Ráadásul még jegyet sem kell rá venni, mert ma este lemegy a tévében. Tényleg izgalmas magyar thriller megtörtént túszdráma alapján, a főszerepben Szabó Kimmel Tamás, Kulka János és az '56 utáni fojtogató hangulat.

A jó dráma alapja a konfliktus, abból meg A berni követben van bőven. Két fiatal magyar (Szabó Kimmel Tamás és Kádas József) betör a berni nagykövetségre 1958-ban és túszul ejti a magyar nagykövetet (Kulka János). A berni rendőrök tehetetlenek, mert a követség már diplomáciailag egy másik ország, a nagykövet megfigyelésére beépített ávósokat pedig nem engedik vissza a házba. A két túszejtő egy székhez kötözi a nagykövetet és elkezdenek precízen, de elszántan keresni valamit, amiről egészen sokáig mi sem tudjuk micsoda.

Advertisement

Köbli Norbert forgatókönyvírónak irtó mázlija lehetett, amikor megtalálta ezt a történetet, mert igen, tényleg volt ilyen 1958-ban, csak annyira kevés, homályos és propagandisztikus információ maradt fenn a túszejtésről, hogy talán akkor sem lehetett volna közelebb A berni követ sztorija az igazsághoz, ha mondjuk sci-finek írja meg. A lyukas történeten bőven lehetett mit foltozni, és minden lyukat sikerült is úgy, hogy az a történet javára váljon, így A berni követ még akkor sem ül le, amikor a szereplői szó szerint igen, mert a túszejtők és a túszon kívül ott pörög párhuzamosan a banditák barátnőinek vagy az ávósoknak a szála.

Tudjátok, mint amikor egy tévésorozat epizódjában van fontossági sorrendben A-szál, B-szál meg C-szál, a végén talán összeérnek, talán nem, de kiegészítik egymást, leveszik egymásról a terhet, és így tovább. Mint egy jól olajozott gép. Azért pörgök ezen annyira, mert magyar filmgyártásban ritkán látni jól olajozott gépeket és A berni követ az. Ráadásul thriller, ami nem egy megkerülhetetlen műfaj Magyarországon, de még mindig több a furcsa próbálkozás, mint az igazán jól sikerült film.

A berni követ ráadásul filmnek is jó, köszönhetően annak, hogy bitangjó színészek vannak benne az utolsó mellékszerepig, és itt nem csak a Kaméleon óta legjobb alakítását nyújtó Kulkára gondolok, hanem például az igazi vérgeci ávóst játszó Szikszai Rémuszra is, és annak is, hogy Szász Attila rendező tudja, mikor hova kell tenni egy kamerát ahhoz, hogy a legjobb hatást érje el vele. Szükség is van a változatosságra, a film nagyrésze egy darab belsőben játszódik, de sosincsen olyan érzésünk, hogy filmre vett színházt nézünk. Inkább egy feszült kamaradrámát. Ha a tavalyi Szabadság különjárat volt az alap, akkor A berni követ a logikus továbblépés, ami úgy képes beszélni Nagy Imréről és a forradalom utáni zűrzavaros időszakról, hogy közben nem történelemleckének érezzük, hanem valami olyasminek, amiről nem kapcsoljuk el a tévét.

A berni követet ma 20:20-tól adja az m1. Itt az előzetese:

Itt meg a hivatalos Facebook.