A propagandacélból megvásárolt Napi Gazdaságot át fogják keresztelni valami másra. Nézzük, mit mutat az eddigi gyakorlat! Ezt: ha politikai célllal gründolt jobbos nyomtatott újság, akkor a címe két szóból álló jelzős szerkezet. Ötletvihar és történelem egyetlen ingyenes posztban!

Nem ez lesz az első, nyíltan politikai-kommunikációs célból alapított jobbos nyomtatott lap. Balos lombikújság nem volt soha, de nem azért, mert ők jobb fejek lennének, hanem mert tényleg eleve az övék volt az egész sajtó a rendszerváltáskor.

Advertisement

Az első ilyen jobbos jelentkező 1990-ben a Reggeli Pesti Hírlap volt. Ezt talán 1992-től számíthatjuk tisztán politikai képződménynek, amikor az alapító vállakozó, Varga István távozott, és a lapot Pesti Hírlapra átkeresztelve az MDF-kormány tartotta életben, állami cégek hirdetései révén. A főszerkesztő ekkor már a későbbi békemenetes Fidesz-frontharcos Bencsik András. A következő fordulat szépen mutatta, hogy miért buta – de legalábbis kockázatos – kormányzati propagandalapba fektetni. A jobbos MDF-kormány ugyanis több vasat tartott a tűzben, és 1991-ben állami cégek pénzéből elindították az Új Magyarország napilapot is. Vicces hasonlóság: ennek az első számait ugyanúgy március 15-én kezdték osztogatni, mint amikor idén startolt a bevallottan kormánypropagandát sugárzó M1 “hírcsatorna” a köztévén.

A Pesti Hírlap ezek után rövid úton kimúlt a testvérharcban.

Az Új Maónak nevezett lap 1997-ig húzta, ezt is úgy, hogy évekig a kor egyik zűrös kavarógépe, a szocialistaközelinek elkönyvelt Kelemen Iván-féle Kordax finanszírozta. Az Új Mao ezekben az években már ellenzéki lap volt, hiszen Horn Gyula volt kormányon. (Érdekes párhuzam, hogy a szocialistaközelinek elkönyvelt Népszavát a pletykák szerint jó ideje Simicska Lajos hirdetései tartják el, amiket még jóval a Nagy Összeveszés előtt kezdett elhelyezni a lapban.)

Advertisement

1997 őszén a volt Új Mao-sok nagy része átment egy újabb két szóból álló nevű jobbos napilapba, a Napi Magyarországba, és ezzel az ÚM megszűnt. Az 1998 elején, a választási kampányra elindított Napi Mao tulajdonosa a Simicska Lajos-féle Mahir volt. Ez lett a kor harcosabbik jobbos-kormánypárti propagandaújságja, erős versenyben az akkoriban a Postabank – vagyis az állam – tulajdonában lévő Magyar Nemzettel. Amit – hiába volt jobbos – az előző négy évben lényegében a Horn-kormány finanszírozott az állami bankon keresztül. És amit aztán az első Orbán-kormány második évében lenyelt Simicska és a Napi Mao, megtartva a patinás nevet, tartalmilag pedig folytatva az NM nyílt kultúr- és politikai harcát.

Történetileg szintén a két szóból álló, tisztán a mi pénzükből alapított fideszes lapok táborát növeli az azóta Simicska Lajos érdekkörében került hetilap, a Heti Válasz, amit egy költségvetési pénzből létrehozott alapítvány adott ki, az első szám 2001 áprilisában jelent meg.

Szóval, ha a múltat nézzük, a Napi Gazdaságból vedléssel keletkező új propagandaterméknek két szóból álló neve lesz. Az előzmények alapján papírforma lenne, ha a nevében szerepelne a “Magyarország” szó. Mivel a Napi romjaira építik, a legkevésbé váratlan bizonyos szempontból a

Napi Magyarország

név lenne. Ez szerintm nem azért nem lesz, mert egyszer már ellőtték, hanem mert az eredeti Napi Maót Simicska Lajos gründolta. Tekintve, hogy egy nyomtatott napilap a kormány relatíve idősebb és aránylag értelmiségibb támogatóinak szólna, lenne logika abban, hogy a polgár vagy polgári szó is ott legyen a nevében. A legeslegpapírformább név mindezek alapján szerintem a

Polgári Magyarország

vagy a

Napi Polgár

esetleg

Magyar Polgár

lenne. Ugyanezen a vágányon haladva, ismerve a kormányzat kommunikációs kulcsszavait, simán el tudok képzelni hasonló neveket a

Polgári Napló – Nemzeti Napló – Nemzeti Hírlap

tengelyen. Azt nem hiszem, hogy Simicska Lajos nyílt froclizása jegyében meghúznák, hogy

Napi Nemzet,

de persze ki tudja. A nyomtatott napilap nem forradalmi média, ellenkezőleg, így hiába vannak fantasztikus kulcsszavai a kormánykommunikációnak, semmi esély az olyasmikre, mint

Napi Kisember, Új Kisember, Kemény Dolgozó Harsona

és társaik. Pedig milyen király lenne! Mivel ez konzervatív műfaj, és a jobbos olvasók megszokták a két szót, kevésbé számítok valami Bors–Blikk típusú egyszavas lapcímre, pedig milyen szépen csillogna a

Vitrin,

és igazán adekvát lehetne például a

Hungaricum

név is, mint a kormányzat egyik kedvenc szava. Ténybelileg is igaz lenne, hogy a sorozatban alapított kormánytámogató lapok igazi hungarikumot jelentenek.

De az sem kizárt, hogy az történik a lappal, mint az első Orbán-kormány alatt a pálinkával. Talán emlékszel, hogy ekkor hozták azt a nagyon helyes törvényt, hogy bármilyen szart nem lehet pálinkának nevezni attól, hogy 40 fokos. Hónapokon át lázban égtünk, hogy mi lesz a pálinka új, hivatalos szinonimája. Ezt írtam akkoriban:

Riportereink több mint fél éve törik a fejüket, hogy milyen elnevezés kerül a Valódi Vegyes címkéjére. Egy népi szinonima talán? A kommunistagyanúsan merész boszorkányfing? A szalonspiccesen értelmetlen kugyi? A koleszos hangulatú majomtej? A misztikus geberdusz? A semlegesen tárgyszerű tömény? Hát egyik sem.

Nem, a név végül az elképesztően prózai

szeszes ital

lett

Ezek után miért ne lenne a Napiból

Napi Lap

vagy

Hírek!

De elég az okoskodásból, most te jössz! Kommenteld be, hogy:

  • neked milyen cím tetszene a legjobban
  • illetve szerinted mi lesz az újság címe végü igazából!