Hetek óta fontolgatom, hogy írok egy lírait erről, itt az ideje, mert kijött egy fontos hír.

Az van, hogy a nyolcvanas évek második fele óta összefonódik a sorsunk, az enyém és szentendrei HÉV-é. Pontosabban, egy kicsit hamarabb kezdődött, Cseh Tamás-dalokkal. Egyrészt volt Bea, aki Pomáz és Pest között ingázik, az Antoine és Desiré c. lemezen, másrészt a Batthyány tér blues, amit hamarabb hallottam Földes Hobo László előadásában, és csak később az Utóiraton.

Advertisement

Aztán sok minden történt. A feleségem egyes rokonai Pomázon laktak, HÉV-vel kellett kimenni hozzájuk. Amikor 1991-ben Budapestre költöztünk, a kaszásdűlői lakótelepen vártuk a jobb időket eleinte, HÉV-vel közlekedtünk, akkor még Köles utcának hívták a megállót. 1993 és 1995 között a Pók utcai lakótelepen béreltünk másfél szobát, a Váci Mihály téren, megint adta magát ez a közlekedési eszköz. 2007 óta újfent arrafelé lakunk, és most, hogy a belvárosi parkolási nehézségek miatt tíz év pauza után bérletet vettem, HÉV-ezek, mint a pinty.

Mintha visszaforgatta volna magát az idő kereke. Újra fiatalnak érzem magam. Kicsit. Továbbá tudatosodott bennem: a szentendrei HÉV Magyarország és Budapest egyik meghatározó része, már úgy értem, számomra. Vele kezdődött minden, és itt van még mindig. Nem nagyon változik. Különös dolog ez, a 3-as metró szovjet kocsijain sokkal jobban látszik, ahogy múlik az idő. Rohadnak, kopottak, rozsdásak, esnek szét. A HÉV-kocsik ezzel szemben mintha ugyanolyan szépen lennének zöld-fehérek, mint annak idején.

A múlt lehelete, igaz, ott szaglik bennük, de mégsem olyan ellenszenvesen, mint a postahivatalokban vagy az orvosi várókban. Hanem úgy, mintha régen minden jó lett volna. Mintha a HÉV olyan lenne, ami úgy van jól, ahogy van, és ezért soha-soha nem is lesz másmilyen.

Viszont mégis másmilyen lesz egyszer. Az a mai MTI-hír ugyanis a következő.

Kísérleti jelleggel felújít a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV három HÉV-kocsit, hogy tapasztalatot gyűjtsenek és ezek felhasználásával alakítsák ki a végleges terveket. A BKK honlapján olvasható közlés szerint a felújítás az év második felében kezdődik és a három kocsiból álló vonat még az idén forgalomba is állhat.

Mint írták, a HÉV motorvonatok utastere sem kialakításában, sem látványában nem felel meg a mai kor elvárásainak, az ülések kényelmetlenek, a járművek szellőzése nem megfelelő, a belső kialakítás az 1970-es évek stílusjegyeit hordozza, az utastájékoztatás elégtelen. A szerelvények cseréjét viszont 2020-ig nem tudják megoldani, az előkészítés alatt álló projektek is a gödöllői (8-as) és csömöri (9-es) HÉV-et érintik, így szentendrei (5-ös) vonalon napi 87 ezer utast kiszolgáló vonatok komfortszintjének javítása elengedhetetlen - írták.

A tesztprogramban felújítják a járművek belső terét és fűtésrendszerét, új, ergonomikus ülések kerülnek a vonatokba, új utastájékoztató kijelzőket szerelnek be, illetve a vonatokon lesz wi-fi hálózat és laptopok, telefonok számára hálózati csatlakozó. A munkákat a BKV járműjavító műhelye, a VJSZ Kft végzi.

Na hát ezzel ér majd véget a XX. század. Líra ide vagy oda, nagyon nem fog hiányozni.