A Vidékfejlesztési Minisztérium tavalyi, XXX. törvénye szerint a hungarikum "gyűjtőfogalom, amely egységes osztályozási, besorolási és nyilvántartási rendszerben olyan megkülönböztetésre, kiemelésre méltó értéket jelöl, amely a magyarságra jellemző tulajdonságával, egyediségével, különlegességével és minőségével a magyarság csúcsteljesítménye." Ezért különösen punk húzás a Private Drinks Hungary Kft-től, hogy a Hungarian Energy Drinket hungarikumként reklámozza, mert ezek szerint a magyarság csúcsteljesítménye az, hogy egy fémdobozra virágmintát húz.

A Hungarian Energy Drink persze nem hungarikum, csak gondolom akkora hívószó lehet egy bizonyos vásárlói körnek, mint Újlipótvárosban a medvehagymában konfitált macaron. Én először egyébként akkor láttam ezt az energiaitalt, amikor karácsonyi ajándékot kerestem egy holland férfinak, és szerencsére egy külvárosi hipermarket kijáratánál felállított pultnál megtaláltam. A Hungarian Energy Drink lényege egyébként nem az, ahogy a honlapon írják, hogy "a hatóanyagokat megjelenésében hungarikummá" ötvözték, hanem hogy egy biankó energiaitalos dobozra ráragasztottak egy könnyen levakarható fóliát, amitől rögtön vonzó lesz a szemnek, ha kevésbé ismert külföldieknek szeretnénk mérsékelten vicces ajándékokat venni, vagy egyszerűen csak szeretnék kifejezni, hogy mi az energiaitalban is a magyart támogatjuk és nem mondjuk a Hellt, amit lehet, hogy itt csinálnak nálunk, de mégiscsak az a neve, hogy Pokol. És különben is, ez "Magyarország egyetlen tradicionális energiaitala," ami olyan, mintha a kalocsai mintás kabátot hordó Lewis Hamiltonra mondta volna valaki, hogy Magyarország egyetlen tradícionális Forma-1 pilótája, Baumgartner Zsolt meg közben értetlenül tikkelne a sarokban.

Advertisement

A személyre szabott energiaital-borító ötletét pedig nem én szoptam ki a kisujjamból, hanem az energiaitalt gyártó Private Drinks büszkén vállalja a honlapján, ahogy látom, terveztek már dobozt tuningversenyre, bunyógálára és ami a legjobban meghökkentett, valószínűleg esküvőre is. Az viszont teljesen egyértelmű, hogy a Hungarian Energy Drink simán a legjobb marketingfogásuk lehet, valószínűleg addig, amíg valaki ki nem találja a kalocsai mintás sörösdobozt.

Azt mondjuk nem tudom, hogy az ásványvizet, a fruktóz-glükóz szörpöt, a citromsavat, a szén-dioxidot, a trinátrium-citrátot, a koffeint, a guarana-, zöldtea-, schizadra-, damiana-, mate-kivonatokat és a tartósítószert pontosan hogyan lehet összegyúrni úgy, hogy kifejezett hungarikum legyen belőle. Egyébként az ízért Szily "A Véremben Adrenalin Csörgedezik És Most Nem A Hormonra Gondolok" László szerint olyan, mint egy olcsó Red Bull, és végülis ez a poszt lényege és vége.