Csordás Tibor, az egy nap alatt internetes világhírnevet szerző mentőautó-sofőr taxizással edződött, másodállásban buszt is vezet, és egyedül ő kamerázhat az OMSZ sofőrjei közül.

Eddig már csaknem 400 ezren látták a videót, melyben Csordás Tibor hat perc alatt teljesíti rohammentőjével a Róna utca és a Kolosy tér közötti távot, miközben a néző leginkább egy GTA-játékban érezheti magát. Azzal a különbséggel, hogy ez itt élő.

Megkerestem pár kérdéssel a sofőrt, aki szerepelt már korábban is a médiában: tavaly az RTL Klub híradójában mutatott példákat a mentősök dolgát nehezítő autósokra és gyalogosokra.

Advertisement

De ekkora népszerűséget még azzal a szerepléssel sem szerzett, mint a legutóbbi videóval – noha már 140 felvételt töltött föl a YouTube-csatornájára:

Én vagyok az egyetlen az OMSZ-nél, aki engedéllyel rögzítheti és meg is oszthatja az utazásokról szóló felvételeit, melyeket már autósiskolák is használnak. Ezért sem hallható semmi beszólogatás vagy hasonlók a videóimon.

Szerinte a vonulás gyorsasága miatt lett ennyire népszerű pont ez a videó, amely a Redditen futott fel, onnét vettük át mi is, és utánunk számos más magyar oldal. A sokakban felmerült kérdésre, hogy miért Zuglóból küldenek mentőt Budára, ezt válaszolta:

Budapesten 15 mentőállomás van, mindegyikhez egy, esetleg két rohamkocsi tartozik, és ha ezeknek a fele éppen használatban van, akkor az esethez távolabbról kell kocsit küldeni. Gyakran ilyenkor is tudnak küldeni a közelebbi állomásról egy kevésbé felszerelt autót, amely addig el tudja látni a sérültet, amíg a rendes rohamkocsi meg nem érkezik.

Csordás Tibor lassan tíz éve mentőzik, és az a tapasztalata, hogy 10-12 perc alatt bárhová el lehet jutni mentővel Budapesten. Vonulós videókat öt éve rak fel a YouTube-ra, és a tapasztalatai némiképp egybevágnak Szily Lászlóéval, aki pont ma értekezett a javuló budapesti közlekedési morálról: Csordás szerint az emberek már jobban figyelnek a kék lámpás autókra, noha nem mindig ilyen sima az út, mint az a videón látható. Igaz, ez nem mindig az autósok hibája:

A legújabb típusú autók már olyan jól vannak szigetelve, hogy felhúzott ablak és akár csak kisebb hangerővel hallgatott rádió esetén is nehéz meghallani a szirénát. Baj egyébként nem akkor szokott lenni, ha nem hallanak meg, hanem akkor, ha megijednek a szirénától, és valami váratlant reagálnak. Ilyenkor nem megijedni kell, hanem kitenni az irányjelzőt, amiből én már látom, hogyha ő jobbra indexel, akkor el fogok tudni menni balra.

A konkrét videóval kapcsolatban több kérdést is kapott, például azt, hogy az Árpád-hídon miért nem ment át a jobboldali sávba, vagy miért nem hajtott fel a villamossínre:

Korábban 13 évig taxiztam, ráadásul a III. kerületben lakom, tehát pontosan tudom, hogy a hídon el fog fogyni a jobboldali sáv. A villamossínre pedig azért nem hajtok fel, mert végig kisebb gödrök vannak a sávban, amik ilyen sebesség mellett megdobhatják a kocsit. Továbbá az is a sínre hajtás ellen szól, hogy nehéz kikerülni a villamost, és ha nem sikerül, akkor nem lehet onnét visszajönni az 50 cm-es padka miatt. Ezért nem nagyon látni mentőt vagy tűzoltót már a villamossíneken, a körutat leszámítva.

A 40 éves Csordás Tibornak egyébként mindenre van jogosítványa: mentőre, taxira, sőt buszra is, ugyanis azt is vezet néha másodállásban. Bár arról még nem töltött fel videót sajnos.

Ez itt Csordás Tibor YouTube-csatornája, 140 vonulós videóval.