiatt manapság csak elvétve kerül elő egy-egy Helényi-féle Star Wars- vagy Alien-plakát, amiknek meglehetősen borsos ára szokott kialakulni az árveréseken. Nem csoda, hogy a mostani aukción szereplő, tökéletes állapotban lévő, félíves Csillagok háborúja, egyíves Birodalom visszavág és Jedi visszatér plakátok eleve magas kikiáltási árról indulnak (és az sem meglepő, hogy most, amikor ezeket a sorokat írom, már mindegyiken van is licit).

Ami az eredeti plakátterveket illeti, Várkonyi saját bevallása szerint is sötétben tapogatóztak, amikor megállapították az induló árat (2350, 1950 és 1550 dollár). Magyar pénztárcával mérve ezek rendkívül magasnak tűnhetnek, de mivel teljesen egyedi, egy példányban létező műalkotásokról van szó, amik ráadásul kultikus mozifilmek kultikus plakátkánonjának kultikus darabjaihoz készültek, és nincs semmiféle viszonyítási alap vagy konszenzusos piaci ár, a végső licit akár ezek többszöröse is lehet, és nagy valószínűséggel olyan tehetős külföldi gyűjtők versengenek majd értük, akik igazi ereklyeként tekintenek rájuk. Ha nekem lenne pár tízezer felesleges dollárom, gondolkodás nélkül beszállnék a licitbe.

Live Auctioneers Sci-Fi Posters – Tibor Helenyi Estate Auction, 11:00 AM PT – May 31.