​Az LMP egykori mecénása egy rakás Origo-árvával csinál online lapot

Itt a legnagyobb poszt-origós képződmény: ősszel indul Tóth Sára főszerkesztésével Richard Field húsz évig Magyarországon élt amerikai üzletember független, nonprofit politikai hírlapja, ami, ha jól értem, bizonyos vonásaiban némileg az Átlátszóhoz fog hasonlítani.

A kormány sajtóellenes erőszakossága egy eredménnyel feltétlenül járt: egyre több a sajtószabadságot féltők által finanszírozott független online szerkesztőség. A mezőny erős tagja lehet az az egyelőre névtelen weboldal, amit az Origo és az Index egykori tapasztalt vezető szerkesztője, Tóth Sára fog elkeresztelni. Richard Fieldnek 2013 októbere óta van már egy magyar és angol nyelven is futó, pár emberrel működő politikai híroldala, a Budapest Beacon. (A neve sajnos nem Budapesti Szalonnát, hanem Budapesti Világítótornyot jelent.) Ezt a Newslanc.com LLC nevű amerikai cég adja ki, egy Newslanc.com című, a pennsylvaniai Lancaster (Field szülővárosa) híreit összegyűjtó oldal, illetve a drogellenes háborút kritizáló drugwarfacts.com mellett.

A Budapest Beacon nemes célokért alakult – a Fidesz médianyomulását és a magyar újságírók félelemből táplálkozó öncezúráját akarták ellensúlyozni –, de egyelőre nem valami lázba hozó olvasmány, főként, mert úgy tűnik, nem igazán profi újságírók írják, és csak sok nap késéssel fordítják le az anyagaikat magyarra.

De már nem sokáig, mert most felvettek-vesznek tíz új munkatársat, köztük hat egykori origóst, és lényegében új lapot alapítanak. A régi Origo-szerkesztőségből Zöldi Blanka, Albert Ákos, Prókai Eszter és Tóth Sára részvétele biztosnak tűnik.

A lap tudomásom szerint új, vonzóbb nevet kap (ezt kell kitalálnia Tóthnak), és ősztől belépnek a médiapiacra. Nem igazi piaci szereplőként, mivel, amint azt Field a Cinknek elmesélte, hirdetések nem lesznek benne, és kifejezett céljuk, hogy tényfeltáró és egyéb cikkeiket más médiatermékek átvegyék és terjesszék. Minden fotójuk, videójuk, interjújuk és cikkük szabadon átvehető lesz.

A finanszírozó a kiadón keresztül Field és több más amerikai magánszemély, akik az e célra szánt évi 250 ezer dollárt "a magyar demokráciába való befektetésnek tekintik", mivel szerintük szabad, független sajtó és erős civil szervezetek nélkül nincs demokrácia.

Az új munkatársakat szeptember 1-jével veszik föl, így valamikor ősz elején indulhat a lap.

Ami Tóth szerint "nem lesz kis 444, nem lesz kis index". De mi lesz benne? "Leginkább riportok, elemzések, sok társadalminyomor-lefestés" – mondja a leeendő főszerkesztő.